Al-Quran: Buku Lengkap dan terperinci
Kepercayaan dalam Quran boleh dipanggil tulen hanya jika seseorang percaya dan menegakkan enam sifat utama Buku:
.
PERTAMA : Quran adalah firman Allah.
SECOND : Al-Quran sempurna tanpa sebarang percanggahan.
KETIGA : Al-Quran jelas dan tanpa keraguan.
KEEMPAT : Al-Quran adalah mudah tanpa kerongkongan.
KELIMA : Al-Quran selesai.
KEEMPAT : Al-Quran terperinci sepenuhnya.
.
Semua umat Islam pasti akan memberi kesaksian kepada keadaan pertama, bahawa Al-Quran adalah firman Allah. Ia berkaitan dengan lima syarat lain yang mereka akan mempunyai banyak 'ifs dan buts'! Sayangnya mayoriti majoriti umat Islam akan berkurang pada beberapa, atau pada semua lima atribut yang lain. Mari kita pertimbangkan enam atribut ini dengan lebih terperinci.
.
FIRST
Quran adalah firman Allah
.
Al-Quran termasuk bukti fizikal yang menegaskan di luar sebarang keraguan bahawa Kitab itu adalah Tuhan yang diberikan dan bukan karya mana-mana manusia:
.
Dan inilah kitab yang diberkati yang Kami turunkan; anda hendaklah mengikutinya dan bersungguh-sungguh agar anda dapat menerima rahmat.
Sekiranya kamu berkata, "Kitab Suci telah diturunkan kepada dua kumpulan sebelum kita, dan kita tidak menyedari pelajaran mereka."
Atau kamu berkata, "Sekiranya Kitab Suci telah diturunkan kepada kita, kita akan lebih banyak petunjuk daripada mereka."Sesungguhnya telah datang kepadamu bukti dari Tuhanmu , petunjuk dan rahmat. Maka siapakah yang lebih lalim daripada orang yang menolak ayat-ayat Allah dan berpaling daripadanya? Kami akan menghukum orang-orang yang berpaling dari ayat-ayat Kami dengan azab yang paling buruk kerana bagaimana mereka berpaling. 6: 155-157
.
Bukti yang dituturkan dalam 6: 157 adalah struktur matematik Al-Quran dan kod 19. Untuk butir-butir penuh mukjizat sila pergi ke: Keajaiban Al-Quran
. .
SECOND
Al-Quran sempurna
tanpa percanggahan
.
ALR A Kitab yang ayat-ayatnya telah disempurnakan. 11: 1
Tiada ayat al-Quran yang bercanggah atau membatalkan yang lain. Walau bagaimanapun, sebilangan besar sarjana Islam gagal mengakui kebenaran ini. Melalui konsep palsu yang mereka panggil 'Al Nasekh' ('abrogator') dan 'Al Mansoukh' (dibatalkan), mereka mendakwa bahawa beberapa ayat al-Quran membatalkan ayat-ayat lain.
. .
KETIGA
Quran jelas dan jelas
dengan tiada kekaburan
.
ALR Ini adalah tanda-tanda Kitab yang jelas . 12: 1
Kami telah menjadikannya (Al-Quran) mudah difahami dan dalam lidah anda supaya anda dapat mengambil perhatian.44:58
Walaupun Tuhan mengesahkan bahawa Al-Quran adalah jelas dan mudah dimengerti, para ulama yang sama yang menegakkan pembongkaran tersebut juga mengisytiharkan bahawa Al-Quran adalah sukar untuk dimengerti, dan tidak seorang pun yang layak untuk menafsirkannya kecuali yang mereka suka! Mereka bahkan sampai ke tahap melarang tafsirannya oleh sesiapa sahaja yang tidak memiliki ijazah dari salah satu akademik Islam yang mereka akui!
Walaupun Tuhan mengesahkan bahawa Al-Quran adalah jelas dan mudah dimengerti, para ulama yang sama yang menegakkan pembongkaran tersebut juga mengisytiharkan bahawa Al-Quran adalah sukar untuk dimengerti, dan tidak seorang pun yang layak untuk menafsirkannya kecuali yang mereka suka! Mereka bahkan sampai ke tahap melarang tafsirannya oleh sesiapa sahaja yang tidak memiliki ijazah dari salah satu akademik Islam yang mereka akui!
Mereka berpendapat bahawa kerana Al-Quran tidak mudah difahami, terdapat keperluan yang wajar bagi hadith. Mereka menekankan bahawa hadith menawarkan bimbingan yang diperlukan untuk memahami Al-Quran!
Selain daripada banyak percanggahan lain yang terdapat dalam dakwaan para ulama ini, tuntutan bahawa hadith Nabi yang memberi petunjuk adalah pelanggaran jelas ayat Al-Quran yang berikut:
Katakanlah, "Aku tidak mempunyai kekuatan untuk membahayakanmu dan tidak memberi petunjuk kepadamu ." 72:21
Sekiranya Nabi telah diperintahkan oleh Allah untuk mengatakan bahawa dia tidak dapat membimbing kita, bagaimanakah hadithnya dapat memberikan panduan kepada kita?
Di sini kita sepatutnya berhenti sejenak untuk menyebut bahawa Al-Quran mengandungi lima jenis ayat:
1- Pemberian undang-undang : Ini adalah ayat-ayat yang merangkumi segala ritual, larangan, dan hukum Allah.
2- Peringatan : Ini adalah ayat-ayat yang memberi amaran terhadap tidak mematuhi Tuhan. Ayat-ayat ini membahas pelbagai dosa, amaran terhadap mereka dan hukuman yang ditugaskan.
3- Naratif : Contoh-contoh ayat-ayat ini adalah orang-orang yang menghubungkan kisah-kisah nabi atau orang terdahulu.
4.- Informatif : Contohnya adalah ayat-ayat yang mengandungi maklumat saintifik, seperti ayat-ayat yang membahas alam semesta, geologi atau embriologi.
5 reflektif : Seperti ayat-ayat yang mengandungi pelbagai perumpamaan.
Pada Hari Penghakiman, orang yang beriman akan bertanggungjawab kepada dua jenis ayat pertama (Hukum memberi dan ayat-ayat Amaran) tanpa menghiraukan Kitab Suci yang mereka ikuti. Sebaliknya, ketiga-tiga jenis ayat yang terakhir hanyalah semata-mata untuk dipertimbangkan.
Pada Hari Penghakiman, orang yang beriman akan bertanggungjawab kepada dua jenis ayat pertama (Hukum memberi dan ayat-ayat Amaran) tanpa menghiraukan Kitab Suci yang mereka ikuti. Sebaliknya, ketiga-tiga jenis ayat yang terakhir hanyalah semata-mata untuk dipertimbangkan.
Al-Quran tidak diturunkan hanya untuk para intelektual atau para ulama, tetapi untuk semua umat manusia, tanpa mengira tahap akal mereka. Oleh itu, ia tidak masuk akal jika Tuhan sengaja membuat undang-undang yang memberikan ayat-ayat, yang mana semua orang akan bertanggungjawab, samar-samar atau sukar difahami!
Undang-undang yang memberikan ayat-ayat jelas dan jelas, bukan melalui tafsiran para ulama, tetapi melalui kata-kata Allah yang mudah (12: 1 dan 44:58).
Tuhan membezakan antara ayat-ayat yang jelas jelas (undang-undang memberi khususnya) dan antara ayat-ayat lain yang dapat ditafsirkan dalam lebih daripada satu cara:
Dia adalah Allah yang menurunkan kepadamu Kitab, mengandungi ayat-ayat yang jelas, yang merupakan asas dari Kitab, dan yang lain-lain yang beragam. Bagi orang-orang yang menyimpang di hati mereka, mereka mengejar ayat-ayat yang beragam yang bermaksud untuk menimbulkan kekeliruan, dan dengan maksud menegakkan tafsiran mereka sendiri; tetapi tiada yang tahu tafsiran sebenar kecuali Tuhan. Dan orang-orang yang berpegang pada ilmu berkata, "Kami beriman kepadanya, semuanya datang dari Tuhan kami." Hanya mereka yang mempunyai kecerdasan akan mengambil perhatian. 3: 7
Sekiranya undang-undang yang memberikan ayat-ayat Al-Quran adalah rumit dan memerlukan tahap kecerdasan untuk memahami mereka, maka akan ada kecenderungan yang baik untuk orang pintar. Walau bagaimanapun, kerana keadilan dan keadilan Allah, kita mendapati bahawa undang-undang yang memberikan ayat-ayat dibuat dengan jelas dan mudah, oleh itu tidak ada ketidakadilan yang akan menimpa sesiapa pun. Ini dibuat dengan jelas dalam Al-Quran dalam banyak ayat seperti:
Tuhan tidak menimbulkan ketidakadilan ketidakadilan atom. 4:40
Satu contoh pemberian hukum mudah ialah ayat yang menentukan langkah-langkah wudhu:
Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu bangun untuk mengamati Salat, kamu akan mencuci muka dan lengan kamu ke siku, dan lap kepala kamu dan kaki kamu ke pergelangan kaki. 5: 6
Peraturan mudah ini untuk wudhu dalam 5: 6 diungkapkan dalam kata-kata mudah dan langsung yang tidak mungkin untuk mencari kata-kata yang berbeza yang akan menjadikan makna yang lebih jelas.
Di sini ia mesti ditekankan bahawa kata-kata al-Quran hanya akan jelas dan mudah bagi mereka yang menerima kata-kata Tuhan dengan nilai muka dan tidak dipalsukan memikirkan bahawa selalu ada makna yang tersembunyi yang hanya dapat diterangkan oleh jurubahasa! Jika mereka jatuh untuk kebohongan ini, semua perkataan al-Quran akan kelihatan seperti teka-teki kepada mereka.
Orang yang percaya kepada Tuhan akan mempercayai makna langsung undang-undang yang memberikan ayat-ayat, sedangkan mereka yang tidak percaya pada Tuhan tidak akan menerima kata-kata Al-Quran sehingga mereka terlebih dahulu berkonsultasi dengan Ulama dan Imam mereka.
KEEMPAT
Al-Quran adalah mudah
dan tanpa bengkok
Al-Quran bahasa Arab, tanpa sebarang kebiasaan sehingga mereka boleh menjadi hormat. 39:28
Para penafsir yang sentiasa memutar kata-kata Tuhan dan mendakwa bahawa mereka bermaksud sesuatu yang lain daripada makna jelas dan mudah, bersalah menafikan sifat keempat al-Quran ini. Contoh-contoh jenis korupsi ini berjalan pada ratusan. Untuk melihat beberapa perkara ini, sila pergi ke: Ayat-ayat Misinterpreted .
Contoh berikut adalah demonstrasi yang jelas mengenai rasuah:
Hajj adalah selama bulan-bulan yang diketahui, maka sesiapa 'farada' (melaksanakan) hajj 'feehhinna' (di dalamnya) akan menahan diri dari persetubuhan, kejahatan dan perdebatan selama haji. 2: 197
Dalam 2: 197, Allah menetapkan bahawa Haji akan diperhatikan semasa "bulan yang diketahui" . Kemudian pada 9:36, kita membaca bahawa bulan-bulan yang diketahui adalah empat bulan yang Allah panggil "hurum" .
Sangat jelas dari kata-kata Al-Quran ini bahawa Allah telah menetapkan empat bulan penuh untuk tujuan Haji dan bukan 10 hari pertama bulan Islam Zu Al-Hijja!
Perkataan Arab " mann farada feehhinna al- hajj " (sesiapa yang melaksanakan Haji di dalamnya) adalah jelas. Perkataan "farada" bermaksud untuk melaksanakan. Kata ini berasal dari perkataan 'faridah' yang bermaksud kewajiban agama. Oleh itu, perkataan "farada" bermaksud menjalankan kewajipan agama; dalam hal ini ia adalah Haji. Perkataan "feehhinna" (di dalamnya) merujuk kepada empat bulan. Bersama-sama, kedua-dua perkataan (melaksanakan) dan (di dalamnya) mengesahkan bahawa Allah membenarkan haji dilaksanakan setiap saat selama empat bulan .
Malangnya konsesi yang murah hati dari Tuhan selama 4 bulan telah rosak dan hanya terhad kepada 10 hari sepanjang tahun!
Malangnya, ulama-ulama yang sedemikian itu menjauhkan diri dengan banyak rasuah seperti itu kerana majoriti orang terlalu malas untuk mengesahkan kebenaran Al-Quran untuk diri mereka sendiri, bergantung kepada ulama, dengan kepercayaan bahawa para ulama ini akan dipercayai di atas kata-kata Al-Quran !
FIFTH
Al Quran sudah lengkap
Al-Quran menjelaskan bahawa Firman Allah adalah lengkap dalam Al-Quran.
Firman Tuhanmu adalah lengkap, dalam kebenaran dan keadilan. 6: 115
Dakwaan para penulis pro-hadith bahawa Allah mengilhamkan kepada Muhammad suatu wahyu selain Al-Quran, atau apa yang mereka sebut 'hadis qudsi' (hadith Suci) berada dalam pelanggaran yang jelas 6: 115. Ia juga melanggar 17:73 dan 69: 43-47 di mana Tuhan memberi amaran kepada Nabi untuk tidak menyampaikan kepada Allah apa-apa selain Al-Quran:
Mereka hampir memalingkan kamu dari apa yang Kami wahyukan kepada kamu supaya kamu menyusun sesuatu yang lain dan menyampaikannya kepada Kami, dan kemudian mereka akan menganggap kamu sebagai kawan.
Dan jika Kami tidak menjadikan kamu berdiri teguh, kamu hampir bersandar kepada mereka sedikit.
Dan dalam hal itu, Kami akan membuat kamu merasai dua kali ganda dalam kehidupan dan dua kali ganda dalam kematian dan kamu tidak akan menemui sesiapa pun untuk menyokong kamu terhadap Kami. 17: 73-75Satu wahyu dari Tuhan semesta alam.
Sekiranya dia salah mengatakan sebarang perkataan kepada Kami,
Kita akan meraihnya dengan betul,
dan Kami akan memecahkan aorta beliau.
Tiada seorang pun daripada anda yang mampu mengelakkannya. 69: 43-47Sepanjang Quran, kita diberitahu bahawa satu-satunya wahyu yang diterima oleh Muhammad dari Tuhan adalah Quran (lihat 4: 105, 5:48, 6:19, 6:92, 6: 155, 29:47, 16:89, 39 : 2, 76:23).
ENAM
Quran terperinci sepenuhnya.
Ayat-ayat berikut mengesahkan bahawa Al-Quran adalah terperinci dan mengandungi semua butir-butir yang diperlukan untuk orang percaya agar dia dapat mengikuti Islam:
Kami tidak meninggalkan apa-apa daripada Kitab. 6:38
Adakah saya mencari selain daripada Allah sebagai pembuat hukum ketika Dia menurunkan kepadamu Kitab secara terperinci? 6: 114
Firman Tuhanmu adalah lengkap, dalam kebenaran dan keadilan. Tidak ada yang dapat mengubah kata-katanya. Dia adalah Pendengar, Yang Maha Mengetahui. 6: 115
Ini bukan hadith yang direka, tetapi pengesahan dari apa yang ada padamu, satu perincian mengenai segala sesuatu dan petunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang beriman. 12: 111
Kami telah mengemukakan Kitab itu kepada kamu untuk memberikan penjelasan untuk semua perkara serta bimbingan dan rahmat, dan memberikan berita kepada umat Islam. 16:89
Walaupun perkataan yang sangat jelas: "terperinci sepenuhnya" , "butiran segala-galanya" dan "penjelasan untuk segala-galanya" penafsir rasuah entah bagaimana masih mendakwa bahawa Quran tidak termasuk semua butiran! Malangnya, mereka mendakwa bahawa Al-Quran hanya mempunyai garis besar agama manakala butiran ritual seharian hanya terdapat dalam hadith dan sunnah Nabi!
Untuk membuat kesimpulan, kepercayaan dalam Quran memerlukan kepercayaan pada semua enam atribut yang disebutkan di atas Kitab ini, dan bukan hanya kepercayaan bahawa Al-Quran adalah firman Allah. Oleh itu, semua orang yang menegaskan bahawa Quran tidak termasuk semua butiran agama atau orang-orang yang mempercayai bahawa Al-Quran adalah samar-samar dan hanya dapat dijelaskan melalui hadith, mereka tidak mempercayai Al-Quran, dan tidak juga mempercayai Allah.
No comments:
Post a Comment