Monday, May 21, 2018

Al-Quran Pengenalan

0 Comments
Al-Quran
Pengenalan

Mungkin salah satu daripada tanggapan pertama yang pertama kali membaca al-Quran mungkin adalah bahawa Buku itu tidak sesuai dengan format dan gaya tradisional. Kepada yang skeptis, Buku itu membentangkan beberapa isu yang mengelirukan. Dalam kertas bertajuk "Adakah Al-Quran Firman Tuhan?" yang skeptik Joseph Smith menulis:
"..... Al-Qur'an, sebaliknya, membacakan lebih banyak seperti koleksi pernyataan dan idea-idea yang dikelirukan dan keliru, yang kebanyakannya tidak mempunyai hubungan dengan bab-bab sebelumnya dan ayat-ayat. Banyak para ulama mengakui bahawa Al-Qur'an itu sangat tidak masuk akal dalam pengambilannya, ia memerlukan rasa tanggungjawab untuk siapa saja untuk membajaknya. "
Ulama sekular Jerman Salomon Reinach menulis:
"Dari sudut pandang kesusasteraan, Al-Qur'an tidak mempunyai merit, Deklamasi, pengulangan, kemiskinan, kekurangan logik dan koherensi menyerang pembaca yang tidak bersedia pada setiap masa. Ini memalukan kepada intelek manusia untuk berfikir bahawa kesusasteraan yang sederhana ini adalah subjek komentar yang tidak terkira banyaknya, dan berjuta-juta lelaki masih membuang masa untuk menyerapnya. " (Reinach 1932: 176)
Orang lain telah mengkritik simetri Al-Quran. Biasanya, dalam mana-mana karya sastera, seseorang akan dapat mencari beberapa bab yang dapat dibandingkan dengan panjangnya. Sebaliknya, Al-Quran mengandungi 114 bab, yang dipanggil Suras, diatur secara berkurang. Dengan pengecualian Sura pembukaan (The Key), Surah terpanjang ditempatkan di hadapan Kitab dengan yang paling pendek di belakang. Variasi saiz juga agak mudah dilihat. Sura terpanjang, yang merupakan Sura kedua, mengandungi 286 ayat manakala yang paling pendek (Suras 103, 108 dan 110) terdiri daripada tidak lebih dari 3 ayat!
Bukan itu sahaja. Dalam mana-mana buku bertulis lelaki kita biasanya akan mengharapkan untuk mencari setiap bab yang berurusan dengan satu tema utama. Ini tidak selalu berlaku di dalam Al-Quran, kerana walaupun banyak Suras yang pendek dibatasi pada satu topik atau insiden, jarang sekali mencari Suras yang lain yang menangani sebagian besar subjek Al-Quran.
Lebih-lebih lagi, kita sering mendapati topik ini berubah antara satu ayat dan penggantinya. Ini adalah satu lagi kawasan kekeliruan kepada mana-mana skeptis. Lagipun, dan dalam mana-mana buku lain, sebarang subjek diperkenalkan selepas penyediaan yang mencukupi. Hakikat bahawa dalam al-Quran suatu subjek utama mungkin tiba-tiba, dan tanpa persiapan apa-apa, pada pembaca meminta kata-kata tersebut sebagai "susunan penyataan" yang telah kita baca di atas.
Tetapi adalah Quran benar-benar a "susunan penyataan" ?
Adakah Quran sebenarnya sebuah buku yang tidak mempunyai logik dan koheren? Jawapan kepada soalan ini ialah: Ia bergantung kepada kriteria yang kita gunakan.
Jika kita menilai Al-Quran seperti yang kita akan menilai novel oleh Dickens atau bermain oleh Shakespeare, dan terus menilainya semata-mata sama ada Quran mematuhi norma-norma sastera yang diiktiraf, maka Al-Quran akan kelihatan sangat ganjil, tidak seronok '. Dalam mana-mana karya sastera kita biasanya mencari permulaan, pertengahan dan akhir;tetapi dengan Quran, format ini tidak hadir. Pada hakikatnya, tidak seperti mana-mana buku lain, adalah mungkin untuk mula membaca Al-Quran dari mana-mana bab dan tidak merasa sama sekali tidak diselaraskan. 
Walau bagaimanapun, adalah penting untuk diingat bahawa jika kita meletakkan buku logaritma bersebelahan dengan Shakespeare dan menilainya dengan jangkaan sastera yang sama, kita juga akan berakhir dengan kesimpulan bahawa buku logaritma tidak lebih daripada yang terkandung dan buku ganjil, tetapi adakah ia benar-benar begitu? Jawapannya tidak jelas. Buku logaritma adalah buku yang dibina dengan sempurna dan tidak ganjil dalam apa jua cara. Kesilapan dalam penilaian adalah kerana penggunaan kriteria yang salah.
Oleh kerana majoriti komen yang skeptik yang ditulis mengenai gaya Quran berasal dari pengkritik Alkitab, dapat dimengerti bahawa mereka akan membandingkan gaya al-Quran dengan Bible. Dalam Alkitab, cerita mempunyai permulaan dan pengakhiran dalam bab yang sama. Subjek tidak berubah-ubah di antara ayat-ayat bersebelahan seperti yang mereka lakukan dalam Al-Quran, dan sebahagian besarnya, Alkitab lebih sistematik dalam gaya dan riwayatnya. 
C ritma Al-Quran juga terkejut dengan bahasa Quran. Sesungguhnya bahasa Buku (Arab) adalah bahasa lelaki, bagaimanapun, makna yang dinyatakan disampaikan dengan kuasa yang dijamin dan mutlak yang nampaknya mencetuskan skeptis ini dan membawa mereka ke dalam membuat keputusan yang tidak diketahui. 
Berikutan daripada pertimbangan di atas, adalah wajar untuk bertanya tentang mengapa Al-Quran ditulis dalam cara sedemikian. Jawapannya hanya dapat dilihat jika kita menonjolkan ciri-ciri berikut dari Al-Quran:
1- Penyampaian Saintifik
Walaupun Al-Quran bukanlah rujukan saintifik seperti itu, penyampaian maklumat di seluruh Kitab adalah dalam acuan rujukan saintifik. Sekiranya kita membaca buku fizik atau kimia, kita perhatikan kekurangan persembahan tema. Untuk membentangkan fakta saintifik, sama ada bilangan elektron dalam unsur-unsur, atau rintangan separuh konduktor, tidak perlu penyediaan sastera. Fakta terdahulu hanya dinyatakan dan mereka berdiri di atas kebolehan kandungan saintifik mereka dan bukan pada bahasa atau gaya yang mereka tulis.
Ini tidak sama dalam karya kesusasteraan, baik novel, permainan, dan sebagainya. Penulis adalah yang pertama dan paling utama mencipta karya seni, maka ia boleh terlibat dalam persiapan yang panjang, penjelasan, hiasan frasa dan perkembangan cerdas tema untuk menghasilkan karya sastera yang boleh dipersoalkan. Ini bukan gaya, ataupun matlamat dalam Quran.
Dengan pengecualian beberapa kali di mana satu cerita lengkap diberitahu dari awal hingga akhir dalam satu bab, seperti kisah Yusuf dalam Sura 12, Al-Quran bukan kumpulan cerita yang ditempatkan di sebelah yang lain. Di samping itu, walaupun Al-Quran mengandungi banyak kisah sejarah tentang pelbagai orang dan masa, namun ia bukan rujukan bersejarah seperti itu. Ini menjelaskan mengapa beberapa riwayat orang-orang lalu dan Nabi-nabi yang terdahulu diberikan lebih terperinci dalam Al-Quran daripada yang lain. Sebabnya, bahawa narasi tersebut tidak disebutkan untuk nilai bersejarah mereka, tetapi untuk kaitannya dengan mesej Buku itu.
Ayat-ayat Al-Quran ini membentangkan keperibadian kebenaran yang menghilangkan persembahan yang rumit dan cerpen.Al-Quran, sebagai firman Allah, adalah kebenaran. Tuhan tidak memerlukan penjelasan atau justifikasi yang bijak untuk meyakinkan pembaca. Dalam erti kata itu, adalah mungkin untuk membandingkan pembentangan maklumat dalam Quran dengan rujukan saintifik.
Ayat al-Quran boleh membacakan pembaca dengan kebenaran sendiri, tanpa memerlukan kebenaran ini untuk dibangunkan dalam ayat-ayat sebelumnya. Pelbagai ayat bersebelahan mungkin berkaitan dengan kebenaran yang sama, atau mungkin mengandungi kebenaran bebas yang diletakkan bersebelahan. Setelah mengatakan itu, masih perlu bagi sesiapa yang mempelajari subjek tertentu dalam Al-Quran, untuk mempelajari semua ayat di dalam buku yang bercakap tentang tema yang sama. Ini sering dijumpai dalam beberapa Suras dan bukan satu Sura tunggal. Ramai pembaca sering tiba di tafsiran palsu ayat-ayat Al-Quran hanya kerana mereka mempelajari satu ayat secara berasingan.
Untuk maklumat lanjut lihat: Petua untuk membaca Al-Quran
Al-Quran, walaupun bukan rujukan saintifik, mengandungi banyak maklumat saintifik yang tidak diketahui oleh manusia pada masa wahyu Al-Quran pada awal abad ke -7 (lihat: Sains dalam Quran ) . Hebatnya, kebanyakan maklumat saintifik ini disampaikan dalam bahasa yang sama-sama mencerminkan dan juga sangat tepat dalam kandungan saintifiknya. Contoh-contoh itu ialah 21:30, yang mengesahkan teori Big Bang dan 51:47, yang menyatakan bahawa alam semesta berkembang, fakta yang hanya ditemukan pada abad ke-20.
2- Cabaran Al-Quran
Al-Quran bukan buku puisi, namun kebanyakannya ditulis dalam gaya berirama. Ia tidak biasa untuk mencari tiga puluh atau lebih ayat berturut-turut yang berakhir dengan sajak (misalnya 35 ayat terakhir dari Sura 78). Walau bagaimanapun, perkara penting mesti dijelaskan di sini. Selama berabad-abad, umat Islam Arab telah memahami cabaran yang diberikan oleh Allah dalam ayat-ayat seperti 2:23 dan 17:88 untuk dikaitkan dengan gaya puitis Kitab.
" Dan jika kamu ragu-ragu mengenai apa yang Kami turunkan kepada hamba Kami, maka jadikanlah satu Sura yang seumpamanya, dan seruan saksi-saksi kamu selain Allah, jika kamu jujur. " 2:23
" Katakanlah," Sekiranya semua manusia dan jin dapat berkumpul untuk menghasilkan al-Quran seperti ini, mereka tidak dapat menyuarakannya, walaupun mereka saling menyokong . " 17:88
Adakah cabaran Al-Quran benar-benar salah satu sifat puitis atau literal? Untuk menjawab soalan ini, kita mesti terlebih dahulu menganalisis kemungkinan cabaran sedemikian. Pertama, kita mesti mengetahui sama ada ia mungkin untuk menetapkan beberapa kriteria untuk menyelesaikan keputusannya. Apakah kriteria yang mesti kita gunakan untuk membandingkan gaya puisi Al-Quran dengan buku-buku lain? Apakah faktor penentu yang akan membawa kita untuk membuat keputusan bahawa satu buku lebih unggul daripada yang lain dari sudut pandangan puisi? Adakah jumlah sajak itu? Adakah kepelbagaian dan kekayaan perbendaharaan kata menjadi faktor penentu? Sekiranya kita menganggap kepelbagaian atau kekerapan frasa alegori? Sekiranya kita menghitung metafora? Persis kriteria apa yang harus kita gunakan?
Seketika, kita berhadapan dengan dilema utama! Adalah cukup sukar untuk membandingkan dua karya oleh pengarang yang sama (contohnya Hamlet dan Shakespeare's Macbeth), apalagi Al-Quran dengan mana-mana buku lain? Ia tidak mungkin.Kerana walaupun boleh mengatakan "Saya suka Hamlet lebih banyak" atau "Saya suka Macbeth lebih", pada akhir hari tidak mungkin untuk mengatakan yang merupakan karya yang unggul. Ini tidak berbeza dari ketidakupayaan untuk menentukan mana yang berfungsi piano Mozart yang paling unggul. Orang yang berbeza akan sentiasa mempunyai kegemaran yang berbeza, dan siapa yang mengatakan siapa yang betul dan siapa yang tidak?
Tidak lama kemudian menjadi jelas bahawa dengan mana-mana dua karya seni, sama ada novel, simfoni atau patung, tidak mungkin untuk menentukan yang lebih unggul hanya kerana, dalam seni, tidak ada alat pengukur konklusif. Ia semua bergantung kepada rasa individu. Oleh itu, keputusan itu hanya boleh menjadi subjektif.
Walau bagaimanapun, ulama-ulama Islam tradisional sentiasa mengekalkan bahawa gaya puisi Al-Quran adalah subjek cabaran Al-Quran (2:23). Mereka menambah bahawa gaya puisi Al-Quran lebih baik dari mana-mana buku lain dan tidak boleh diduplikasi. Bukan orang Islam jelas tidak bersetuju. Siapa yang menentukan keputusannya? Ia tidak mustahil untuk mencapai hasil yang konklusif kerana sebarang perbandingan tidak dapat diselesaikan.
Ini kerana tidak ada keputusan yang dapat diperoleh, sebarang cabaran menjadi tidak bererti. Ini membawa kita untuk bertanya sama ada Tuhan dalam kebijaksanaanNya yang tidak terhingga akan memberikan cabaran dalam Al-Quran yang tidak dapat diselesaikan. Pembaca diingatkan untuk membezakan antara cabaran yang boleh ditandingi sebagai cabaran yang dapat diselesaikan dengan keputusan.
Ia tidak sampai tahun 1974 apabila ahli kimia Mesir, Dr. Rashad Khalifa menemui maksud sebenar cabaran Al-Quran.
Dr. Khalifa mendapati bahawa Al-Quran dikodkan dengan nombor 19 dengan cara yang rumit sehingga ia meninggalkan kita dengan struktur yang ajaib yang tidak boleh diduplikasi.
Matematik, yang menjadi sains muktamad, tidak boleh disangkal atau ditolak. Mana-mana bidang sains didasarkan pada koleksi teori semasa untuk pengetahuan dan pemahaman manusia semasa. Teori saintifik sentiasa terbuka untuk semakan.Selain itu, kesahan mana-mana teori saintifik bergantung kepada ketepatan "peranti pengukur" yang ada. Tidak begitu dalam matematik! 1 + 2 = 3. Ini adalah hari ini benar, hari ini benar dan akan berlaku sepanjang masa. Tidak ada sesiapa yang akan datang esok dan mendapati bahawa 1 + 2 = 4!
Inilah sebabnya mengapa matematik dipanggil sains muktamad. Ini juga merupakan sebab mengapa Tuhan memilih matematik untuk menyediakan manusia dengan bukti yang jelas tentang kewujudan-Nya dan juga bahawa Al-Qur'an adalah firman-Nya. Cabaran dalam 2:23 hanyalah untuk menduplikasi keajaiban berangka Al-Quran. Di dalam struktur berangka Al-Quran kita menyaksikan ciri-ciri individu yang menimbulkan keburukan undang-undang kebarangkalian.
Untuk maklumat terperinci, sila pergi ke: Keajaiban Al-Quran
Quran, seperti semua Kitab Suci ilahi, mengandungi hukum Tuhan. Quran mengandungi peraturan dan undang-undang yang menentukan ritual dan amalan ibadah serta cara untuk mencapai kebenaran dan akhirnya keselamatan. Al-Quran sentiasa menawarkan penyelesaian yang teguh dan tegas dan tidak berminat dengan separuh penyelesaian. Jika lebih daripada satu penyelesaian ditawarkan penyelesaian kedua ditawarkan hanya sebagai konsesi yang diberikan untuk situasi yang sukar atau luar biasa.
Al Quran mempersembahkan manusia dengan jemputan untuk menerima Tuhan secara rohani serta intelektual. Jemputan untuk mencerminkan tanda-tanda dan wahyu-wahyu Tuhan adalah jelas di sepanjang Al-Quran. Al-Quran mengecam keyakinan dogmatik dan tidak sah. Verse 17:36 memberikan jemputan untuk hanya menegakkan apa yang telah kita ketahui untuk diri kita sendiri. Walaupun banyak ayat lain mengajak kita untuk merenungkan tanda-tanda tak terhingga Tuhan yang terdapat di alam semesta di sekitar kita:
"Jangan mengikuti apa yang tidak kamu ketahui, pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya akan dipersoalkan." 17:36
" Dalam penciptaan langit dan bumi, dan penggantian malam dan siang, adalah tanda bagi orang-orang yang memiliki kecerdasan." 3: 190
"Adakah mereka tidak memikirkan Quran atau ada kunci di hati mereka?" 47:24
" Mereka yang mengingati Tuhan semasa berdiri, duduk dan di sisi mereka dan mereka merenungkan penciptaan langit dan bumi ....... " 3: 191
" Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda kekuasaan Kami di langit dan dalam diri mereka, sehingga menjadi jelas kepada mereka bahawa itu adalah kebenaran. Tidakkah Tuhanmu Maha Kuasa atas segala sesuatu? " 41:53
Ayat-ayat di atas, dan khususnya yang terakhir, bercakap mengenai beberapa bukti yang Allah berikan kepada kita tentang kewujudan-Nya. Panggilan untuk penerimaan rasional Tuhan dalam Al-Quran adalah berbeza dengan jenis iman "hanya mempunyai iman" yang diajarkan oleh ulama Kristian. Panggilan ini untuk "hanya mempunyai iman" digantikan dalam Quran dengan panggilan untuk membaca, mencerminkan dan mengesahkan.
Malangnya, dan agak ironinya, majoriti umat Islam di dunia hari ini menolak keajaiban matematik yang besar dalam Quran.Penolakan ini adalah hasil dari penolakan mereka terhadap orang yang menemuinya dan bukan hasil daripada justifikasi intelektual. Majoriti mereka yang menolak kod 19 dalam Al-Quran tidak pernah mengesahkan struktur matematik untuk diri mereka sendiri, tetapi telah bergantung pada keputusan Imam dan Ulama mereka secara membuta tuli!
Apabila Dr. Rashad Khalifa mula-mula menemui kod 19 dalam Al-Quran, dia dijadikan seorang pahlawan dan dia melawat beberapa negara Islam yang memberi kuliah tentang penemuannya. Walau bagaimanapun, apabila dia mula memanggil semua orang Islam untuk mengikuti Al-Quran sebagai satu-satunya sumber undang-undang agama, dia dianiaya dan penemuannya ditolak! Akibatnya, majoriti umat Islam hari ini masih menolak untuk mempercayai kata-kata Al-Quran yang menyatakan dengan jelas bahawa Tuhan telah memberikan bukti konkrit dan ilmiah kewujudannya dalam Al-Quran.Malangnya, ini hanya mendedahkan kejahilan mereka dengan Al-Quran:
"Wahai kaumku, bukti telah datang kepadamu dari Tuhanmu, dan Kami turunkan kepadamu cahaya yang jelas nyata ." 4: 174
Hubungan antara bukti dan Al-Quran dalam ayat yang sama adalah jelas.

No comments:

Post a Comment

 
back to top