Konsep 'Sembahyang'
Perspektif al-Quran
Perkataan al-Quran 'Al-Ebadah' bermaksud perbuatan menyembah. Kepada kebanyakan orang tindakan ibadat terutama sujud dan memerhatikan doa. Walau bagaimanapun, Al-Quran mencerahkan kita bahawa perbuatan menyembah adalah konsep yang lebih mendalam daripada hanya doa. Perkataan Allah kepada Nabi Musa yang dipilihnya adalah:
Saya adalah Tuhan, tiada Tuhan selain Aku. Oleh itu, hendaklah kamu menyembah Aku dan perhatikanlah Salat untuk memperingati Aku. 20:14
Perkataan "menyembah Aku" dan "mematuhi Salat" , yang dikatakan sebagai perbuatan terpisah, memberitahu kita bahawa menyembah Tuhan tidak terbatas pada upacara Salat.
Walaupun Salat adalah ritual tertentu yang ditetapkan untuk waktu tertentu hari ini, tindakan ibadah adalah keadaan yang tidak terputus dari minda, tubuh dan jiwa. Ia adalah kesedaran rohani dan penerimaan Tuhan dalam kehidupan kita. Dalam pengertian ini, tindakan ibadah adalah makanan yang sangat diperlukan untuk jiwa kita. Tanpa perbuatan menyembah, khusus hanya untuk Tuhan sahaja, seseorang tidak dapat mencapai kedamaian batin, dan akhirnya, kebahagiaan sejati.Tubuh-badan jasmani kita, dengan mengemukakan kehendak Tuhan, berada dalam keadaan penyembahan kekal. Semua organ dan tisu badan kita ditahbiskan untuk berfungsi dengan cara yang telah dirancang terlebih dahulu secara teliti yang direka oleh Tuhan, di mana kita tidak mempunyai kawalan apa pun. Setiap organ dan kitaran dalam tubuh kita berada dalam keadaan yang tidak terhingga penyerahan kepada kehendak Tuhan. Walau bagaimanapun, jiwa kita diberi kebebasan pilihan.Sekiranya jiwa kita memilih laluan yang sama seperti badan yang ditahbiskan kita, keharmonian akan dilanda antara tubuh dan jiwa, ganjaran yang akan menjadi kebahagiaan sejati. Di sisi lain jika jiwa kita adalah pemberontak, tidak menghargai atau egois dan memilih untuk tidak menyembah Tuhan, kita tidak akan mencapai kebahagiaan sejati tidak kira sejauh mana harta benda kita.
Al-Quran, sebagai Buku yang terperinci, memberikan orang-orang yang beriman dengan jawapan kepada soalan-soalan:
- Siapa yang patut kita sembah?
- Kepada siapa kita tidak boleh menyembah?
- Bagaimana kita hendak menyembah?
- Siapa yang patut kita sembah?
- Kepada siapa kita tidak boleh menyembah?
- Bagaimana kita hendak menyembah?
Kebanyakan orang yang beriman akan tersinggung dengan soalan pertama. Mereka akan berkata, 'Sudah tentu kita menyembah Tuhan!' Walau bagaimanapun, Al-Quran menunjukkan bahawa apa yang disembah manusia tidak semestinya apa yang dia katakan yang dia sembah, tetapi apa yang atau siapa pun yang menduduki mindanya sepanjang masa.
Siapa yang kita peringatkan untuk tidak beribadah?
Al-Quran menyatakan bahawa manusia cenderung untuk menyembah mana-mana, atau semua yang berikut:
1 - Barang milik :
Jika satu-satunya perkara yang anda fikirkan adalah wang dan bagaimana untuk menghasilkan wang, jika fikiran anda terutamanya diduduki dengan isu-isu seperti: 'berapa banyak yang akan saya buat daripada perjanjian ini?' dan 'apa yang akan saya dapatkan daripada orang ini?' dan sebagainya, jika segala-galanya dalam hidup anda dinilai berdasarkan manfaat materialnya, maka dikatakan bahawa anda menyembah wang. Sekiranya perniagaan atau harta anda mengganggu anda daripada menyembah Tuhan, maka anda menyembah harta benda anda.
a - Perumpamaan berikut dalam Sura 18, menggambarkan kisah lelaki yang begitu sibuk dengan tamannya hingga menegakkannya sebagai idola, dengan arogannya membualkannya kepada temannya, mengatakan bahawa ia tidak akan berhenti menghasilkan potong. Akibatnya, Allah menghapusnya sebagai hukuman dan pengajaran untuk penyembahan idolanya:
Buah-buahannya sudah hancur, jadi dia mula merontokkan tangannya dan meratapi apa yang telah dibelanjakannya untuknya, tetapi sekarang ia telah jatuh pada trellise. Dia berkata, "Saya harap saya tidak pernah menghubungkan sesiapa dengan Tuhanku. " 18:42
b - Kisah Salomo dan kuda yang mengganggunya dari menyembah Tuhan berjalan seperti berikut:
Apabila pada waktu senja, kuda-kuda tulen itu dipamerkan di hadapannya. Beliau kemudian berkata, "Saya menyukai perkara-perkara material atas peringatan Tuhan saya, sehingga ia hilang di belakang tabir." 38: 31-32
Salomo membenarkan harta benda untuk mengalihkan perhatiannya daripada menyembah Tuhan. Apabila dia menyedari kesilapannya, matahari telah ditetapkan menyebabkan dia kehilangan Shalatnya! Akibatnya, dia bertobat. Menyedari bahawa tidak ada yang mengalihkan perhatiannya dari menyembah Tuhan, dia menyingkirkan kuda.
c - Sesungguhnya orang-orang benar di sisi Allah digambarkan dalam Surah 24:
Lelaki yang tidak terganggu oleh perdagangan atau penjualan daripada memperingati Tuhan. 24:37
2 - Kanak-kanak dan pasangan :
Al-Quran amat memberi amaran bahawa anak-anak dan isteri-isteri kami adalah 'Fetnah' (ujian) dari Ibadat sejati kita.Adakah kita akan menjadi benar-benar dibungkus di dalamnya sehingga menjadi terganggu dari menyembah Tuhan?Pertimbangkan ayat-ayat berikut:
a - ... ketika dia semakin berat, mereka meminta Tuhan Tuhan mereka: "Jika Engkau memberi kami yang baik, kami akan menjadi orang yang bersyukur." Kemudian apabila Dia memberi mereka yang baik, mereka mendirikan apa yang telah diberikan-Nya kepada mereka sebagai pengikut-Nya. Tuhan ditinggikan, jauh lebih tinggi daripada rakan-rakan mereka yang bersekutu dengan-Nya. 7: 189-190
b - Wang dan anak-anak anda hanyalah ujian dan dengan Tuhan ada pahala yang besar. 64:15
3 - ego sendiri :
Al-Quran juga memberi amaran terhadap menyembah diri kita sendiri. Orang-orang dengan ego yang meningkat adalah yang paling rentan terhadap tingkah laku tersebut. Mereka akan mempersembahkan diri mereka sendiri dan hidup dalam ilusi kekal kesombongan:
a - Pernahkah anda melihat orang yang telah mengambil egonya sebagai tuhannya? Adakah anda menjadi pemegang amanahnya? 25:43
b - Al-Quran menyatakan bahawa untuk melindungi diri kita dari bahaya ini kita harus selalu bersikap rendah hati dan rendah diri. Tuhan tidak suka dengan orang yang rendah hati dan egotistik:
Tuhan tidak suka yang sombong, sombong. 31:18
Hubungan rapat antara menyembah Tuhan sahaja dan menjadi rendah hati juga dijelaskan dengan kata-kata berikut:
Anda harus menyembah Tuhan dan jangan mengaitkan apa-apa dengan Dia ...... Allah tidak suka yang sombong, sombong.4:36
c - Satu kes seluruh orang yang menyembah diri mereka sendiri diriwayatkan dalam al-Quran berhubung dengan orang-orang Yahudi. Kesombongan dan ilusi kekuasaan mereka memalingkan mereka ke dalam pemikiran bahawa mereka telah dijamin belas kasihan Tuhan untuk mengecualikan semua orang lain:
Katakanlah, "Wahai orang Yahudi, jika kamu mengatakan bahawa kamu adalah sekutu Allah, untuk mengecualikan semua orang lain, maka kamu akan mati jika kamu jujur." 62: 6
Begitu juga, kesombongan dan egotisme mereka mengelak mereka, mengisytiharkan bahawa syurga hanya disediakan untuk mereka!
Katakanlah, "Jika tempat akhirat adalah milikmu kepada Allah, untuk mengecualikan semua orang lain, maka kamu akan mati jika kamu jujur." 2:94
4 - Objek :
Mungkin contoh yang lebih biasa dalam kategori ini adalah penyembahan berhala dan patung batu. Malangnya, banyak mazhab bersalah atas pelanggaran tersebut. Al-Quran memberi peringatan dengan sangat kuat terhadap sebarang persatuan dengan batu, mezbah atau monumen (5:90). Di dunia hari ini terdapat orang-orang yang masih menyembah benda seperti patung, matahari, api, atau binatang tertentu. Semua kumpulan ini melakukan perbuatan penyembahan berhala. Kita tahu bahawa penyembahan berhala adalah satu-satunya dosa yang tidak boleh dimaafkan (4:48).
5 - Para malaikat, para rasul dan para kudus :
Terdapat garis yang sangat tipis di antara penyembahan berhala dan penyembahan. Apa yang akan kamu panggil orang-orang yang mencium tanah yang dipimpin Paus? Adakah mereka memuja Paus atau sebenarnya mereka menyembahnya?Apa yang anda panggil orang-orang yang melawat tempat-tempat suci 'Al-Hussein' atau 'El-Sayeda Zeinab' dan menyeru mereka untuk menjawab solat mereka atau untuk memberi syafaat bagi pihak mereka! Al-Quran menyatakan secara mutlak bahawa untuk memanggil orang lain selain Allah adalah melakukan penyembahan berhala. Al-Quran memberi peringatan secara khusus terhadap penyembahan berhala atau menyembah Rasul-rasul Allah, orang-orang kudus atau malaikat:
Pertama
Al-Quran membuktikan bahawa tidak ada utusan asli yang akan memerintahkan umatnya untuk memuliakannya atau menyembah kepadanya:
Tidak ada manusia yang diberikan Allah kepada Kitab Suci, kuasa dan kenabian kemudian berkata kepada rakyat, "Sembahlah aku daripada Allah". Tetapi sebaliknya, "Mengabdikan diri kepada Tuhanmu menurut Kitab Suci yang telah kamu ajarkan dan apa yang telah kamu pelajari."
Dan tidak akan dia memerintahkan kamu untuk mengambil malaikat dan para Nabi sebagai tuan-tuan. Adakah dia akan memerintahkan kamu untuk tidak percaya setelah menjadi umat Islam? 3: 79-80
Dan tidak akan ada utusan tulen meminta apa-apa jenis pengembalian untuk perkhidmatannya:
Saya tidak meminta anda hadiah, ganjaran saya hanya datang dari Tuhan dari dunia. 26: 109
Kedua
Al-Quran menegaskan bahawa semua orang yang mati, sama ada orang-orang kudus, utusan atau berhala tidak dapat mendengar kita ketika kita menyeru mereka:
Orang-orang yang kamu panggil selain Dia tidak mempunyai banyak cangkang biji . Jika anda memanggilnya, mereka tidak dapat mendengar panggilan anda. Sekalipun mereka mendengar anda, mereka tidak akan bertindak balas kepada kamu, dan pada hari kiamat, mereka akan menafikan shirk kamu. Tiada siapa yang memberitahu anda sebagai Orang Yang Maha Mengetahui. 35: 13-14
Pada Hari Penghakiman mereka yang telah dipuja akan menyangkal orang-orang yang mengidolakan mereka:
Di antara orang-orang adalah orang-orang yang bersatu sama dengan Tuhan, mengasihi mereka sebagai cintakan Allah , tetapi mereka yang percaya paling mencintai Allah. Jika hanya pelanggar yang akan menyaksikan hukuman itu, mereka akan menyedari bahawa semua kuasa adalah kepunyaan Allah sahaja dan bahawa hukuman Tuhan adalah berat.
Mereka yang diikuti mendustakan mereka yang mengikuti mereka , mereka menyaksikan hukuman itu dan semua cara mereka dipotong.
Mereka yang mengikuti berkata, "Sekiranya kita mempunyai peluang lain, kita akan menyangkal mereka kerana mereka telah mendustakan kita." Oleh itu, Tuhan menunjukkan mereka kerja mereka membawa penyesalan kepada mereka; mereka tidak akan keluar dari api. 2: 165-167
Ketiga
Al-Quran memberi peringatan sangat terhadap menentang Rasul-Rasul Allah sebagai berhala:
Adakah orang-orang kafir memikirkan bahawa mereka dapat mengambil hamba-hambaKu sebagai sekutu selain Aku? Kami telah menyediakan Neraka bagi orang kafir sebagai tempat tinggal. 18: 102
Katakanlah, "Panggillah kepada orang-orang yang kamu telah membuat tuntutan selain Dia." Mereka tidak mempunyai kuasa untuk mengangkat penderitaan dari anda, dan juga tidak boleh mengalihkannya. Mereka yang mereka serukan adalah mencari cara untuk Tuhan mereka bersaing untuk menjadi terdekat. Mereka berharap untuk rahmat-Nya dan takut akan hukuman-Nya. Sesungguhnya azab Tuhanmu akan ditakuti. 17: 56-57
Keempat
Mereka yang melakukan pelanggaran itu akan membuat alasan yang paling keterlaluan:
Tentunya, kepada Allah bahawa agama murni adalah wajar. Mereka yang mengambil sekutu selain Dia: "Kami hanya menyembah mereka supaya mereka dapat membawa kami lebih dekat kepada Allah." 39: 3
Dalam ayat yang sama, Allah membalas kepada tuntutan ini dengan kata-kata:
Tuhan akan menghakimi di antara mereka mengenai perkara yang mereka perselisihkan. Tuhan tidak membimbing orang yang menjadi pendusta, orang yang tidak percaya.
6 - Syaitan
Terdapat pelbagai mazhab di seluruh dunia hari ini yang menyembah Syaitan (Iblis). Mereka terlibat dalam segala macam aktiviti yang tidak bermoral seperti minum darah, pengorbanan manusia dan kejahilan manusia. Sesungguhnya ini diharapkan daripada para hamba syaitan. Al-Quran menyatakan bahawa syaitan akan memerintahkan pengikutnya untuk melakukan kejahatan:
Iblis menjanjikan kemiskinan dan memerintahkan kamu untuk melakukan perbuatan tidak bermoral. 2: 268
Kami diberi peringatan dalam Al-Quran bahawa Allah telah mengambil Perjanjian Awal dari kita semua, untuk tidak menyembah syaitan:
Bukankah aku mengambil ikrar dari kamu, Wahai Bani Adam, agar kamu tidak menyembah syaitan kerana dia adalah musuh kamu yang nyata, dan kamu akan menyembah Aku? Ini adalah jalan lurus. 36: 60-61
Sesiapa yang mengambil syaitan untuk menjadi sekutu bukannya Allah telah hilang, kerugian yang besar. 4: 119
Perkataan Abraham kepada bapanya membawa amaran yang sama:
Wahai ayahku, jangan sembah iblis. Iblis telah patuh kepada Yang Mahakuasa. 19:44
Bagaimana kita menyembah Tuhan?
Jika ini adalah beberapa godaan yang dapat mengalihkan kita dari 'Laluan Lurus' dan dari menyembah Tuhan sahaja, apa yang harus kita lakukan untuk memastikan kita menyembah Tuhan sahaja?
Al-Quran menyenaraikan tidak kurang daripada sebelas aksi berasingan. Mereka adalah tindakan spesifik yang perlu dipatuhi dan pada masa yang sama mereka berfungsi sebagai petunjuk tulen dari kesucian Ibadah kita. "Deen al-khalis" (agama murni) yang dituturkan dalam Al-Quran (39: 3) menghendaki bahawa setiap satu daripada sebelas tindakan (di bawah) mestilah didedikasikan khusus kepada Tuhan sahaja . Dengan mengambil setiap perbuatan secara berasingan dan menentukan berapa banyak yang diperhatikan untuk Tuhan dan berapa banyak yang didedikasikan kepada orang lain (tidak kira siapa mereka) memberikan kita panduan yang baik untuk kesucian Ibadat kita.
Sebagai contoh, pertimbangkan tindakan kedua yang menyeru untuk memuliakan Tuhan sahaja. Setiap kali kita memuliakan sesiapa selain daripada Tuhan yang kita lakukan sebenarnya menjejaskan kesucian agama kita (Al-Deen Al Khales). Tidak ada yang salah dengan memberi pujian kepada sesama manusia apabila pujian adalah wajar, tetapi hanya Tuhan yang layak untuk memuliakan. Demikian pula, setiap perbuatan dari sebelas tindakan akan memberikan penunjuk yang tulus kepada kesucian Ibadah kita.
Akta Satu : Pengiktirafan dan Penyalinan
Perbuatan pertama ini menggabungkan Iman dan Ibadat, sementara sepuluh perkara yang seterusnya adalah semata-mata tindakan Sembahyang. Keperluan pertama untuk menyembah Tuhan adalah untuk mengenali Keberadaan-Nya. Al-Quran memberikan banyak maklumat yang menyokong orang percaya, baik yang berpengetahuan dan tidak tahu, untuk mengenali kewujudan Allah. Bagi kepentingan sains secara saintifik, terdapat banyak maklumat saintifik yang memberi kesaksian bahawa penciptaan alam semesta dan penyelenggaraannya dilaksanakan dengan tepat dan tidak boleh menjadi produk peluang. Al-Quran merujuk kepada pelbagai bidang sains seperti astronomi, fizik, geologi, biologi, botani dan embriologi untuk menamakan beberapa. Bagi pembaca Al-Quran yang tidak diketahui, terdapat seluruh Sura yang memberikan fakta-fakta sederhana, yang semuanya bersaksi tentang kewujudan Tuhan (Sura 55).
Untuk maklumat lanjut mengenai kandungan saintifik Al-Quran sila lihat: Sains dalam Al-Quran
Tanda Allah Pencipta, ada di sekeliling kita. Halaman berikut mengandungi maklumat menarik tentang reka bentuk Tuhan dalam semua perkara: Reka Bentuk Tuhan
Sebaik sahaja 'Pengiktirafan' terjamin, langkah seterusnya ialah 'Deification and Apotheosis' Tuhan.
Deification atau Apotheosis bermaksud untuk menanamkan dalam hati kita kesedaran bahawa Tuhan sendiri mempunyai sifat-sifat untuk menjadi tuhan dan bahawa tidak ada tuhan selain Dia. Dua fakta ini ditegaskan dalam kata-kata: "Saya adalah Tuhan" dan "Tiada tuhan melainkan Aku" 20:14
Dedaan sememangnya adalah pengakuan bahawa Tuhan adalah Pencipta dan Pencipta segala sesuatu di alam semesta.Penghormatan Tuhan adalah mengenali KeesaanNya. Al-Quran menegaskan bahawa jika terdapat tuhan-tuhan lain di samping Allah seluruh alam semesta akan terganggu:
Sekiranya ada tuhan-tuhan lain di dalamnya (langit dan bumi) selain Allah, mereka akan hancur. 21:22
Terdapat orang-orang yang akan memperoleh 'Pengiktirafan' kewujudan Tuhan, tetapi fikiran mereka menolak 'Deification' Tuhan. Contoh mereka diberikan dalam Sura 23, ayat 84-90.
Satu lagi contoh yang baik ialah banyak saintis hari ini mengakui bahawa terdapat kekuatan di sebalik penciptaan alam semesta, tetapi mungkin terlalu sia-sia untuk menerima bahawa kuasa ini adalah Tuhan Tertinggi yang mengawal setiap atom di alam semesta, termasuk badan mereka sendiri.
Tidak perlu dikatakan, tanpa tindakan penyahkormalan yang penting ini, seseorang tidak dapat mematuhi mana-mana tindakan Ibadah lain. Perbuatan ini adalah asas dan asas yang mana semua ibadah lain berasal dan berdasarkan.
Akta Dua : Penghormatan dan Pengagungan
Kesedaran mengenai luas alam semesta kita, yang hanya paling dalam tujuh alam semesta (67: 3), dan fakta bahawa semua tujuh semuanya dilipat dalam cengkaman tangan Tuhan (39:67), meninggalkan minda secara total keadaan kagum. Sebagai tambahan kepada luas ini, Tuhan sememangnya mengawal setiap atom dalam setiap alam semesta ini. Banyak ayat di dalam Al-Quran menunjukkan bahawa tidak mungkin manusia memahami kebesaran Allah:
Mereka tidak menghargai Tuhan menurut nilai sebenarNya. Seluruh bumi berada dalam genggamannya pada Hari Kebangkitan dan alam semesta dilipat di tangan kananNya. Jadilah Dia dimuliakan dan ditinggikan jauh di atas mana-mana pasangan yang mereka sekutukan dengan Dia. 39:67
Dia adalah Yang menciptakan tujuh alam semesta dalam lapisan. Anda tidak melihat ketidaksempurnaan dalam penciptaan oleh Yang Maha Kuasa. Kemudian, lihat lagi, adakah anda melihat apa-apa kecacatan? Kemudian lihat dua kali ; penglihatan anda akan kembali kepada anda yang terperangkap dan habis. 67: 3-4
Tidak ada berat atom di bumi atau langit yang tersembunyi dari Tuhanmu, dan tidak ada sesuatu yang lebih kecil atau lebih besar daripada yang tidak dicatatkan dalam Kitab yang jelas. 10:61
Sebagai penghormatan kepada Pencipta yang Maha Kuasa, kita diperintahkan untuk sentiasa memuliakan dan meninggikan Dia:
Maha Suci nama Tuhan kamu Yang Maha Tinggi. 87: 1
Oleh itu, anda akan memuliakan Tuhan anda dengan pujian, dan menjadi antara pelacur. 15:98
Sesungguhnya kata-kata terakhir yang diturunkan dari Al-Quran membawa arahan yang sama:
Kamu akan memuliakan Tuhan kamu dengan pujian dan mencari pengampunanNya. Dia adalah Penebus. 110: 3
Pengagungan dan Pengagungan Tuhan adalah dua elemen dasar ibadah, sehingga segala sesuatu di langit dan bumi memuliakan Tuhan.
Maha Suci Allah ialah apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi. 62: 1
Untuk dapat memuliakan Tuhan secara ikhlas, kita harus selalu ingat untuk mengekang kesombongan kita dan bertindak dengan sederhana:
Mereka di Tuhrahmu tidak pernah terlalu bangga untuk menyembah Dia; mereka memuliakan Dia dan kepadaNya mereka sujud. 7: 206
Tuhan tidak suka yang sombong, sombong. 31:18
Mereka yang sentiasa terpesona dalam kesombongan dan kekaguman sendiri sering menjadi cuai memuliakan Tuhan.
Bertindak Tiga : Adorasi dan Penghormatan
'Adorasi' Tuhan sememangnya cinta yang paling besar dari semua. Cintailah Tuhan adalah penggerak mulia yang mulia di belakang menyembah Dia, menegakkan HukumNya, mengerjakan kebajikan dan terus mencari persetujuanNya. Orang-orang beriman yang sebenar mencintai Tuhan. Lain-lain, dan pelbagai peringkat, telah menubuhkan berhala yang mereka cintai sama jika tidak lebih daripada Tuhan. Al-Quran sangat jelas dalam menyatakan bahawa kita tidak perlu mengasihi sesiapa sebagaimana kita harus mengasihi Allah:
Di antara orang-orang adalah orang-orang yang bersatu sama dengan Tuhan, mengasihi mereka sebagai cintakan Allah, tetapi mereka yang percaya paling mencintai Allah. 2: 165
Itulah kewajipan setiap orang percaya untuk mengasihi saudara-saudaranya dan menjadi toleran. Lebih-lebih lagi, Tuhan telah menciptakan bagi kita rakan-rakan kita dengan siapa kita berkongsi kasih dan kasih sayang (Sura 30, ayat 21), tetapi semua cinta ini harus selalu dilaksanakan dalam konteksnya yang tepat. Tidak kira berapa banyak kita boleh mengasihi anak-anak kita, rakan kongsi kita, atau Nabi-nabi Tuhan yang Dia telah dihantar dengan bimbingan; kita tidak boleh mengasihi mereka sebagai cintaku kepada Tuhan. Hanya cinta Tuhan yang layak untuk ditinggikan kepada keadaan adorasi.Terdapat garis yang sangat tipis di antara cinta dan penyembahan.
Suka setiap orang dan setiap perkara yang baik tetapi hanya memuja Tuhan.
Akta Empat : Peringatan dan Peringatan
Perayaan Tuhan boleh dilakukan semasa Salat dan pada bila-bila masa sepanjang hari. Ayat-ayat Al-Quran yang mengundang kita untuk memperingati dan memuliakan Tuhan dengan lebih baik setiap hari.
Faedah Salat
Al-Quran menyebutkan faedah berharga yang diperoleh daripada memerhatikan Salat.
1- Salat melindungi dan melarang kejahatan dan kejahatan:
Perhatikan Salat, kerana Salat melarang perbuatan tidak bermoral dan jahat. 29:45
2- Salat membantu orang-orang beriman menguatkan iman mereka dan mencapai kepastian:
Kamu akan memuliakan Tuhan kamu dengan pujian dan menjadi orang pelacur, dan sembahlah Tuhan kamu sehingga kamu dapat memperoleh kepastian. 15: 98-99
3- Salat memberikan orang yang beriman dengan pahala yang besar di akhirat:
Hos yang membaca Kitab Allah, memerhatikan Salat dan berikan secara rahasia dan terbuka dari apa yang Kami sediakan untuk mereka mencari perdagangan yang tidak boleh sia-sia.
Sesungguhnya Allah akan memberi pahala kepada mereka dan menambah kepada mereka nikmat-Nya. Dia Maha Pengampun, Yang Maha Pemurah. 35: 29-30
Sesungguhnya Allah akan memberi pahala kepada mereka dan menambah kepada mereka nikmat-Nya. Dia Maha Pengampun, Yang Maha Pemurah. 35: 29-30
4- Makanan untuk jiwa dan kedekatan dengan Tuhan:
Objektif utama Salat adalah memperingati Tuhan.
Anda akan membaca apa yang diturunkan kepada kamu tentang Kitab dan perhatikan Salat, kerana Salat melarang perbuatan tidak bermoral dan jahat, dan mengingati Tuhan adalah lebih penting. Tuhan tahu apa yang kamu lakukan. 29:45
Saya adalah Tuhan, tidak ada tuhan melainkan Aku, oleh itu kamu akan menyembah Aku dan mematuhi Salat untuk memperingati Aku. 20:14
Pengumuman yang kerap
Seperti yang disebutkan, memperingati Tuhan tidak terbatas pada Salat, tetapi merupakan perbuatan yang dilakukan oleh orang yang beriman yang tulus pada setiap masa hari:
Orang-orang yang memperingati Tuhan dengan kerap dan memperingati wanita: Tuhan telah menyediakan bagi mereka pengampunan dan pahala yang besar. 33:35
Mereka yang mengingat Tuhan semasa berdiri, duduk dan di sisi mereka. 3: 191
Wahai orang-orang yang beriman, kamu akan mengingati Allah dengan kerap. 33:41
Wahai orang-orang yang beriman, jangan biarkan uangmu atau anak-anakmu mengalihkan perhatianmu daripada mengingat Allah. Mereka yang melakukan ini, mereka adalah orang yang rugi. 63: 9
Ganjaran
Banyak ganjaran diberikan dalam Al-Quran untuk memperingati Tuhan:
1 - Memperingati Tuhan akan memberikan rasa aman dan ketenangan dalam hati orang-orang yang beriman:
Mereka adalah orang-orang yang beriman dan hati mereka terjamin melalui peringatan Tuhan. Tentunya, melalui peringatan Tuhan, hati-hati merasa yakin. 13:28
2- Memperingati nama Tuhan atas makanan akan memberkati dan menjadikannya sahih (halal):
Oleh itu, anda akan makan dari apa yang disebut nama Tuhan jika anda percaya kepada ayat-ayat-Nya. 6: 118
Jangan makan dari apa yang nama Tuhan tidak disebut, kerana itu adalah kekasaran. 6: 121
3- Perayaan nama Tuhan yang kerap akan memberi peluang yang lebih baik kepada orang percaya dalam kehidupan:
Ingatlah Tuhan dengan kerap supaya anda berjaya. 62:10
4- Tidak syak lagi, ganjaran perintah tertinggi mencapai kelulusan Allah dan mencapai kedekatan dengan Pencipta kita:
Oleh itu, ingatlah Aku supaya aku ingat kepadamu, dan bersyukurlah kepadaKu dan janganlah kamu kufur ingkar. 2: 152
Anda akan memperingati nama Tuhan anda dan mengabdikan diri anda sepenuhnya kepada-Nya. 73: 8
Penalti
Sebaliknya, bagi mereka yang menahan diri dari memperingati Tuhan, hukuman yang dahsyat menanti mereka:
Adapun orang yang berpaling dari peringatan-Ku, dia akan mempunyai kehidupan yang sengsara dan Kami akan memanggilnya pada Hari Kiamat yang buta. 20: 124
Kami memperlihatkan Neraka pada hari itu dengan jelas kepada orang-orang kafir yang matanya terlalu kabur dari PeringatanKu, dan mereka tidak dapat mendengar. 18: 100-101
Memperingati Tuhan menuai ganjaran yang besar, Tuhan hanya akan memberi hadiah kepada orang-orang beriman dengan berkat-berkat yang demikian. Orang-orang yang tidak percaya dan keangkuhan akan dilucutkan oleh Allah seperti berkat:
Jangan taat orang yang hatinya Kami tidak menyedari mengingati Kami, dan siapa yang mengejar kehendaknya sendiri, dan kesnya telah melampaui semua batas . 18:28
Bertindak Lima : Ketaatan
Untuk mematuhi Tuhan secara sepenuh hati, pertama sekali perlu menerima bahawa Tuhan adalah satu-satunya Pembuat Hukum.
Hukum Tuhan adalah satu-satunya Hukum :
Adakah saya mencari selain Tuhan sebagai pembuat undang-undang apabila Dia telah mendedahkan kepada kamu buku ini secara terperinci? 6: 114
Al-Quran juga memberitahu kita bahawa satu-satunya Sunna (metodologi / sistem) adalah Tuhan, dan ia tidak mempunyai pengganti:
Anda akan mendapati bahawa tidak ada pengganti untuk Sunna Tuhan. 33:62
Mematuhi Hukum Tuhan :
Salah satu perintah yang paling kerap dalam Al-Quran ialah taat kepada Allah dan Rasul. Al-Quran sangat jelas bahawa taat kepada Allah dan taat kepada Rasul-Nya adalah satu isu dan bukan dua. Ayat-ayat berikut semuanya mengesahkan makna tersebut:
1 - Dia yang taat kepada Rasul itu telah taat kepada Allah. 4:80
Kata-kata mulia ini mengesahkan bahawa utusan itu tidak mengajarkan apa-apa kecuali Hukum Tuhan. Sekiranya utusan memberitakan apa yang tambahan kepada Al-Quran maka taat kepada utusan itu tidak semestinya bertepatan dengan taat kepada Allah. Mesej ini ditubuhkan melalui 6: 114 (di atas) serta beberapa ayat yang menekankan bahawa satu-satunya kewajipan Rasul adalah untuk menyampaikan mesej Tuhan, seperti:
Anda harus taat kepada Allah dan taat kepada Rasulullah dan berhati-hatilah; jika kamu berpaling, maka ketahuilah bahawa kewajiban utusan Rasul Kami adalah pemberian yang jelas. 5:92
Untuk butir-butir lanjut mengenai perkara ini, sila lihat: Patuhi Tuhan dan taat kepada Rasulullah
2 - Anda akan mendapati bahawa tidak ada pengganti kepada Sunna Tuhan. 33:62
Sebagaimana disebutkan, untuk menuntut atau mempercayai bahawa terdapat dua Sunna, salah satu daripada Tuhan dan salah seorang Nabi, sebenarnya tidak percaya kepada perkataan Al-Quran dalam 33:62.
3 - Kami turunkan kepadamu Kitab (Al-Quran) dengan benar, supaya kamu dapat menghakimi di antara manusia. 4: 105 (juga 5:48)
Ayat ini secara tegas melantik alat yang digunakan oleh utusan untuk menimbang-nimbang di kalangan rakyat; ini dalam kes kita adalah Al-Quran. Dalam semua Quran, tidak pernah ada sebutan apa-apa alat atau sumber lain.
Setelah menegaskan bahawa Hukum Tuhan terkandung di dalam Kitab Tuhan dan tidak ada tempat lain, adalah kewajiban setiap muslim untuk mematuhinya. Untuk menyembah Tuhan adalah mematuhi Hukum-Nya, dan mematuhi Hukum-Nya adalah mematuhi Al-Quran.
Al-Quran adalah sumber lengkap hukum yang mengandungi semua ritual dan amalan yang diberi kuasa oleh Allah, semua larangan, kod etika, dan lain-lain. Dalam pematuhan dan ketaatan kepada salah satu undang-undang ini, sama ada berkaitan dengan salah satu amalan, atau salah satu larangan, sememangnya suatu tindakan ibadat. Akibatnya, untuk menyembah Tuhan sahaja, adalah penting untuk mengikuti Hukum Tuhan dan tidak ada undang-undang lain.
Kepentingan untuk mematuhi Hukum Tuhan sangat ditekankan dalam Al-Quran sehingga sejauh mana dinyatakan dalam Kitab bahawa siapa yang menganjurkan atau memerintah oleh undang-undang selain daripada Allah dikelaskan sebagai orang yang tidak percaya.
Mereka yang tidak memerintah dengan apa yang Allah turunkan adalah orang kafir. 5:44
Di samping itu, semua yang mengikuti undang-undang yang tidak diberi kuasa oleh Allah dalam Al-Quran, sesungguhnya menubuhkan rakan kongsi dengan Allah:
Atau adakah mereka mempunyai 'shurakaa' yang menyusun undang-undang agama mereka yang tidak diberi kuasa oleh Tuhan? Sekiranya bukan untuk keputusan tegas, mereka akan dihakimi dengan segera. Sesungguhnya orang-orang yang zalim itu akan mendapat azab yang pedih. 42:21
Perkataan "shurakaa" adalah plural perkataan 'shareek' dan 'shareek' bermakna pasangan. Kepentingan perkataan ini dalam 42:21 tidak boleh diabaikan. Perkataan 'shareek' adalah kata sifat dari kata nama 'shirk' (menubuhkan rakan kongsi dengan Tuhan dalam mana-mana hak eksklusifnya).
Perkataan "shurakaa" adalah plural perkataan 'shareek' dan 'shareek' bermakna pasangan. Kepentingan perkataan ini dalam 42:21 tidak boleh diabaikan. Perkataan 'shareek' adalah kata sifat dari kata nama 'shirk' (menubuhkan rakan kongsi dengan Tuhan dalam mana-mana hak eksklusifnya).
Oleh kerana kita mempunyai pengesahan dalam 6: 114 bahawa Tuhan adalah satu-satunya Pencipta Undang-undang, 'shurakaa' (pasangan) yang disebutkan dalam 42:21 hanya boleh menjadi rakan kongsi dengan Tuhan dalam hak eksklusif-Nya sebagai satu-satunya Pembuat Hukum. Ia mengikuti semua orang yang mematuhi peraturan agama atau ritual yang tidak diberi kuasa oleh Allah melakukan perbuatan syirik.
Act Six : Trust and Dependence
Menyembah Tuhan adalah baik dalam tindakan dan dalam sabitan. Ekspresi siksaan untuk menyembah Tuhan adalah dalam mempercayakan hidup kita kepada-Nya. Ini merangkumi semua aspek kehidupan dan kesejahteraan kita. Untuk mempercayakan hidup kita dengan Tuhan adalah ungkapan penerimaan kita terhadap kuasa mutlak Allah serta kepastian kita bahawa tiada siapa yang mempunyai kuasa yang bebas dari Tuhan. Tiada siapa yang boleh membahayakan atau memberi manfaat kepada kita selain daripada Tuhan.
Kepercayaan dan ketergantungan pada Tuhan adalah sifat orang percaya yang ikhlas. Orang yang melakukannya adalah sangat dihormati dan dicintai oleh Tuhan:
Sesiapa yang percaya kepada Allah, Dia mencukupi dia. 65: 3
Tuhan: tidak ada Tuhan melainkan Dia. Di dalam Tuhan orang percaya akan percaya. 64:13
Dan bertawakallah kepada Tuhan, Tuhan cukup sebagai Pemegang Amanah. 33: 3
Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang beriman kepada-Nya:
Anda akan percaya kepada Tuhan, Tuhan mengasihi orang yang percaya. 3: 159
Fakta bahawa seseorang tidak boleh menyembah Tuhan tanpa kepercayaan mutlak kepada-Nya adalah sangat penting. Ini ditekankan dalam Sura Kitab yang pertama:
Anda sahaja kami menyembah dan Engkau sahaja kami meminta pertolongan. 1: 5
Al-Quran juga memberi jaminan kepada kita bahawa syaitan tidak mempunyai kuasa terhadap orang-orang yang bertawakkal kepada Allah:
Dia (syaitan) tidak mempunyai kuasa untuk orang-orang yang beriman dan kepada Tuhan mereka yang mereka percayai.16:99
Percayalah kepada Tuhan tidak terbatas pada kebajikan kita dalam kehidupan ini sahaja; tahap kepercayaan tertinggi adalah untuk mempercayai janji Tuhan tentang akhirat. Kepercayaan yang berkaliber ini memerlukan kesabaran yang besar dan kepercayaan yang tak tergoyahkan. Sesungguhnya ini akan dihargai dengan baik:
Apa yang ada padamu habis, tetapi apa yang ada dengan Tuhan adalah kekal. Kami akan memberikan kepada mereka yang telah bersabar pahala mereka, disamakan dengan yang terbaik dari pekerjaan mereka. 16:96
Dan mereka berkata, "Segala puji bagi Allah yang memenuhi janji-Nya kepada kita dan menjadikan kita mewarisi bumi, menikmati Syurga sebagaimana yang kita kehendaki." Apa ganjaran yang indah untuk para pekerja. 39:74
Act Seven : Takut dan Reverence
Sebagaimana kita hendak mencintai dan memuja Tuhan, kita juga harus takut dan menghormati Dia. Ketakutan ini tidak diperlukan oleh Tuhan, tetapi untuk kepentingan kita sendiri.
Jika kita adalah malaikat yang tidak berdosa, cinta kita kepada Tuhan sahaja akan melihat kita melalui, tetapi kerana kita adalah makhluk yang tidak sempurna yang terdedah kepada baik dan jahat (91: 7-8), ketakutan terhadap Tuhan bertindak sebagai pencegahan yang sangat diperlukan .
Selalu ada yang akan mengkritik Al-Quran dengan mengatakan, 'iman tidak boleh dibina dengan ketakutan tetapi atas cinta'!
Mereka yang membuat tuntutan sedemikian selalu termotivasi oleh keangkuhan serta ketidak insiden. Keangkuhan menolak untuk takut akan kuasa yang lebih tinggi di atas mereka, dan ketakwaan yang mengabaikan fakta asas.
Mereka sedar bahawa konsep "hukuman dan ganjaran" digunakan di mana-mana masyarakat sebagai penghalang dalam membendung jenayah. Kita boleh Bayangkan apa yang akan berlaku jika dalam mana-mana masyarakat ia satu hari mengisytiharkan bahawa dari hari itu tidak akan ada hukuman untuk kejahatan dan bahawa cinta manusia mestilah mencukupi untuk semua orang menjadi rakyat yang mematuhi undang-undang!
Mereka yang membuat tuntutan sedemikian selalu termotivasi oleh keangkuhan serta ketidak insiden. Keangkuhan menolak untuk takut akan kuasa yang lebih tinggi di atas mereka, dan ketakwaan yang mengabaikan fakta asas.
Mereka sedar bahawa konsep "hukuman dan ganjaran" digunakan di mana-mana masyarakat sebagai penghalang dalam membendung jenayah. Kita boleh Bayangkan apa yang akan berlaku jika dalam mana-mana masyarakat ia satu hari mengisytiharkan bahawa dari hari itu tidak akan ada hukuman untuk kejahatan dan bahawa cinta manusia mestilah mencukupi untuk semua orang menjadi rakyat yang mematuhi undang-undang!
Ayat-ayat berikut menekankan pentingnya takut kepada Tuhan:
Yang mulia yang takut kepada Tuhan mereka sekalipun tidak kelihatan dan mereka khuatir tentang Masa. 21: 48-49
Mereka yang takut kepada Tuhan mereka sekalipun tidak kelihatan. 35:18
Takut Neraka takut akan hukuman Allah:
Dan waspadalah terhadap api yang disediakan untuk orang-orang kafir. 3: 131
Berhati-hati dengan kebakaran yang bahan bakarnya adalah orang dan batu; Ia disediakan untuk orang-orang kafir. 2:24
Ketakutan kepada Allah tanpa melihat-Nya adalah petunjuk sebenar iman yang kuat dan juga tindakan Sembahyang.
Oleh itu, janganlah takut kepada mereka, tetapi takutlah Aku, supaya aku dapat menyelesaikan berkat-berkat-Ku kepadamu dan supaya kamu mendapat petunjuk. 2: 150
Oleh itu, janganlah takut kepada manusia, tetapi takutlah kepada-Ku. 5:44
Al-Quran menyatakan bahawa ketakutan terhadap Allah juga sifat mereka yang dikurniakan pengetahuan:
Hanya yang berpengetahuan antara hamba Allah yang takut kepada-Nya. 35:28
Bagi mereka yang takut kepada Allah, ada janji pahala yang besar:
Bagi orang yang menghormati Tuhan, Dia menghapuskan perbuatan buruknya dan meninggikannya. 65: 5
Sesungguhnya orang-orang yang memuliakan Tuhan mereka, sekalipun tidak kelihatan, akan mendapat belas kasihan dan pahala yang besar. 67:12
Bertindak Lapan : Memohon dan Beseeching
Untuk memohon dan memohon kepada Allah adalah ungkapan penyembahan yang tidak dapat dipersoalkan. Ayat berikut menegaskan hubungan antara Ibadat dan Penyambungan:
Tuhanmu berfirman, ' Jelaskan Aku dan aku akan menanggapi kamu. Sesungguhnya orang-orang yang terlalu angkuh untuk menyembah Aku akan masuk neraka secara paksa. 40:60
Yang menghubungkan kata-kata "Implore Me" dengan sengaja dan "Menyembah Aku" dalam ayat ini mengesahkan bahawa memohon kepada Tuhan memang merupakan penyembahan penting. Mereka yang tidak memohon kepada Allah tidak menyembah Dia. Tuhan, yang Maha Penyayang, menggalakkan orang-orang beriman untuk memohon kepada-Nya agar Dia memberikan kepada mereka rahmat-Nya.
Dan hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku, aku hampir; Saya menjawab panggilan pemanggil jika dia memanggil saya. Oleh itu, mereka akan bertindak balas kepada-Ku dan beriman kepada-Ku supaya mereka mendapat petunjuk. 2: 186
Oleh kerana implikasi adalah ungkapan Ibadat, dan kerana kita mesti menyembah Allah sahaja, ia mengikuti bahawa kita harus memohon kepada Allah sahaja. Al-Quran cepat menentukan perkara ini:
Oleh itu, anda harus memohon kepada Allah, mengabdikan agama itu kepada-Nya, walaupun orang-orang kafir tidak menyukainya. 40:14
The Masjids adalah milik Tuhan, jadi jangan panggil orang lain selain Dia. 72:18
Jangan panggil selain Allah apa yang tidak memberi faedah kepada anda dan tidak membahayakan anda. Jika anda berbuat demikian, anda akan menjadi antara pelanggar. 10: 106
Ayat-ayat berikut secara khusus menujukan orang-orang yang memohon kepada orang mati (orang-orang kudus, utusan Allah, dll) untuk mendapatkan bantuan:
Mereka yang kamu panggil selain Allah adalah hamba sama seperti kamu. Oleh itu, teruskan dan hubungi mereka; biarkan mereka bertindak balas kepada kamu, jika kamu jujur. 7: 194
Dan orang-orang yang kamu seru selain Allah tidak dapat menolong kamu, dan mereka juga tidak dapat menolong diri mereka sendiri. 7: 197
Dan orang-orang yang kamu seru selain Allah tidak dapat menolong kamu, dan mereka juga tidak dapat menolong diri mereka sendiri. 7: 197
Orang-orang yang kamu panggil selain Dia tidak mempunyai cangkang biji.
Jika anda memanggilnya, mereka tidak dapat mendengar panggilan anda. Tetapi jika mereka mendengar, mereka tidak akan bertindak balas kepada kamu, dan pada hari kiamat, mereka akan menafikan shirk kamu. 35: 13-14
Jika anda memanggilnya, mereka tidak dapat mendengar panggilan anda. Tetapi jika mereka mendengar, mereka tidak akan bertindak balas kepada kamu, dan pada hari kiamat, mereka akan menafikan shirk kamu. 35: 13-14
Al-Quran memberitahu kita bahawa dengan banyak orang, setiap kali mereka menghadapi bahaya, mereka akan memohon kepada Allah sahaja tetapi sebaik sahaja Allah menyelamatkan mereka, mereka kembali bergaul dengan rakan-rakannya dengan Tuhan:
Apabila mereka berlayar di atas kapal, mereka menyeru Tuhan mengabdikan doa-doa itu semata-mata kepada-Nya. Tetapi apabila Dia selamatkan mereka ke pantai, mereka kembali bergaul dengan rakan-Nya. 29:65
Penjelasan ini adalah apabila manusia menghadapi bahaya yang mengancam nyawa, fikiran tidak mampu untuk berfikir secara rasional dari kejutan, pada masa itu naluri mengambil alih. Secara naluri, semua orang mengenali kuasa mutlak Allah dan bahawa Dia sendiri mempunyai kuasa untuk menyelamatkan mereka:
Oleh itu, anda hendaklah menetapkan wajah anda dengan tegas ke arah agama sebagai monoteis. Begitulah naluri semula jadi yang ditanamkan Allah kepada manusia. 30:30
Oleh itu, anda hendaklah menetapkan wajah anda dengan tegas ke arah agama sebagai monoteis. Begitulah naluri semula jadi yang ditanamkan Allah kepada manusia. 30:30
Untuk menyimpulkan, orang yang beriman harus memohon kepada Allah semata-mata, karena perbuatan memohon kepada Allah tidak diragukan lagi sebagai ungkapan Kebaktian.
Sembilan : Mencari Pengampunan
Mereka yang menyembah Tuhan dengan tulus selalu mencari pengampunan atas dosa mereka. Hubungan antara perbuatan Ibadat dan mencari pengampunan adalah jelas di dalam Al-Quran.
- Apabila Shu'aib dihantar kepada penduduk Midyan, beliau berkata:
"Hai kaumku, sembahlah Allah , kamu tidak mempunyai tuhan melainkan Dia." 11:84
Berikutan panggilan Syu'aib kepada umatnya untuk menyembah Tuhan, beliau menambah:
" Kamu akan memohon ampun kepada Tuhanmu , maka bertaubatlah kepada-Nya, Tuhanku Maha Mengasihani, Maha Pengasih." 11:90
- Apabila Nuh dihantar kepada kaumnya, dia berkata:
Kamu akan menyembah Allah , memuliakan Dia dan taat kepada-Ku. 71: 3
Berikutan panggilan Nuh kepada umatnya untuk menyembah Tuhan, dia menambah:
" Dapatkanlah ampunan Tuhanmu , Dia Maha Pengampun." 71:10
Mencari pengampunan Allah memang merupakan kemasukan yang jelas untuk menyembah Tuhan. Mereka yang menyembah Allah sahaja mencari pengampunanNya kerana mereka dipastikan bahawa Allah sendiri mengampuni dosa dan bukan orang tengah:
Mencari pengampunan Allah memang merupakan kemasukan yang jelas untuk menyembah Tuhan. Mereka yang menyembah Allah sahaja mencari pengampunanNya kerana mereka dipastikan bahawa Allah sendiri mengampuni dosa dan bukan orang tengah:
Siapa yang mengampuni dosa kecuali Tuhan? 3: 135
Mereka juga dipastikan bahawa belas kasihan Tuhan tidak terbatas dan Allah mengampuni semua dosa mereka yang menyembah Dia dengan tulus :
Katakanlah, "Wahai Ibadaku" (yang menyembah Aku) yang melampaui batas terhadap diri mereka, jangan putus asa rahmat Allah, kerana Allah mengampuni segala dosa, Dialah Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani ". 39:53
Panggilan ikhlas bagi pengampunan harus diikuti oleh pertobatan:
Dan kamu akan mencari pengampunan Tuhanmu, maka bertaubatlah kepada-Nya. 11: 3
Tuduhan kepada Tuhan mestilah ikhlas dan hati merasa diterima oleh Allah:
Wahai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah taubat yang tulus. 66: 8
Kemudian mereka tidak bertahan dalam apa yang telah mereka lakukan, dengan sengaja. 3: 135
Kemudian mereka tidak bertahan dalam apa yang telah mereka lakukan, dengan sengaja. 3: 135
Akta Sepuluh : Penghargaan dan Penghargaan
Al-Quran mengesahkan bahawa ungkapan penghargaan dan rasa syukur kepada Allah sememangnya suatu tindakan Ibadat:
Berikan kesyukuran atas berkat-berkat Tuhan jika kamu menyembah Dia . 16: 114
Perbuatan penghargaan dan terima kasih sebenarnya adalah ungkapan empat kali ganda :
1- Mengingati rahmat Tuhan :
Manusia adalah untuk sentiasa mengingati berkat-berkat Tuhan dan tidak mengambil begitu saja :
Wahai manusia, ingatlah berkat Tuhan kepadamu. 35: 3
2- Kesedaran bahawa semua berkat berasal dari Tuhan :
Orang percaya yang tulen tidak ragu-ragu bahawa semua perkara yang baik yang datang kepada mereka dalam hidup berasal dari Tuhan saja, dan bahawa tiada manusia mempunyai kuasa untuk memberi manfaat kepada mereka kecuali sesuai dengan kehendak Tuhan. Mesej ini jelas di dalam Al-Quran:
Setiap berkat yang anda miliki adalah dari Tuhan. 16:53
3- Ekspresi Penghargaan dan Penghargaan :
Al-Quran menekankan pentingnya menyatakan penghargaan dan syukur kepada Allah. Ini harus disertai dengan kepuasan sejati dengan kekayaan yang ada. Mereka yang berpuas hati dengan apa yang mereka miliki adalah orang yang mencari kebahagiaan sejati. Sesungguhnya, kebahagiaan tidak mempunyai apa yang kita inginkan, tetapi menginginkan apa yang kita miliki. Ayat berikut memastikan kepentingan penghargaan, dan ganjarannya yang besar:
Tuhanku telah menyatakan: "Jika kamu bersyukur, saya akan bertambah untuk kamu, tetapi jika kamu tidak percaya maka azabku amat berat. " 14: 7
Al-Quran menyatakan bahawa berkat-berkat Tuhan begitu banyak sehingga manusia tidak dapat menghitung semuanya:
Jika anda mengira berkat-berkat Tuhan, anda tidak akan dapat merangkumi mereka. Manusia memang melampaui, tidak menghargai. 14:34
Malangnya, banyak dari Tuhan yang diberikan berkat ini telah diterima oleh kebanyakan orang. Sekiranya kita menganggap deria kita, untuk dapat mendengar dan melihat, diberi pemikiran yang lebih baik dari semua makhluk lain yang kita dapat mencapai kedaulatan di bumi, kita mendapati bahawa banyak orang yang mengambil begitu saja, maka hanya menyedari nilai mereka jika salah satu deria ini hilang. Semua berkat ini diberikan Tuhan.
Allah mengeluarkan kamu dari rahim ibu kamu tanpa mengetahui apa-apa dan kemudian Dia memberikan kamu pendengaran, penglihatan, dan hati supaya kamu bersyukur. 16:78
Allah adalah Tuhan yang menetapkan malam untuk kamu berehat di dalamnya, dan hari untuk penglihatan. Allah Maha Pemurah kepada manusia, tetapi kebanyakan orang tidak bersyukur. 40:61
4- Mengisytiharkan berkat-berkat Tuhan :
Ekspresi keempat adalah apresiasi berterusan Allah kepada orang lain.
Dan adapun berkat-berkat Tuhan kamu, kamu hendaklah memberitakan. 93:11
Dengan mengisytiharkan rahmat Tuhan, kami menyampaikan terima kasih dan penyembahan Tuhan kami.
Act Eleven : Devotion and Dedication
Perbuatan terakhir ini tidak diragukan lagi adalah yang paling mulia dari semua perbuatan Ibadat. Ini adalah perbuatan mereka yang mendedikasikan nyawa dan wang mereka kepada tujuan Tuhan. Mereka adalah orang-orang yang sentiasa berusaha untuk memberitakan jalan kepada Tuhan; mereka dijanjikan ganjaran tertinggi:
Orang-orang yang percaya, berhijrah dan berjuang dalam tujuan Tuhan dengan wang mereka dan kehidupan mereka memegang pangkat terbesar dengan Allah; mereka adalah pemenang. 9:20
Tiada kata-kata yang lebih baik daripada kata-kata yang mengajar jalan kepada Tuhan:
Siapa yang lebih baik bercakap daripada orang yang mengundang kepada Allah, melakukan perbuatan yang baik dan berkata, "Saya adalah seorang Muslim"? 41:33
Jemputan untuk menumpukan dan mendedikasikan diri kita dan wang kita kepada sebab Tuhan juga terdapat di dalam (Sura 22, ayat 67) dan (Sura 28, ayat 87).
Nilai yang besar dalam karya sedemikian adalah jelas memandangkan bahawa arahan dedikasi dan pengabdian itu sering ditujukan kepada para utusan Allah. Ayat berikut ditujukan kepada Nabi Muhammad:
Wahai Nabi, Kami telah mengutus kamu sebagai saksi, pembawa berita, pemberi peringatan dan penelepon yang mengundang kepada Allah dengan izin-Nya, dan suar petunjuk. 33: 45-46
Al-Quran juga menyediakan kaedah pengajaran dan pengembaraan yang optimum kepada Tuhan:
Anda akan menjemput ke arah Tuhanmu dengan nasihat yang bijak dan bijak, dan berdebat dengan mereka dengan cara yang terbaik. 16: 125
Kesimpulannya
Ini adalah sebelas ungkapan dan tanda-tanda penyembahan Tuhan.
Setiap orang perlu bertanya kepada diri sendiri 2 soalan dan dalam semua kejujuran:
Setiap orang perlu bertanya kepada diri sendiri 2 soalan dan dalam semua kejujuran:
1- Berapa banyak tindakan yang diamati?
2- Berapa banyak perbuatan ini dilakukan untuk Tuhan sahaja ?
Jawapan kepada kedua-dua soalan ini akan memberikan penunjuk yang tepat mengenai kesucian Ibadat anda. Jawapannya juga akan menentukan sama ada anda memenuhi syarat untuk menyertai kumpulan elit hamba Allah yang dipanggil Allah "Ebad Allah Al-Mokhlaseen" (hamba-hamba Allah yang tulen). Cuba ambil setiap sebelas tindakan sendiri dan timbangkan tindakan anda terhadapnya.
Sebagai contoh, adakah anda memuliakan mana-mana selain Tuhan? Adakah kamu menyembah mana-mana orang sehingga menyerupai mereka sempurna (Tuhan adalah satu-satunya kesempurnaan mutlak)?
Adakah anda suka mana-mana orang yang anda cintai Allah? Adakah anda memperingati apa-apa nama seperti anda memperingati nama Tuhan, atau lebih?
Adakah anda mematuhi mana-mana undang-undang agama yang berasal dari sumber lain Al-Quran?
Adakah anda meletakkan kepercayaan dan pergantungan anda kepada orang lain yang mempercayai bahawa mereka mempunyai kuasa untuk membantu anda sendiri? Adakah anda selalunya takut orang lain percaya bahawa mereka mempunyai kuasa untuk membahayakan anda?
Adakah anda memanggil mana-mana manusia mati (orang suci, utusan atau nabi) dan memohon mereka untuk membantu anda dengan apa cara? Adakah anda percaya bahawa mana-mana manusia mempunyai kuasa untuk menyelamatkan anda pada Hari Penghakiman?
Adakah anda selesa dengan perasaan bahawa Tuhan adalah yang anda perlukan (39:36)? Adakah anda gembira dengan menyebut nama Tuhan sahaja (39:45)?
Dan akhirnya, adakah anda terobsesi dengan perniagaan anda atau orang yang anda sayangi sejauh mana anda mendedikasikan semua hidup anda kepada mereka dan menjadi lalai terhadap satu-satunya sebab yang kita semua dicipta?Itu adalah untuk menyembah Tuhan:
Saya tidak mencipta jin dan manusia kecuali menyembah Aku. 51:56
Tahap kejujuran yang lebih tinggi yang anda patuhi dalam menjawab soalan-soalan ini, lebih tepat anda akan dapat menentukan jika anda menyembah Tuhan atau tidak, dan yang lebih penting akan menunjukkan sama ada anda menyembah Tuhan sahaja atau tidak!
No comments:
Post a Comment