Atribut Tuhan
Nama-nama Indah Allah Al-Quran
Disusun oleh A. Muhammad
Quran mengandungi 77 nama yang digunakan khusus untuk Tuhan. Mereka terdiri daripada apa yang dipanggil Tuhan "Nama-nama Indah" (Al-Asmaa Al-Husna). Yang pertama dari nama-nama ini adalah nama ' Allah' , ditambah dengan 76 nama lain. Beberapa nama yang terdapat pada nama '99 nama 'Tuhan dibuang di sini. Bahagian di akhir artikel ini menerangkan mengapa.
A (10)
Aala = Tertinggi (87: 1)
Aalim Al-Ghayb wa Al-Shahada
= Yang mengetahui perkara yang ghaib dan yang dilihat (13: 9)
Afuww = The Pardoner (22:60)
Ahad = Satu-satunya (112: 1)
Akhir = Yang Terakhir (57: 3)
Aleem = The Knowledgeable (2: 115)
Aleyy = Yang Paling Tinggi (2: 255)
Awwal = Yang Pertama (57: 3)
Azeem = The Grand (2: 255)
Aziz = Yang Bertuah (2: 209)
B (5)
Badi'e = The Originator (2: 117)
Bari'e = The Initiator (59:24)
Barr = Pelaku kebaikan (52:28)
Baseer = Pelihat semua (17: 1)
Batin = Yang Tersembunyi (57: 3)
F (1)
Fattah = Penyelamat (34:26)
GH (3)
Ghaffar = Yang Maha Pengampun (38:66)
Ghafoor = The Forgiver (2: 173)
Ghaniyy = Orang Kaya (2: 263)
H (9)
Hadi = The Guider ( 22:54 )
Hafeez = The Guardian ( 11:57 )
Hakam = Hakim, Pemberi Undang-undang (6: 114)
Hakeem = Bijaksana (59:24)
Haleem = The Forbearing (2: 263)
Hameed = The Praiseworthy (2: 267)
Haqq = Kebenaran (20: 114)
Haseeb = The Reckoner (4: 6)
Hayy = The Living (2: 255)
J (2)
Jabbar = Yang Berkuasa (59:23)
Jami = The Gatherer (3: 9)
K (4)
Kabeer = The Great (13: 9)
Kareem = The Generous 27:40
Khabeer = Yang Maha Mengetahui ( 6:18 )
Khaliq = Pencipta (59:24)
L (1)
Lateef = Yang Mulia (6: 103)
M (12)
Maalik Al-Mulk = Pemegang semua kedaulatan ( 3:26 )
Majeed = The Glorious (11:73)
Malik = Penguasa Mutlak (59:23)
Mateen = The Robust (51:58)
Muhaymin = Semua yang Menguasai (59:23)
Muhyi = Pemberi kehidupan (41:39)
Mujeeb = Responden untuk berdoa (11:61)
Mu'min = The Believer (59:23)
Muqtadir = The Omnipotent (54:42)
Musawwir = Pereka (59:24)
Muta'ali = Yang Maha Tinggi (13: 9)
Mutakkabbir = Banggakan yang adil (59:23)
N (1)
Noor al-samawaat wa al-ard = Cahaya langit dan bumi (24:35)
Q (6)
Qadeer = The Able (16:70)
Qahhar = The All-Conquering ( 12:39 )
Qareeb = The Close One (11:61)
Qawiyy = The Powerful (11:66)
Qayyoom = Yang Abadi (2: 255)
Quddus = Yang Kudus (59:23)
R (6)
Rab Al-Alameen = Tuhan dari dunia (1: 2)
Ra'oof = Yang Benevolent (2: 143)
Raheem = Yang Maha Pemurah (1: 3)
Rahman = Yang Maha Berkuasa (1: 3)
Raqeeb = Yang Mengawasi (5: 117)
Razzaq = Pembekal (51:58)
S (3)
Salaam = Damai (59:23)
Samad = Yang Mutlak (112: 2)
Samee = Pendengar (2: 127)
SH (2)
Shaheed = The Witness (3:98)
Shakoor = The Appreciative (35:30)
T (1)
Tawwab = Penebus ( 2:37 )
W (7)
Wadood = Yang Mengasihi (11:90)
Wahhab = The Grantor (3: 8)
Wahed = The One ( 13:16 )
Wakeel = Pemegang Amanah (28:28)
Waliyy = The Ally (2: 120)
Warith = The Inheritor ( 15:23 )
Wasi'e = The Immense (2: 115)
Z (1)
Zahir = Satu Manifesto (57: 3)
ZH (2)
Zhul Fadl Al-Azeem = Pemenang Hadiah Besar (2: 105)
Zhul Jalal wa Al-Ikram = Penerima Kebesaran dan Kemurahan (55:27)
Jumlah = 77 Nama
Huruf bahasa Inggeris yang digunakan untuk menyusun senarai di atas adalah perkiraan terdekat untuk bagaimana huruf Arab yang asal diucapkan.
Kaedah yang digunakan dalam menyusun senarai
RULE 1:
Peraturan pertama yang digunakan dalam pemilihan di atas adalah memilih kata-kata yang terdapat di dalam Al-Quran:
1- Dalam bentuk nama.
2- Bercakap secara khusus mengenai Tuhan.
Kata-kata lain, yang digunakan hanya dalam bentuk kata kerja tetapi bukan nama, tidak termasuk. Alasan untuk peraturan ini ialah senarai ini membincangkan apa yang disebut Tuhan Nama-Nya Indah. Oleh itu, ia adalah nama-nama yang kita perlukan untuk mengenal pasti dan bukan pelbagai kata kerja yang bercakap tentang perbuatan yang dilakukan oleh Tuhan.Ia masuk akal untuk mengatakan bahawa jika Tuhan bercakap dengan kita tentang Nama-Nama Indahnya, kita akan dapati semua nama - nama tersebut dalam Kitab Suci-Nya. Apa yang tidak terdapat dalam al-Quran dalam bentuk nama dibuangkan.
Contoh 1
Kata kerja 'basata', yang bermaksud untuk memanjangkan atau meregangkan, digunakan dalam Al-Quran sebagai kata kerja, seperti:
[ 13:26 ] Allah 'yabsit' (memperluaskan) rezeki bagi sesiapa yang Dia kehendaki dan menahannya.
Bagaimanapun kata 'Basit' sebagai kata nama (orang yang meluas), tidak digunakan dalam Al-Quran untuk Tuhan. Kata nama ini digunakan dalam Al-Quran tiga kali, salah satu dari tiga peristiwa ini adalah pada 18:18 dan ia sebenarnya bercakap tentang anjing kepunyaan orang-orang yang tidur gua ketika dia memperluas (mendekati) kakinya di pintu masuk.
[ 18:18 ] Kamu akan fikir mereka terjaga, ketika mereka sebenarnya sedang tidur. Kami menghidupkan mereka ke sebelah kanan dan sebelah kiri, sementara anjing mereka 'basit' (dalam keadaan peregangan) jenggotnya oleh pintu masuk.
Akibatnya, nama 'Basit', yang dimasukkan ke dalam senarai tradisional nama-nama Tuhan yang lain, tidak digunakan dalam senarai ini.
Sebaliknya, kita mempunyai contoh kata kerja 'shahida' (menanggung saksi). Ini adalah kata kerja yang digunakan sebagai perbuatan yang dilakukan oleh Tuhan, tetapi juga digunakan dalam bentuk kata nama "Shaheed" (Saksi) sebagai nama untuk Tuhan:
Kata kerja
[3:18] 'Shahida Allah' bahawa tidak ada tuhan melainkan Dia, dan juga malaikat dan orang-orang yang memiliki pengetahuan, menegakkan keadilan. Tidak ada tuhan melainkan Dia, Yang Maha Bijaksana, Bijaksana.
Kata nama / nama
[3:98] Katakanlah, "Wahai Ahli Kitab , mengapa kamu tidak percaya kepada ayat-ayat Allah ? Sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan".
Nama-nama lain yang muncul dalam senarai tradisional, tetapi tidak terdapat dalam Al-Quran sebagai nama Tuhan, termasuk yang berikut:
Al-Mu'izz (Yang Maha Mulia), Al-Muzhil (Orang yang menjadi penghinaan), Al-Mumeet (Yang mati), Al-Muhsi Al-Nafei (Yang beruntung), Al-Noor (cahaya), Al-Rafei (Yang menimbulkan), Al-Khafid (Yang merendahkan) Qabid (Yang merampas), Al-Ba'ith (Yang membangkitkan), serta yang lainnya.
RULE 2:
Sesetengah nama tidak dimasukkan ke dalam senarai kerana ia dilindungi oleh nama yang lebih komprehensif.
Sebagai contoh, semua frasa Quran yang berikut boleh dikelompokkan dengan nama 'Rab Al-Alameen' (Tuan dunia):
Tuhan Arasy (43:82), Tuhan dari Arasy Mulia (23: 116), Tuhan Arasy Besar (23:86), Tuhan dari dua Timur dan Tuhan dari dua Wests (55:17), Tuhan dari Timur dan Barat (73: 9), Tuan langit dan bumi (45:36), Tuan dari semua Kebesaran (37: 180), Tuhan dari Sirius (53:49) : 1) dan Tuhan Orang (114: 1)
Nama "Rab Al-Alameen" (Tuhan dari dunia), yang bermaksud Tuhan dari semua yang ada, meliputi semua frasa di atas dan oleh itu ia termasuk, tetapi bukan nama sub-nama.
RULE 3:
Nama-nama lain yang muncul dalam senarai tradisional telah dikeluarkan dari senarai di atas, bukan sahaja kerana mereka tidak digunakan dalam Al-Quran untuk Tuhan, tetapi juga kerana mereka menghina Tuhan. Berikut adalah contoh nama-nama tersebut:
1- Nama 'Saboor' (The Patient One) tidak terdapat dalam Al-Quran. Di samping itu, tidak sepatutnya memanggil Tuhan 'The One Patient'. Perbuatan kesabaran selalu dikaitkan dengan Al-Quran dengan keadaan di bawah kesulitan atau penderitaan:
Berikan berita kepada orang yang rendah hati yang hatinya gemetar ketika menyebut Tuhan, dan yang sabar dalam menghadapi apa yang telah menimpanya . 22: 34-35
...... dan mereka yang sabar melalui kesengsaraan, kesusahan dan semasa kesulitan . 2: 177
Sebaliknya, dalam keadaan kebahagiaan dan sedikit bimbang, tidak akan ada keperluan atau makna untuk tindakan kesabaran. Sebaliknya, masa akan terbang terlalu pantas untuk sesiapa sahaja dalam keadaan gembira. Kesabaran dalam menghadapi kesukaran dan penderitaan adalah suatu tindakan yang dinasihatkan untuk manusia, tetapi tidak akan berlaku dan tidak sesuai untuk menganggap nama itu kepada Tuhan yang tidak mengalami penderitaan.
2- Nama 'Rasheed' (Yang Dipandu) sekali lagi tidak sesuai untuk Tuhan. Perkataan al-Quran memberitahu kita bahawa Allah adalah pemberi petunjuk kepada manusia, seperti:
Dan Kami telah memberikan kepada Abraham 'rushduhu' sebelum ini. 21:51
Tidak sesuai untuk memanggil Tuhan 'Yang Dipandu' apabila Dia yang memberi petunjuk.
3- Nama 'Al-Daar' (The Inflictor of harm / pain) tidak terdapat dalam Quran. Nama ini, dengan sendirinya, melukiskan Tuhan sebagai tuhan yang dendam dan sadis yang senang dalam menimbulkan rasa sakit, penderitaan dan kecelakaan pada rakyat!
Sesuai dengan kehendak Tuhan bahawa pelbagai ujian dan kesukaran menimpa manusia, tetapi Quran juga memberi jaminan kepada kita bahawa segala bahaya yang mungkin kita hadapi adalah akibat dari sesuatu yang salah yang kita lakukan secara peribadi:
Apa sahaja bencana yang menyerang anda adalah akibat dari apa yang telah diperoleh oleh tangan anda sendiri . Namun, Dia mengampunkan banyak perkara. 42:30
Oleh sebab itu kita tidak pernah mendapati Tuhan memanggil diriNya sebagai 'penipu'! Tuhan tidak meletakkan manusia melalui kesulitan demi itu; sesuatu yang digambarkan oleh nama-nama ini.
------------------------------------
Reka Bentuk Tuhan dalam semua perkara
Oleh: A. Muhammad
Oleh: A. Muhammad
Salah satu pertikaian tertua antara ateis dan orang percaya adalah persoalan sama ada alam semesta dan reka bentuk di dalamnya adalah hasil daripada peluang, atau reka bentuk yang kita lihat diletakkan oleh Pencipta yang bijak.
Al-Quran memberitahu kita bahawa tidak kira apa tanda dan bukti yang orang-orang kafir melihat, mereka tidak akan percaya. Bagi mereka, ketidakpercayaan bukan hasil daripada kekurangan maklumat atau bukti, ia adalah masalah yang jauh lebih mendalam. Ateis secara mutlak menolak idea tentang 'kuasa' yang menguasai segala-galanya di alam semesta (termasuk dia). Inti penolakan ini berkaitan erat dengan egoisme. Itulah sebabnya kesan tanda-tanda Tuhan pada dua orang mungkin berbeza. Mereka mungkin berdua saintis yang mempunyai pengetahuan dan pendidikan yang serupa; Walau bagaimanapun untuk satu, tanda-tanda itu boleh dianggap sebagai bukti muktamad sementara yang lain itu tidak bermakna apa pun.
Katakanlah, "Lihatlah apa yang ada di langit dan di bumi." Namun, tanda-tanda dan semua amaran tidak akan menolong orang yang tidak percaya. 10: 101
Perkataan dalam 10: 101 mengandungi 2 kebenaran yang berharga:
1- Semua tanda-tanda di seluruh alam semesta tidak mencukupi untuk orang-orang kafir.
2- Sebab bahawa semua tanda-tanda ini tidak akan meyakinkan orang yang tidak percaya bukan kerana mereka tidak mempunyai merit, tetapi kerana orang yang tidak percaya telah memutuskan untuk tidak percaya.
Tujuan artikel ini adalah untuk membentangkan pelbagai bidang reka bentuk sengaja di alam semesta.
1- Reka bentuk yang dilihat melalui Intuisi
Mungkin yang tertua dari semua, adalah reka bentuk yang kami terima melalui intuisi kami. Menonton keindahan alam semula jadi, memerhatikan kelahiran anak baru, mengagumi bagaimana semua makhluk berfungsi melalui naluri, naluri ibubapa yang paling kurang, atau melihat melalui teleskop di kompleksiti alam semesta, semua ini dapat mengilhami kepercayaan pada Pereka Tertinggi kecerdasan yang luar biasa yang membuat semua ini mungkin.
Apresiasi intuitif untuk tanda-tanda Tuhan datang dari setiap bidang sains dan dari segala sesuatu di sekeliling kita. Al-Quran memberitahu kita bahawa kepercayaan intuitif pada Tuhan ditanamkan dalam setiap manusia sebelum lahir, bagaimanapun, ini dapat disembunyikan oleh otak dan ego seseorang:
Oleh itu, anda hendaklah menetapkan wajah anda dengan tegas ke arah agama sebagai monoteis. Begitulah naluri semula jadi yang ditanamkan Allah kepada manusia. 30:30
Ia adalah kepercayaan naluriah kepada Tuhan yang menjadikan seseorang, dalam detik yang kedua dalam menghadapi kematian, berkata, "Ya Tuhan!". Kata-kata ini diucapkan sebelum seseorang mempunyai masa untuk berfikir.
Oleh itu, anda hendaklah menetapkan wajah anda dengan tegas ke arah agama sebagai monoteis. Begitulah naluri semula jadi yang ditanamkan Allah kepada manusia. 30:30
Ia adalah kepercayaan naluriah kepada Tuhan yang menjadikan seseorang, dalam detik yang kedua dalam menghadapi kematian, berkata, "Ya Tuhan!". Kata-kata ini diucapkan sebelum seseorang mempunyai masa untuk berfikir.
2- Reka Bentuk Struktur
Jenis reka bentuk kedua ialah apa yang disebut sebagai 'Reka bentuk struktur'. Ini terbukti dalam fakta bahawa kita sering melihat perkara-perkara yang serupa corak di alam semesta apabila mereka tidak mempunyai sebab yang jelas untuk menjadi seperti itu. Satu contoh yang sangat jelas tentang reka bentuk tersebut adalah dalam reka bentuk orbit.
Orbit dalam makro dan juga dunia mikro :
Orbit bulan di sekeliling bumi sangat dikira. Pembolehubah berikut perlu dipertimbangkan untuk menghasilkan orbit yang stabil dan seimbang:
1- Jisim bulan dan bumi.
2- Jarak antara bulan dan bumi.
3- Kelajuan orbital bulan dan eksentrisitas orbital.
Sekiranya mana-mana pemboleh ubah ini hanya 0,01% tidak diselaraskan, bulan akan jatuh ke bumi atau melarikan diri dari graviti bumi sama sekali dan akan hilang di angkasa.
1- Jisim bulan dan bumi.
2- Jarak antara bulan dan bumi.
3- Kelajuan orbital bulan dan eksentrisitas orbital.
Sekiranya mana-mana pemboleh ubah ini hanya 0,01% tidak diselaraskan, bulan akan jatuh ke bumi atau melarikan diri dari graviti bumi sama sekali dan akan hilang di angkasa.
Begitu juga, bumi ditadbir oleh proses yang sama di orbitnya mengelilingi matahari. Begitu juga dengan orbit matahari di sekitar pusat galaksi.
Sebenarnya, proses pengimbangan yang sama berlaku untuk semua badan syurga yang berada di orbit sekitar badan-badan lain.
Sebenarnya, proses pengimbangan yang sama berlaku untuk semua badan syurga yang berada di orbit sekitar badan-badan lain.
Pengiraan yang sangat tepat yang telah dihasilkan disebutkan dalam ayat-ayat berikut:
Matahari dan bulan tepat dikira. 55: 5
Dan langit, Dia membangkitkannya dan menetapkan keseimbangan. 55: 7
Perkataan "tepat dikira" dan "baki" bercakap tentang apa-apa selain daripada baki yang sangat tepat yang ditetapkan antara semua pembolehubah yang disebutkan di atas.
Kita perhatikan bahawa cap jari Pencipta jelas apabila kita sedar bahawa reka bentuk orbit yang sama digunakan untuk mekanik kuantum. Di dalam atom, kita juga dapati nukleus pusat dengan elektron yang berputar di sekitarnya. Sistem orbit yang sama yang kita lihat di alam semesta pada umumnya jelas di dunia mikro di dalam atom.
3- Reka Bentuk Berangka
The Golden Ratio :
Nisbah Emas memang sangat menarik sekali lagi yang menandakan reka bentuk yang teliti dan sengaja dalam penciptaan.Telah didapati bahawa banyak ciptaan Tuhan yang tersusun berdasarkan nisbah emas. Angka tersebut adalah 1.618, di mana satu nilai adalah 1 dan yang lainnya ialah 1.618. Contoh-contoh ciri ini boleh didapati di seluruh alam semesta.
Terdapat banyak rajah emas dalam tubuh manusia (purata), ini adalah sebahagian daripada mereka : - Jika jarak antara pusat dan kaki diambil sebagai 1 unit, ketinggian manusia adalah bersamaan dengan 1.618.
- Jarak antara hujung jari dan siku / jarak antara pergelangan tangan dan siku.
- Jarak antara garis bahu dan bahagian atas kepala / kepala panjang,
- Jarak antara pusat dan bahagian atas kepala / jarak antara garis bahu dan bahagian atas kepala.
- Jarak antara pusat dan lutut / jarak antara lutut dan hujung kaki.
Nisbah emas juga berlaku untuk pelbagai ciri wajah manusia. Berikut adalah sebahagian daripada mereka :
- Jumlah lebar gigi depan dua di atas rahang atas ketinggian mereka memberikan nisbah emas.
- Lebar gigi pertama dari pusat ke gigi kedua juga menghasilkan nisbah emas.
- Panjang muka / lebar muka.
- Jarak antara bibir dan di mana kening bertemu / panjang hidung.
- Panjang muka / jarak di antara hujung rahang dan di mana kening bertemu.
- Panjang mulut / lebar hidung.
- Lebar hidung / jarak antara lubang hidung.
- Jarak antara murid / jarak antara kening.
Perlu ditekankan bahawa pengukuran ini tidak akan berlaku untuk setiap manusia, bagaimanapun, jika rata-rata beratus-ratus atau ribuan orang telah dikerjakan, nisbah emas memang berlaku.
Begitu juga, pengkultur profesional sedar nisbah emas dan memang menggunakannya untuk menghasilkan ukiran yang paling baik dan indah.
4- Reka bentuk geometri
Spiral Fibonacci :
Satu lagi contoh reka bentuk yang sama dilihat dalam spiral Fibonacci. Pada tahun 1202, matematikawan Fibonacci Itali melihat beberapa corak yang berterusan dalam nombor yang akhirnya menghasilkan bukan sahaja beberapa data menarik mengenai urutan berangka, tetapi juga dalam corak geometri.
Nombor Fibonacci ialah: 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144 dan sebagainya. Setiap nombor dalam urutan adalah jumlah 2 nombor sebelumnya.
Nombor Fibonacci ialah: 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144 dan sebagainya. Setiap nombor dalam urutan adalah jumlah 2 nombor sebelumnya.
Angka di atas adalah berdasarkan nombor Fibonacci. Jenis lingkaran ini sering digunakan dalam reka bentuk, seperti tangga, simbol muzik, dan lain-lain. Yang menarik adalah bahawa lingkaran ini juga dilihat berulang-ulang dalam beratus-ratus reka bentuk semulajadi. Lengkung lengan Galaxy dengan lingkaran berbentuk yang sama yang ada di sini. Spiral yang sama menerangkan air kerana ia mengalir keluar longkang. Gelombang gelombang dengan bentuk yang sama seperti ekor komet.Zarah-zarah subatomik curl di medan magnet dengan bentuk yang sama. Kami dapati bentuk yang sama dalam keriting tanduk haiwan, lengkung akar gigi, curl web labah-labah, atau antena serangga. Curl Fibbonaci dilihat dalam umbi tumbuhan, dalam susunan benih di bunga matahari, atau bentuk kon pain. Kami melihat curl yang sama di cengkerang laut, di dalam telinga manusia, dalam struktur dalaman semua tisu otak, di dalam struktur alga.
Adalah penting untuk melihat bahawa curl ini tidak terhad kepada sistem biologi atau sistem astronomi. Banyak contoh berlimpah dalam setiap disiplin sains yang boleh dibayangkan.
5- Pembatalan undang-undang fizik yang disengajakan
Sekali-sekala, kita menyaksikan salah satu daripada undang-undang fizik ini patah. Apa yang menarik di sini ialah apabila undang-undang sedemikian pecah, ia dipecahkan untuk tujuan yang besar. Tujuan utama yang dilayani oleh melanggar undang-undang memberitahu kita bahawa ia adalah campur tangan yang sengaja dan bukan kebetulan.
Satu contoh sedemikian adalah berkaitan dengan undang-undang yang mengawal berat dari pelbagai bentuk materi. Undang-undang fizik menyatakan bahawa keadaan pepejal sesuatu bahan adalah lebih berat daripada keadaan cair bahan yang sama, yang menjadikannya lebih berat daripada keadaan gas bahan yang sama. Sebagai contoh, besi cecair akan terapung pada besi pepejal, dan besi gas lebih ringan daripada kedua-duanya. Peraturan ini terpakai kepada semua bahan yang diketahui kecuali satu, iaitu air. Air pepejal (ais) terapung pada air cair, apabila ia sepatutnya sebaliknya. Pembatalan peraturan yang disengajakan ini direka untuk membolehkan kehidupan di bumi. Oleh itu, ia sememangnya merupakan tanda campur tangan seorang Pereka Pintar. Jika air cair mengikut peraturan yang sama yang mengawal semua bahan lain, ais akan tenggelam ke dasar lautan dan lautan. Pada waktunya semua lautan akan menjadi satu kolam ais beku yang besar. Tiada kehidupan marin yang akan pernah berubah. Ini tidak akan membenarkan apa-apa nyawa di bumi kerana semua kehidupan di bumi berasal dari air. Walau bagaimanapun, dengan membenarkan ais mengapung di atas air cecair, ia membentuk lapisan pelindung terma. Lapisan ais pelindung terma di atas air mengasingkan air di bawah ais dari keadaan beku di atas ais, dengan itu membenarkan air di bawah ais untuk kekal di atas suhu beku. Ini seterusnya membolehkan semua kehidupan marin wujud.
- Kerumitan yang tidak dapat dibangkitkan
Ahli biokimia Michael Behe, serta penulis lain, telah memperkenalkan prinsip reka bentuk baru. Dia mentakrifkan reka bentuk ini seperti berikut:
"Kerumitan yang tidak dapat dibuktikan - sistem tunggal terdiri daripada beberapa bahagian yang dipadankan dengan baik, yang berinteraksi dengan fungsi asas, di mana penyingkiran mana-mana bahagian menyebabkan sistem berfungsi dengan berkesan." (David Behe, Kotak Hitam Darwin).
Ilustrasi Behe melibatkan sistem biokimia yang ditunjukkannya tidak mungkin terjadi secara kebetulan kerana semua perlu diintegrasikan untuk sistem secara keseluruhan untuk bekerja. Pada tahap fizik / kimia seseorang mungkin bekerja dengan sistem yang bertanggungjawab untuk menghasilkan molekul.
Dalam mesin biokimia berbilang kompleks yang terdiri daripada banyak bahagian, evolusi tidak dapat menghasilkan bahagian-bahagian ini kerana bahagian-bahagian individu ini tidak mempunyai fungsi sendiri. Bahagian-bahagian individu ini tidak boleh dihasilkan melalui pemilihan semulajadi (evolusi) kerana evolusi tidak mempunyai otak untuk mengarahkannya untuk menghasilkan bahagian-bahagian yang tidak berfungsi yang tidak mempunyai fungsi individu, atau otak untuk mengatakan bahawa bahagian-bahagian ini hanya dapat berfungsi ketika diintegrasikan ke dalam sistem berbilang yang lebih besar.
Di samping itu, agar molekul stabil wujud, pelbagai sistem fizikal perlu berfungsi. Jisim komponen atom menentukan berapa banyak tarikan graviti yang wujud antara bahagian individu atom dan atom yang membentuk molekul. Daya elektrik dalam atom ditakrifkan dari segi cas elektrik dan tidak mempunyai hubungan langsung dengan apa-apa graviti. Daya elektrik ini juga kritikal dan perlu disusun dengan cara tertentu untuk molekul itu wujud. Daya magnet di dalam elektron dan proton yang membentuk atom dan molekul juga terintegrasi dengan kekuatan yang lain. Sebagai tambahan kepada semua ini, terdapat tenaga tenaga mengikat nuklear yang mengandungi semua daya lain dan membolehkan atom, dan oleh itu, molekulnya wujud. Semua kuasa dan zarah ini dikatakan telah bermula pada titik yang sama dalam masa dan ruang selepas penciptaan alam semesta. Jika mana-mana satu daripadanya tidak berada di tahap yang sesuai, atom dan molekul yang stabil tidak akan pernah wujud.
Untuk mencadangkan satu siri peristiwa peluang yang boleh menghasilkan semua kuasa-kuasa ini dan pemalar matematik yang mengawal selia mereka adalah mustahil, kerana tidak ada urutan masa yang membolehkannya berlaku. Masalah yang sama muncul dalam proses biokimia kritikal yang tinggi untuk hidup. Behe dan lain-lain telah menunjukkan mutu kecerdasan mutlak untuk menghasilkan sistem berfungsi yang membolehkan proses biokimia berlaku (John Clayton, Designs).
7- Reka Bentuk Kemungkinan
Sepanjang 30 tahun yang lalu, ahli matematik telah memasuki perbincangan mengenai kemungkinan peluang adalah mekanisme yang sesuai untuk menjelaskan kerumitan yang dilihat di alam semesta. Selama bertahun-tahun terdapat buku-buku dan artikel-artikel yang ditulis oleh pakar-pakar dalam bidang mengenai persoalan kewajaran statistik penjelasan asal-usul kehidupan dan model-model evolusi yang lain.
Jumlah besar pembolehubah yang telah ditemui ada wujud masalah utama bagi mereka yang ingin mempercayai bahawa peluang itu adalah punca semua yang kita lihat. Masalahnya terletak pada sifat kebarangkalian. Apabila anda membalikkan duit syiling, kemungkinan mendapatkan 'kepala' adalah satu dalam dua atau 50/50. Jika anda membalik duit syiling dua kali dan ingin mendapatkan 'kepala' setiap kali, kebarangkalian ialah 1/2 x 1/2, atau 1/4. Sekiranya anda ingin mendapatkan 'kepala' tiga kali berturut-turut, ia akan menjadi 1/2 x 1/2 x 1/2 atau satu peluang daripada lapan ujian. Kebarangkalian keseluruhan dikira dengan mendarabkan kebarangkalian individu yang membentuk jumlah keseluruhan. Untuk mendapatkan 'kepala' sepuluh kali berturut-turut, kemungkinan akan menjadi satu dalam 1,024.
Kemungkinan dalam contoh itu hanya dua (kepala atau ekor), tetapi bagaimana jika kita membuang dadu yang mempunyai enam nombor yang berbeza. Apakah peluang mendapat nombor 6 sepuluh kali berturut-turut? Kebarangkalian spiral yang berlaku ini menjadi 1 peluang dalam 60,466,176 (60.5 juta).
Kemungkinan dalam contoh itu hanya dua (kepala atau ekor), tetapi bagaimana jika kita membuang dadu yang mempunyai enam nombor yang berbeza. Apakah peluang mendapat nombor 6 sepuluh kali berturut-turut? Kebarangkalian spiral yang berlaku ini menjadi 1 peluang dalam 60,466,176 (60.5 juta).
Ketika kita mula mempertimbangkan bentuk kehidupan, struktur atom, proses kimia, atau peristiwa galaksi yang sangat rumit, kemungkinan individu tidak mudah dengan cara apa pun. Bukan sahaja bilangannya tidak mudah, tetapi terdapat lebih banyak pembolehubah yang terlibat. Apabila para saintis melakukan pembolehubah yang rumit dalam penciptaan manusia, dan semua bentuk kehidupan di sekeliling kita, pengiraan yang mereka ada mempunyai kebarangkalian yang sangat astronomi sehingga peluang menjadi penjelasan yang jelas tidak dapat dipertahankan. Nombor seperti 1 dalam 10 160 adalah perkara biasa (itu satu peluang daripada 1 dengan 160 nol selepas itu). Nombor sebilangan ini melebihi jumlah bintang yang mungkin dalam kosmos, atau bahkan bilangan baryon yang mungkin (blok bangunan atom). Acara semacam itu hanya satu langkah dalam satu langkah panjang untuk mencapai matlamat akhir yang dikehendaki. Seorang saintis yang terkenal sekali menulis bahawa terdapat lebih banyak kemungkinan letupan di sebuah kilang cetak untuk menghasilkan permainan oleh Shakespeare, daripada kemungkinan seperti itu dalam penciptaan berlaku secara kebetulan.
Peluang adalah mekanisme yang tidak tepat untuk menjelaskan kerumitan yang dilihat di semua bahagian alam semesta.Walau bagaimanapun, jika terdapat seorang Pereka Pintar yang mengawal seluruh alam semesta, dan juga mengendalikan peluang itu sendiri, maka peluang tersebut tidak lagi relevan.
7- Pengekodan DNA
DNA adalah zarah yang sangat kecil yang menyimpan maklumat keturunan berkod. Dikatakan bahawa DNA kedai manusia mempunyai kod maklumat yang mencukupi untuk mengisi 500,000 muka surat yang sangat kecil dan teks cetak.
"Kawasan pengkodan DNA ," jelas Dr. Stephen Meyer, "mempunyai sifat yang sama persis seperti kod komputer atau bahasa" (dipetik oleh Strobel, ms 237).
Dalam saiz sebenarnya, yang hanya dua juta keping tebal milimeter, satu sudu teh DNA , menurut ahli biologi molekul Michael Denton, boleh mengandungi semua maklumat yang diperlukan untuk membina protein untuk semua spesies organisma yang pernah hidup di bumi , dan "masih ada ruang yang cukup untuk semua maklumat dalam setiap buku yang pernah ditulis" (Evolution: Teori di Krisis, 1996, ms. 334).
Mengambil kira kerumitan pengkodan DNA , dua saintis yang terkenal mengira kemungkinan pengekodan DNA berlaku secara kebetulan. Mereka menganggarkan bahawa terdapat kurang daripada 1 peluang dalam 10 hingga ke 40,000 kuasa yang boleh hidup oleh percubaan secara rawak. 10 hingga 40,000 kuasa adalah 1 dengan 40,000 nol selepas itu! (Fred Hoyle dan N. Chandra Wickramasinghe, Evolusi dari Angkasa [Aldine House, 33 Welbeck Street, London, W1M 8LX, JM Dent & Sons, 1981], ms 148, 24,150,30,31).
Kesimpulannya
Ini adalah beberapa reka bentuk yang kita dapat melihat dan memahami di alam semesta pada umumnya. Tidak semestinya ini satu-satunya reka bentuk seperti ini, ada ribuan orang lain, ada yang kita sedar, tetapi majoriti terletak tidak aktif dan tidak dapat diakses oleh kami kerana pengetahuan terhad kita tentang alam semesta.
Apa yang kita lihat dalam reka bentuk yang menakjubkan ini mencukupi untuk menunjukkan kepada kita bahawa kita adalah hasil reka bentuk, tujuan, dan kecerdasan. Reka bentuk sedemikian banyak memberitahu kita tentang sifat-sifat Tuhan yang mempunyai kuasa, kecerdasan, kuasa, kreativiti dan kesesuaian.
Kepercayaan intelektual terhadap Tuhan terletak pada kebaikan pemerhatian, perenungan, dan pengesahan. Sebaliknya ketidakpercayaan yang tidak percaya adalah menghina semua penemuan saintifik bagi Pencipta. Dalam banyak kes, boleh dikatakan bahawa atheis telah meletakkan penghalang dan tudung ke atas otaknya sebelum mengkaji fakta.
Nama-nama Indah Allah Al-Quran
Disusun oleh A. Muhammad
Quran mengandungi 77 nama yang digunakan khusus untuk Tuhan. Mereka terdiri daripada apa yang dipanggil Tuhan "Nama-nama Indah" (Al-Asmaa Al-Husna). Yang pertama dari nama-nama ini adalah nama ' Allah' , ditambah dengan 76 nama lain. Beberapa nama yang terdapat pada nama '99 nama 'Tuhan dibuang di sini. Bahagian di akhir artikel ini menerangkan mengapa.
A (10)
Aala = Tertinggi (87: 1)
Aalim Al-Ghayb wa Al-Shahada
= Yang mengetahui perkara yang ghaib dan yang dilihat (13: 9)
Afuww = The Pardoner (22:60)
Ahad = Satu-satunya (112: 1)
Akhir = Yang Terakhir (57: 3)
Aleem = The Knowledgeable (2: 115)
Aleyy = Yang Paling Tinggi (2: 255)
Awwal = Yang Pertama (57: 3)
Azeem = The Grand (2: 255)
Aziz = Yang Bertuah (2: 209)
B (5)
Badi'e = The Originator (2: 117)
Bari'e = The Initiator (59:24)
Barr = Pelaku kebaikan (52:28)
Baseer = Pelihat semua (17: 1)
Batin = Yang Tersembunyi (57: 3)
F (1)
Fattah = Penyelamat (34:26)
GH (3)
Ghaffar = Yang Maha Pengampun (38:66)
Ghafoor = The Forgiver (2: 173)
Ghaniyy = Orang Kaya (2: 263)
H (9)
Hadi = The Guider ( 22:54 )
Hafeez = The Guardian ( 11:57 )
Hakam = Hakim, Pemberi Undang-undang (6: 114)
Hakeem = Bijaksana (59:24)
Haleem = The Forbearing (2: 263)
Hameed = The Praiseworthy (2: 267)
Haqq = Kebenaran (20: 114)
Haseeb = The Reckoner (4: 6)
Hayy = The Living (2: 255)
J (2)
Jabbar = Yang Berkuasa (59:23)
Jami = The Gatherer (3: 9)
K (4)
Kabeer = The Great (13: 9)
Kareem = The Generous 27:40
Khabeer = Yang Maha Mengetahui ( 6:18 )
Khaliq = Pencipta (59:24)
L (1)
Lateef = Yang Mulia (6: 103)
M (12)
Maalik Al-Mulk = Pemegang semua kedaulatan ( 3:26 )
Majeed = The Glorious (11:73)
Malik = Penguasa Mutlak (59:23)
Mateen = The Robust (51:58)
Muhaymin = Semua yang Menguasai (59:23)
Muhyi = Pemberi kehidupan (41:39)
Mujeeb = Responden untuk berdoa (11:61)
Mu'min = The Believer (59:23)
Muqtadir = The Omnipotent (54:42)
Musawwir = Pereka (59:24)
Muta'ali = Yang Maha Tinggi (13: 9)
Mutakkabbir = Banggakan yang adil (59:23)
N (1)
Noor al-samawaat wa al-ard = Cahaya langit dan bumi (24:35)
Q (6)
Qadeer = The Able (16:70)
Qahhar = The All-Conquering ( 12:39 )
Qareeb = The Close One (11:61)
Qawiyy = The Powerful (11:66)
Qayyoom = Yang Abadi (2: 255)
Quddus = Yang Kudus (59:23)
R (6)
Rab Al-Alameen = Tuhan dari dunia (1: 2)
Ra'oof = Yang Benevolent (2: 143)
Raheem = Yang Maha Pemurah (1: 3)
Rahman = Yang Maha Berkuasa (1: 3)
Raqeeb = Yang Mengawasi (5: 117)
Razzaq = Pembekal (51:58)
S (3)
Salaam = Damai (59:23)
Samad = Yang Mutlak (112: 2)
Samee = Pendengar (2: 127)
SH (2)
Shaheed = The Witness (3:98)
Shakoor = The Appreciative (35:30)
T (1)
Tawwab = Penebus ( 2:37 )
W (7)
Wadood = Yang Mengasihi (11:90)
Wahhab = The Grantor (3: 8)
Wahed = The One ( 13:16 )
Wakeel = Pemegang Amanah (28:28)
Waliyy = The Ally (2: 120)
Warith = The Inheritor ( 15:23 )
Wasi'e = The Immense (2: 115)
Z (1)
Zahir = Satu Manifesto (57: 3)
ZH (2)
Zhul Fadl Al-Azeem = Pemenang Hadiah Besar (2: 105)
Zhul Jalal wa Al-Ikram = Penerima Kebesaran dan Kemurahan (55:27)
Jumlah = 77 Nama
Huruf bahasa Inggeris yang digunakan untuk menyusun senarai di atas adalah perkiraan terdekat untuk bagaimana huruf Arab yang asal diucapkan.
Kaedah yang digunakan dalam menyusun senarai
RULE 1:
Peraturan pertama yang digunakan dalam pemilihan di atas adalah memilih kata-kata yang terdapat di dalam Al-Quran:
1- Dalam bentuk nama.
2- Bercakap secara khusus mengenai Tuhan.
Kata-kata lain, yang digunakan hanya dalam bentuk kata kerja tetapi bukan nama, tidak termasuk. Alasan untuk peraturan ini ialah senarai ini membincangkan apa yang disebut Tuhan Nama-Nya Indah. Oleh itu, ia adalah nama-nama yang kita perlukan untuk mengenal pasti dan bukan pelbagai kata kerja yang bercakap tentang perbuatan yang dilakukan oleh Tuhan.Ia masuk akal untuk mengatakan bahawa jika Tuhan bercakap dengan kita tentang Nama-Nama Indahnya, kita akan dapati semua nama - nama tersebut dalam Kitab Suci-Nya. Apa yang tidak terdapat dalam al-Quran dalam bentuk nama dibuangkan.
Contoh 1
Kata kerja 'basata', yang bermaksud untuk memanjangkan atau meregangkan, digunakan dalam Al-Quran sebagai kata kerja, seperti:
[ 13:26 ] Allah 'yabsit' (memperluaskan) rezeki bagi sesiapa yang Dia kehendaki dan menahannya.
Bagaimanapun kata 'Basit' sebagai kata nama (orang yang meluas), tidak digunakan dalam Al-Quran untuk Tuhan. Kata nama ini digunakan dalam Al-Quran tiga kali, salah satu dari tiga peristiwa ini adalah pada 18:18 dan ia sebenarnya bercakap tentang anjing kepunyaan orang-orang yang tidur gua ketika dia memperluas (mendekati) kakinya di pintu masuk.
[ 18:18 ] Kamu akan fikir mereka terjaga, ketika mereka sebenarnya sedang tidur. Kami menghidupkan mereka ke sebelah kanan dan sebelah kiri, sementara anjing mereka 'basit' (dalam keadaan peregangan) jenggotnya oleh pintu masuk.
Akibatnya, nama 'Basit', yang dimasukkan ke dalam senarai tradisional nama-nama Tuhan yang lain, tidak digunakan dalam senarai ini.
Sebaliknya, kita mempunyai contoh kata kerja 'shahida' (menanggung saksi). Ini adalah kata kerja yang digunakan sebagai perbuatan yang dilakukan oleh Tuhan, tetapi juga digunakan dalam bentuk kata nama "Shaheed" (Saksi) sebagai nama untuk Tuhan:
Kata kerja
[3:18] 'Shahida Allah' bahawa tidak ada tuhan melainkan Dia, dan juga malaikat dan orang-orang yang memiliki pengetahuan, menegakkan keadilan. Tidak ada tuhan melainkan Dia, Yang Maha Bijaksana, Bijaksana.
Kata nama / nama
[3:98] Katakanlah, "Wahai Ahli Kitab , mengapa kamu tidak percaya kepada ayat-ayat Allah ? Sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan".
Nama-nama lain yang muncul dalam senarai tradisional, tetapi tidak terdapat dalam Al-Quran sebagai nama Tuhan, termasuk yang berikut:
Al-Mu'izz (Yang Maha Mulia), Al-Muzhil (Orang yang menjadi penghinaan), Al-Mumeet (Yang mati), Al-Muhsi Al-Nafei (Yang beruntung), Al-Noor (cahaya), Al-Rafei (Yang menimbulkan), Al-Khafid (Yang merendahkan) Qabid (Yang merampas), Al-Ba'ith (Yang membangkitkan), serta yang lainnya.
RULE 2:
Sesetengah nama tidak dimasukkan ke dalam senarai kerana ia dilindungi oleh nama yang lebih komprehensif.
Sebagai contoh, semua frasa Quran yang berikut boleh dikelompokkan dengan nama 'Rab Al-Alameen' (Tuan dunia):
Tuhan Arasy (43:82), Tuhan dari Arasy Mulia (23: 116), Tuhan Arasy Besar (23:86), Tuhan dari dua Timur dan Tuhan dari dua Wests (55:17), Tuhan dari Timur dan Barat (73: 9), Tuan langit dan bumi (45:36), Tuan dari semua Kebesaran (37: 180), Tuhan dari Sirius (53:49) : 1) dan Tuhan Orang (114: 1)
Nama "Rab Al-Alameen" (Tuhan dari dunia), yang bermaksud Tuhan dari semua yang ada, meliputi semua frasa di atas dan oleh itu ia termasuk, tetapi bukan nama sub-nama.
RULE 3:
Nama-nama lain yang muncul dalam senarai tradisional telah dikeluarkan dari senarai di atas, bukan sahaja kerana mereka tidak digunakan dalam Al-Quran untuk Tuhan, tetapi juga kerana mereka menghina Tuhan. Berikut adalah contoh nama-nama tersebut:
1- Nama 'Saboor' (The Patient One) tidak terdapat dalam Al-Quran. Di samping itu, tidak sepatutnya memanggil Tuhan 'The One Patient'. Perbuatan kesabaran selalu dikaitkan dengan Al-Quran dengan keadaan di bawah kesulitan atau penderitaan:
Berikan berita kepada orang yang rendah hati yang hatinya gemetar ketika menyebut Tuhan, dan yang sabar dalam menghadapi apa yang telah menimpanya . 22: 34-35
...... dan mereka yang sabar melalui kesengsaraan, kesusahan dan semasa kesulitan . 2: 177
Sebaliknya, dalam keadaan kebahagiaan dan sedikit bimbang, tidak akan ada keperluan atau makna untuk tindakan kesabaran. Sebaliknya, masa akan terbang terlalu pantas untuk sesiapa sahaja dalam keadaan gembira. Kesabaran dalam menghadapi kesukaran dan penderitaan adalah suatu tindakan yang dinasihatkan untuk manusia, tetapi tidak akan berlaku dan tidak sesuai untuk menganggap nama itu kepada Tuhan yang tidak mengalami penderitaan.
2- Nama 'Rasheed' (Yang Dipandu) sekali lagi tidak sesuai untuk Tuhan. Perkataan al-Quran memberitahu kita bahawa Allah adalah pemberi petunjuk kepada manusia, seperti:
Dan Kami telah memberikan kepada Abraham 'rushduhu' sebelum ini. 21:51
Tidak sesuai untuk memanggil Tuhan 'Yang Dipandu' apabila Dia yang memberi petunjuk.
3- Nama 'Al-Daar' (The Inflictor of harm / pain) tidak terdapat dalam Quran. Nama ini, dengan sendirinya, melukiskan Tuhan sebagai tuhan yang dendam dan sadis yang senang dalam menimbulkan rasa sakit, penderitaan dan kecelakaan pada rakyat!
Sesuai dengan kehendak Tuhan bahawa pelbagai ujian dan kesukaran menimpa manusia, tetapi Quran juga memberi jaminan kepada kita bahawa segala bahaya yang mungkin kita hadapi adalah akibat dari sesuatu yang salah yang kita lakukan secara peribadi:
Apa sahaja bencana yang menyerang anda adalah akibat dari apa yang telah diperoleh oleh tangan anda sendiri . Namun, Dia mengampunkan banyak perkara. 42:30
Oleh sebab itu kita tidak pernah mendapati Tuhan memanggil diriNya sebagai 'penipu'! Tuhan tidak meletakkan manusia melalui kesulitan demi itu; sesuatu yang digambarkan oleh nama-nama ini.
------------------------------------
No comments:
Post a Comment