(Zakat)
Halaman ini menggariskan takrif Al-Quran tentang Zakat (Kewajiban Kebajikan) dan membentangkan semua garis panduan Al-Quran yang berkaitan dengan pembayarannya.
1- Bilakah Zakat pertama ditetapkan dan kepada siapa?
Menurut al-Quran, Zakat telah ditetapkan untuk manusia sejak zaman Abraham:
Kami menjadikan mereka pemimpin-pemimpin yang memerintahkan perintah Kami dan Kami wahyukan kepada mereka untuk mengerjakan amalan baik, untuk mengamalkan Salat dan memberi Zakat, mereka adalah hamba-hamba Kami. 21:73
2- Apakah definisi Quran mengenai Zakat?
Zakat adalah pembayaran wajib bagi semua orang yang mempunyai pendapatan. Bayaran ini perlu dibayar mengikut arahan Tuhan (lihat bahagian 6).
Mereka bertanya kepada kamu apa yang hendak diberikan, katakan: 'al-affwoo'. Oleh itu, Tuhan menjelaskan ayat-ayat untuk anda supaya anda dapat merenung. 2: 219
Perkataan utama dalam ayat ini ialah perkataan "al-affwoo" . Untuk dapat menentukan apa yang sebenarnya dimaksudkan dengan kata ini kita harus melihat ayat-ayat Al-Quran yang lain yang menggunakan kata yang sama. Berikut adalah beberapa ayat Al-Quran yang penting:
Kemudian mereka mendirikan anak lembu, walaupun setelah bukti-bukti yang jelas telah datang kepada mereka, 'fa afawna aan zalika' (namun Kami mengampuni). 4: 153
Mereka yang memberi kemakmuran dan kesusahan, dan penindas kemarahan, dan 'al-aafeen aan al-naas' (mereka yangmemaafkan rakyat). Tuhan suka kepada orang-orang yang berbuat baik. 3: 134
Wahai orang-orang yang beriman, jangan tanya tentang perkara-perkara yang, jika dizahirkan kepada kamu, akan menyakiti kamu, tetapi jika kamu bertanya kepada mereka apabila Al-Quran diturunkan, mereka akan didedahkan kepada kamu. Tuhan mempunyai 'aafa aanha' ( mengampuni perkara-perkara itu). Allah Maha Pengampun, Maha Penyabar. 5: 101
'aafa Allah aamma salaf' (Allah telah mengampuni apa yang telah terjadi pada masa lalu), tetapi Tuhan akan membalas orang yang menyerangnya. Tuhan adalah Maha Mulia, Penebus. 5:95
Menurut ayat-ayat di atas, kita dapat melihat bahawa perkataan "al-affwoo" (dan derivatifnya) telah digunakan untuk bermaksud: apa yang diampunkan atau diabaikan.
Sekiranya kita menggunakannya dengan perkataan "al-affwoo" yang digunakan dalam 2: 219, yang berkaitan dengan pembayaran Zakat, kita dapat melihat bahawa Allah memberitahu kita bahawa kita harus membayar zakat dari bahagian pendapatan kita yang kita mampu untuk memberi tanpa perlu meminta baliknya, atau dengan kata lain, apa yang kita mampu untuk mengabaikan dan mengampuni tanpa menimbulkan sebarang kesulitan.
Adalah penting bahawa Tuhan tidak menetapkan peratusan tetap pendapatan kita yang dapat kita berikan. Tuhan tahu bahawa peratusan ini akan berbeza bagi setiap individu dan secara langsung bergantung kepada pendapatan dan keadaan seseorang. Ia juga bergantung kepada keinginan setiap orang untuk melakukan kerja yang benar. Akibatnya, Tuhan menyerahkannya kepada setiap individu untuk menilai keperluan dan kewajibannya sendiri, dan kemudian memutuskan apa yang sebahagian daripada pendapatan berlebihan seseorang dapat diberikan dan terabaikan tanpa menimbulkan kesusahan.
3- Bilakah Zakat dibayar?
3- Bilakah Zakat dibayar?
Makanlah dari buah-buahannya apabila ia mekar, dan berikan kewajibannya pada hari tuaiannya . 6: 141
Menurut 6: 141, Zakat mesti diberikan pada hari tuaian. Perkataan ini hanya simbol dari hari kita menerima pendapatan.Oleh itu, kita perlu membayar Zakat setiap kali kita menerima pendapatan. Orang Islam yang mengikuti undang-undang un-Quran telah kehilangan perintah yang paling penting ini; mereka mengira dan memberi zakat hanya setahun sekali ke atas pendapatan tahunan, yang mungkin dijana melalui upah, faedah, dividen, dsb.
Arahan al-Quran untuk membayar Zakat setiap kali pendapatan (hasil panen) diterima mengandungi kebijaksanaan ekonomi yang sangat bermanfaat. Salah satu faktor yang menyumbang kepada kemakmuran ekonomi mana-mana komuniti adalah peredaran wang. Peredaran wang yang kerap adalah lebih produktif daripada peredaran tahunan. Sekiranya Zakat dibayar setiap kali pendapatan dijana, ekonomi akan memberi manfaat lebih daripada jika Zakat dibayar hanya sekali setahun dalam jumlah pendapatan tahun ini.
4- Siapakah yang harus membayar zakat?
Adakah zakat wajib diajukan kepada semua orang yang beriman, walaupun mereka miskin dan tidak mampu memberikan apa-apa pendapatan mereka? Zakat hanya dibayar oleh mereka yang berlebihan selepas memenuhi keperluan asas mereka (makanan, pakaian, perumahan, ubat, dll). Oleh itu jika membayar zakat akan menyebabkan kesulitan yang benar kepada seseorang atau keluarganya, maka mereka tidak wajib membayarnya:
Mereka bertanya kepada kamu apa yang hendak diberikan, katakan: 'al-affwoo'. Oleh itu, Tuhan menjelaskan ayat-ayat untuk anda supaya anda dapat merenung. 2: 219
Mereka bertanya kepada kamu apa yang hendak diberikan, katakan: 'al-affwoo'. Oleh itu, Tuhan menjelaskan ayat-ayat untuk anda supaya anda dapat merenung. 2: 219
Ini juga disahkan di 22:78 di mana Tuhan memberitahu kita bahawa Dia tidak mahu kita mengalami kesukaran dalam mengamalkan agama:
Anda akan berusaha untuk tujuan Tuhan dalam keikhlasan yang patut. Dia telah memilih kamu dan tidak menimbulkan kesulitan kepada kamu dalam agama. 22:78
5- Siapakah yang perlu dibayar zakat?
Penerima Zakat digariskan dalam Al-Quran seperti berikut:
Mereka bertanya kepadamu apa yang harus mereka berikan: katakanlah, "Yang baik yang kamu berikan adalah kepada ibu bapa, anak-anak yang dekat, anak yatim, yang miskin dan yang tiada tempat tinggal, dan apa yang baik yang kamu lakukan, Allah Maha Mengetahui.
Perkataan dalam 2: 215 memberi kita kategori orang yang kita berikan Zakat dan juga perintah yang betul. Maksudnya ialah jika kita mempunyai zakat yang terhad untuk diberikan, maka jika ibu bapa kita miskin, mereka akan menjadi lebih berhak daripada zakat kita, maka saudara mara yang miskin dan sebagainya.
Sesetengah ulama mendakwa bahawa Zakat hanya perlu diberikan kepada penerima Islam, namun sekatan ini tidak mempunyai rujukan Quran. Penerima Zakat (digariskan pada 17:26) boleh menjadi kepercayaan atau kepercayaan.
Sesetengah ulama mendakwa bahawa Zakat hanya perlu diberikan kepada penerima Islam, namun sekatan ini tidak mempunyai rujukan Quran. Penerima Zakat (digariskan pada 17:26) boleh menjadi kepercayaan atau kepercayaan.
6- Adakah Quran membenarkan kadar zakat tetap?
Jawapan mudah tidak. Tiada tempat di dalam Al-Quran terdapat sebarang petunjuk kadar tetap. Kadar 2.5%, yang diikuti oleh umat Islam di seluruh dunia, tidak terdapat di dalam Al-Quran. Sumber dari ritual ini, seperti banyak ritual bukan Quran lain, hanya dapat ditemukan dalam hadis. Kita telah melihat bahawa Al-Quran mendefinisikan pembayaran Zakat dari 'Al-AFW', yang mana seseorang dapat memberi diri tanpa menimbulkan kesulitan yang besar. Jelas jumlah ini berbeza dari orang ke orang bergantung kepada pendapatan mereka.
Kami diberikan dalam 17: 26-29 pengesahan yang jelas bahawa Tuhan tidak menetapkan peratusan tetap untuk Zakat:
Anda harus memberi 'haqahu' (yang patut), serta orang-orang yang memerlukan dan yang tiada tempat tinggal dan tidak membazir sia-sia. Orang-orang yang menyia-nyiakan adalah saudara kepada dajal-dajal dan syaitan itu adalah rejecter dari Tuhannya. Sekiranya kamu terpaksa berpaling daripadanya, mencari rahmat dari Tuhanmu yang kamu inginkan, terus bercakap dengan mereka dengan baik. Jangan simpan tangan anda terikat pada leher anda, dan jangan sekali-kali anda meluaskannya, supaya anda tidak menyalahkan diri sendiri dan merasa menyusahkan. 17: 26-29
Dalam kata-kata ini yang membincangkan Zakat, kita perlu memberi tumpuan kepada kata-kata berikut:
Jangan simpan tangan anda terikat pada leher anda, dan jangan sekali-kali anda meluaskannya, supaya anda tidak menyalahkan diri sendiri dan merasa menyusahkan. 17:29
Setelah mencerminkan kata-kata di atas, soalan berikut menjadi penting:
Jika kadar tradisional 2.5% untuk Zakat adalah benar-benar dari Tuhan, adakah Tuhan akan memerintahkan kita " Jangan simpan tangan kamu di lehermu" atau "meluaskannya" ? Kata-kata ini hanya boleh bermakna bahawa peratusan tidak tetap, tetapi fleksibel dan ia telah ditinggalkan untuk setiap cara individu. Dalam erti kata lain, jika setiap orang membayar tetap 2.5%, tidak akan ada peluang sesiapa yang menjaga tangan mereka terlalu terikat, atau dilanjutkan sepenuhnya!
- Kepentingan Zakat
Zakat diberikan sangat penting dalam al-Quran. Yang Maha Pemurah telah menyatukan rahmatNya kepada mereka yang membayar zakat mereka.
Rahmat saya merangkumi semua perkara, dan saya akan memerintahkannya untuk mereka yang bersikap hormat, memberikan Zakat dan orang-orang yang beriman kepada ayat-ayat Kami. 7: 156
8- Berapa banyak zakat yang harus dibayar?
8- Berapa banyak zakat yang harus dibayar?
Sekali lagi, sesetengah ulama yang tidak melayari Al-Quran sebagai satu-satunya sumber hukum (6: 114), telah mencipta semua jenis zakat, seperti Zakat Eid Al-Fitr (Zakat pada Idul Fitri pada akhir bulan Ramadhan ). Mereka telah memulihkan Zakat yang berbeza untuk dibayar pada semua perayaan dan perayaan yang berbeza. Tidak perlu dikatakan, tidak ada Zakat tambahan yang mempunyai kebenaran dalam Quran. Satu-satunya masa yang diberikan dalam Quran untuk pembayaran Zakat adalah apabila pendapatan diterima. Zakat yang diberi kuasa oleh Tuhan tidak dihubungkan dengan mana-mana hari tertentu dalam kalendar atau pada sebarang perayaan atau majlis-majlis khas.
9 - Apakah perbezaan antara Zakat dan Sadaqat?
Sebagaimana yang telah kita lihat, penggunaan perkataan "Haqq" dalam 6: 141 dan 17:26 menegaskan bahawa perbuatan Zakat adalah wajib, tetapi apabila kita sampai kepada Sadaqat (amal am) kita mendapati bahawa ia tidak wajib tetapi hanya dinasihatkan untuk kebaikan tambahan, dengan syarat ia berada dalam kemampuan kita.
Berikut adalah perbezaan utama antara Zakat dan Sadaqat:
Pertama : Zakat dibayar setiap kali pendapatan diterima manakala Sadaqat, sebagai amal am, tidak terikat pada bila-bila masa.
Kedua : Memandangkan Zakat dibayar apabila pendapatan diterima maka ia harus dibayar dari pendapatan tersebut, biasanya secara tunai, sedangkan sebagai Sadaqat tidak terhubung dengan penerimaan pendapatan, maka dapat dibayar dalam bentuk apapun (uang, makanan , pakaian ... dll).
Ketiga : Pengagihan Zakat adalah berbeza dalam al-Quran dari pengedaran Sadaqat:
Penerima Zakat digariskan pada 17:26 . Dalam ayat ini, kita mempunyai kata 'haqahu' yang bermaksud hak mereka yang ditetapkan, yang menunjukkan bahawa Allah berbicara tentang Zakat wajib.
Perkataan dalam 2: 215 memberikan penerangan yang lebih terperinci mengenai penerima yang disebutkan di 17:26.
Sebaliknya, pengedaran Sadaqat digariskan dalam 9:60, di mana kata 'Sadaqat' digunakan, dan para penerima berada dalam urutan berikut: "orang miskin, orang miskin, mereka yang bekerja di koleksi mereka, mereka yang hatinya telah didamaikan (seperti orang baru yang baru), membebaskan budak-budak, kepada orang-orang dalam hutang, juga dalam penyebab Tuhan dan orang-orang yang tidak memiliki rumah."
Kami perhatikan dari atas bahawa penerima Zakat tidak sama dengan penerima Sadaqat.
Keempat : Tuhan tidak membebankan orang percaya dua kali atas pendapatan yang sama. Kami telah berkewajipan untuk membayar zakat setiap kali kami menerima pendapatan (6: 141), jadi jika kita wajib membayar juga Sadaqat, bermakna kita akan dikenakan cukai dua kali atas sumber yang sama. Itulah sebabnya Sadaqat adalah sukarela dan tidak wajib.
Kelima :
Kita baca dalam 6: 141 bagaimana kita perlu membayar Zakat setelah menerima pendapatan. Ini menunjukkan bahawa ia adalah bayaran langsung daripada kami kepada penerima. Walau bagaimanapun, apabila kita baca 9:58, dan bagaimana sesetengah orang telah mengkritik pembahagian Sadaqat oleh Nabi, kita boleh menyimpulkan bahawa Sadaqat boleh dikumpulkan ke dalam suatu dana, atau selamat, dan kemudian ia akan diedarkan oleh sesiapa sahaja bertanggungjawab. Ini juga disahkan dengan arahan di 9:60 bahawa orang-orang yang mengerjakan pengumpulan Sadaqat harus diberikan bahagiannya.
Akibatnya, Zakat dibayar secara langsung kepada penerima manakala Sadaqat boleh dikumpulkan kemudian diedarkan.Kami melihat banyak institusi Islam hari ini (Masjid dan Organisasi Islam) yang dilakukan hanya dengan menubuhkan kotak pengumpulan untuk Sadaqat.
10- Mengapa penerima Zakat dan Sadaqat tidak sama?
Sebagaimana yang kita lihat, pengagihan Zakat, yang terperinci pada 17:26, adalah wajib kerana Zakat itu sendiri adalah wajib. Walau bagaimanapun perkataan yang menggambarkan pembahagian Sadaqat (9:60) diberikan sebagai panduan sahaja dan mereka tidak wajib. Tindakan yang secara sukarela tidak boleh mempunyai kaedah pengedaran wajib.
Jadi pada dasarnya kita harus memberi zakat kepada penerima pada 17:26 , tetapi Sadaqat kita boleh pergi ke sesiapa sahaja yang kita suka. Kami mungkin ingin memberikan Sadaqat kepada seseorang yang tidak digariskan dalam 9:60, dan itu adalah dalam hak kita. Sekiranya kita tidak mempunyai pemikiran tertentu dan kita ingin memberikan kepada amal secara umum, maka kami dinasihatkan untuk mengikuti garis panduan di 9:60.
Kami perhatikan bahawa penerima Sadaqat di 9:60 tidak termasuk ibu bapa atau saudara-mara. Allah, Yang Maha Bijaksana, mengetahui bahawa orang tua dan saudara-mara akan dipelihara melalui zakat kita, tetapi kerana ada banyak orang yang memerlukan di dunia daripada semua saudara kita yang disatukan, maka Sadaqat tambahan yang dapat kita berikan boleh pergi kepada mana-mana orang yang memerlukan, tempat tinggal dan sebagainya.
-------------------------------------------------- --------
Sesetengah penganalisis memahami bahawa Zakat dan Sadaqat adalah satu dan sama. Ini adalah pemahaman yang salah.Tuntutan yang dikemukakan mereka boleh dijawab dalam terang Quran seperti berikut:
1- Mereka merujuk kepada 2: 276 dan 30:39. Dalam 2: 276 perkataan Sadaqat digunakan sebagai bertentangan dengan 'Riba' yang haram, sedangkan pada 30:39 kata Zakat digunakan sebagai bertentangan dengan Riba. Akibatnya mereka menyatakan bahawa sejak kedua-duanya dikatakan bertentangan dengan Riba, maka mereka harus sama dengan makna. Tetapi ini tidak semestinya, sebutan Sadaqat dan Zakat (di satu pihak) bertentangan dengan Riba (di sisi lain) tidak semestinya bermakna mereka adalah perkara yang sama, ini hanya boleh bermakna bahawa Zakat dan Sadaqat adalah sah dan benar, yang bertentangan dengan Riba yang menyalahi undang-undang dan tidak benar.
2- Sebab kedua yang mereka katakan untuk menegaskan tuntutan mereka adalah bahawa perkataan 'farida', yang bermaksud kewajiban wajib, digunakan dalam 9:60 sehubungan dengan pembahagian Sadaqat dan bukan Zakat. Mereka mengikuti bahawa dengan mengatakan bahawa kerana butiran pengedaran disebut sebagai wajib maka tugas itu sendiri (Sadaqat) juga harus diwajibkan.
Pada tanggapan pertama ini nampaknya kesimpulan logik, tetapi ketika kita meneliti ayat ini dengan teliti, kita melihatnya dalam cahaya yang berbeda. Untuk dapat berbuat demikian, kita mesti mula membaca dari ayat 9:58 di mana Allah bercakap kepada Nabi dan Allah memberitahu Nabi tentang bagaimana sesetengah orang telah mengkritik pembahagiannya terhadap Sadaqat, ini juga dijelaskan di 9:59:
Sebahagian daripada mereka mengkritik anda mengenai Sadaqat. 9:58
Ini diikuti di 9:60 dengan cara tertentu di mana Sadaqat mesti dibagikan dan kemudian Tuhan mengikuti bahawa dengan mengatakan bahawa cara pengedaran ini adalah yang sah yang diperintahkan oleh Tuhan dan dengan demikian ia menjadi 'farida'.
Dari ayat 9:58 hingga 9:60 kita memperoleh yang berikut:
a- Allah memberitahu Nabi tentang bagaimana orang akan bergembira dengan cara dia membagikan Sadaqat.
b- Tuhan menetapkan kaedah tertentu untuk mengedarkan Sadaqat kepada penerima yang sah dan Allah menambah bahawa, ini adalah 'farida'. Dengan kata lain: tidak ada yang menggerutu kerana ini adalah cara yang sah yang ditetapkan oleh Tuhan yang menjadikannya 'farida'.
c- Kita juga perhatikan bahawa perkataan 'farida' dalam 9:60 datang selepas penerima disebutkan dan bukan selepas perkataan Sadaqat. Sekiranya aspek wajib adalah berkaitan dengan pembayaran Sadaqat itu sendiri, kita akan mengharapkan kata-kata untuk mengatakan "Sadaqat adalah farida dan mereka akan diedarkan dengan begitu dan ......".
d- Pembahagian Sadaqat terperinci dalam 9:60 menjadi hukum bagi semua orang dan semua orang yang beriman dan bukan hanya Nabi. Ini amat penting memandangkan terdapat banyak institusi dan masjid Islam di seluruh dunia yang mengumpul Sadaqat. Mereka juga mesti mengikuti undang-undang yang ditetapkan oleh Allah (farida) dalam cara mereka mengedarkan Sadaqat ini.
f - Akhirnya, pengedaran Sadaqaat yang terperinci dalam 9:60 menjadi undang-undang dalam hal pengumpulan Sadaqat, tetapi seperti yang telah kita lihat, tidak wajib bagi Sadaqat untuk dikumpulkan, sebaliknya, setiap orang percaya dapat memberikan Sadaqat (amal) kepada mana-mana penerima, pada bila-bila masa dan tanpa ia dikumpulkan oleh Masjid atau Organision terlebih dahulu.
f - Akhirnya, pengedaran Sadaqaat yang terperinci dalam 9:60 menjadi undang-undang dalam hal pengumpulan Sadaqat, tetapi seperti yang telah kita lihat, tidak wajib bagi Sadaqat untuk dikumpulkan, sebaliknya, setiap orang percaya dapat memberikan Sadaqat (amal) kepada mana-mana penerima, pada bila-bila masa dan tanpa ia dikumpulkan oleh Masjid atau Organision terlebih dahulu.
-----------------------------------
Untuk membuat kesimpulan, pembayaran Zakat adalah 'fard' (obligasi) ke atas semua orang yang beriman yang menerima pendapatan, dan yang dapat memberikan sebahagian daripadanya tanpa menimbulkan kesulitan. Ia mesti diedarkan mengikut 17:26 dan mesti dibayar sebaik sahaja pendapatan diterima.
Sebaliknya, Sadaqat tidak wajib tetapi digalakkan oleh Tuhan, ia boleh dibayar pada bila-bila masa, dan dalam bentuk apa pun (wang, pakaian, makanan) dan adalah hukum Allah yang jika dikumpulkan, ia mesti diedarkan mengikut arahan di 9:60.
No comments:
Post a Comment