Monday, May 21, 2018

ayat al-Quran yang mulia

0 Comments
Lihatlah beberapa ayat al-Quran yang mulia
Semasa membaca Al-Quran, seseorang selalu dipukul oleh ketepatannya yang mendalam. Apa-apa kebenaran yang dibentangkan dalam buku itu dinyatakan secara langsung dan langsung. Tidak pernah ada satu kes 'mengalahkan semak belukar', dan tidak ada perkataan yang diletakkan secara kebetulan atau tanpa membawa makna yang dipertimbangkan dalam mesej ayat tersebut.
Satu lagi sifat Buku ini adalah bahawa ia sentiasa menawarkan pembaca pengetahuan baru tidak kira berapa kali dia telah membaca Buku pada masa lalu. Sebaliknya, apabila kita membaca mana-mana buku bertulis lelaki, kita mendapati bahawa selepas membaca sekali atau dua kali, tiada maklumat baru boleh ditemui.
Bahagian ini bertujuan untuk menjelaskan sedikit ayat-ayat al-Quran yang mulia dan keindahannya.
Lebih dekat melihat ke dalam ayat-ayat al-Quran yang mulia
Bahagian Satu
1- Kedudukan bintang - 56: 75-76 
2- Mengeringkan tempoh sebelum perceraian - 2: 226-227 
- Besi diturunkan ke bumi 57:25 
4- Kepercayaan pada masa kematian sudah terlambat - 10: 91-92 
5- Tuhan menamakan segala-galanya - 2:31 
6 - Alam semesta dibuat daripada apa-apa - 2: 117 
- Fungsi Gunung - 78: 7
8- Yang mana yang pertama, Malam atau Hari - 41:37 
9 - Adakah "di bumi" atau "di bumi" - 6:38 - 9: 2 - 10:99 
10 - Lelaki tidak dapat menahan isteri mereka terhadap kehendak mereka - 2: 231
-------------------------------------------------- ---------------

1- Kedudukan bintang - 56: 75-76 
Saya bersumpah dengan kedudukan bintang-bintang. Ini adalah sumpah hebat, jika anda hanya tahu. 56: 75-76
Bilangan bintang di galaksi Milky Way kita dianggap kira-kira 200 bilion bintang. Galaksi kami adalah kira-kira saiz purata berbanding bilangan bintang.
Galaksi purata mengandungi antara 10 11 dan 10 12 bintang. Dalam erti kata lain, galaksi purata mempunyai antara 100 billion dan 1 trillion bilangan bintang.
100,000,000,000 kepada 1,000,000,000,000
Para astronom menganggarkan bahawa terdapat kira-kira 100 bilion hingga 1 trilion galaksi di alam Semesta. Sekiranya kita melipatgandakan bilangan galaksi yang dianggarkan dengan purata bilangan bintang di setiap kita mendapat antara 10 22 dan 10 24 bintang di Universe. Itulah nombor astronomi yang di luar pemahaman kita. Ia begitu besar sehingga dianggarkan lebih besar dari jumlah butiran pasir di bumi!
Dari planet bumi, kita hanya dapat melihat sejumlah kecil bintang di galaksi Bima Sakti kita, yang berada di bahagian galaksi yang paling dekat dengan kita. Kebanyakan galaksi tersembunyi di sebalik awan yang berlimpah debu dan gas. Juga galaksi lain terlalu jauh untuk kebanyakan teleskop kecil untuk memilih bintang individu.
Apabila kita menganggap kedudukan bintang, pemerhatian pertama adalah bahawa semua mayat, bintang, planet, bulan, dan sebagainya, sentiasa bergerak dengan kelajuan yang sangat tinggi. Matahari sendiri misalnya, bergerak melalui ruang sekitar 30 kilometer sesaat arah arah bintang Vega. Bintang-bintang lain bergerak bersama-sama dengan galaksi mereka pada kelajuan astronomi. Kelajuan galaksi jauh boleh diperoleh daripada pergeseran merah mereka. Telah dijumpai bahawa galaksi paling jauh bergerak pada kelajuan yang mendekati 80% dari kelajuan cahaya. Ini berjumlah kira-kira 240,000 kilometer sesaat. Jika kita mencatat kedudukan setiap bintang di dalam galaksi yang jauh, pada setiap kilometer, kita akan mempunyai 240,000 jawatan dalam setiap satu saat! 
Berapa banyak jawatan yang akan kita perolehi dengan memetakan kedudukan kilometer setiap bintang, di dalam setiap galaksi, untuk tahun 13.7 bilion yang terakhir, iaitu anggaran usia alam semesta? 
Kami perhatikan bahawa perkataan yang digunakan dalam 56:75 adalah "jawatan" (jamak) yang bercakap mengenai kedudukan yang sentiasa berubah dari semua bintang di alam semesta.
Sekeping pengetahuan yang hebat yang kita dapati dari ayat al-Quran yang mulia ini ialah Tuhan Yang Maha Kuasa mengetahui kedudukan sebenar setiap bintang pada setiap masa . Bolehkah kita memahami mengapa sumpah ini memang hebat?
-------------------------------------------------- --------------
2- Menurunkan tempoh sebelum perceraian - 2: 226-227 
Mereka yang ingin memisahkan diri dari wanita mereka akan menunggu empat bulan; jika mereka mengubah fikiran mereka, maka Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. 
Dan jika mereka memutuskan untuk bercerai, maka Allah Maha Mendengar, Maha Mengetahui. 2: 226-227
Jalan Tuhan sentiasa cara terbaik. Quran menawarkan banyak penyelesaian untuk beberapa masalah yang paling mendesak hari ini. Kadar perceraian semakin meningkat di seluruh dunia, dan kadar perceraian terburuk terdapat di Amerika Syarikat.50% daripada semua perkahwinan di Amerika Syarikat akan berakhir dengan perceraian. 41% - 50% daripada perkahwinan pertama berakhir perceraian, 60% - 67% untuk perkahwinan kedua, dan 73% - 74% daripada semua perkahwinan ketiga.
Kadar perceraian semakin meningkat pada kadar yang membimbangkan dengan sebab utama adalah ketidaksetiaan.Perceraian juga boleh disebabkan oleh sebab-sebab sosial dan kewangan yang lain. Dalam banyak kes, keputusan untuk menjalani perceraian boleh menjadi impulsif dan terburu-buru.
Al-Quran menganggap perkahwinan sebagai ikatan kekal antara lelaki dan wanita. Perceraian, walaupun tidak dilarang, tidak digalakkan. Untuk itu, Al-Quran mengenakan sejumlah syarat, terutama pada lelaki, yang mesti dipenuhi sebelum perceraian dapat dilaksanakan.
Salah satu syarat yang diletakkan adalah tempoh penyejukan. Berdasarkan 2: 226-227, jika pasangan bercadang untuk bercerai, mereka mesti menunggu masa empat bulan pertama. Jika selepas tempoh ini, mereka masih ingin meneruskan perceraian yang mereka mungkin lakukan, tetapi dalam banyak kes, tempoh masa ini membawa kepada perdamaian.
Adalah menarik untuk diperhatikan bahawa penyelesaian Al-Quran ini, yang berusia 14 abad (Al-Quran yang diturunkan pada abad ke-7), kini sedang dilaksanakan oleh beberapa negara dalam percubaan mereka untuk menurunkan kadar perceraian. Sekeping berita berikut adalah dari negara bukan Islam, yang melihat kebijaksanaan dalam mengesyorkan prosedur ini:
"Program pemulihan yang dijalankan oleh Mahkamah Keluarga Seoul sejak Mac memainkan peranan dalam merendahkan kadar perceraian di Seoul. Lee Myeong-sook, seorang peguam, berkata bahawa program yang memerlukan pasangan yang memfailkan perceraian mengambil masa untuk mempertimbangkan semula , mungkin telah membantu mengurangkan kes perceraian di mana pasangan ingin berpecah dalam kemarahan. "
-------------------------------------------------- --------------
3- Besi dihantar ke Bumi - 57:25 
Kami telah mengutus rasul-rasul Kami dengan membawa keterangan-keterangan yang nyata, dan Kami turunkan dengan mereka Kitab Suci dan keseimbangan, supaya manusia dapat menegakkan keadilan, dan Kami menurunkan besi, yang mana terdapat kekuatan dan faedah yang besar bagi manusia. 57:25 
Satu perkara yang menarik di sini berkaitan dengan pembentukan besi. Telah didapati bahawa jumlah tenaga yang diperlukan untuk membentuk besi adalah lebih besar daripada semua tenaga yang terdapat dalam semua sistem suria apabila ia terbentuk. 
Untuk tepat, didapati bahawa tenaga yang diperlukan untuk membentuk besi adalah kira-kira empat kali lebih banyak daripada tenaga keseluruhan sistem solar. Atas sebab itu, dipercayai bahawa besi tidak terbentuk dalam sistem suria tetapi diperkenalkan sebagai unsur luar angkasa. Maklumat ini selaras dengan kata-kata al-Quran dalam 57:25
Kami perhatikan penggunaan perkataan "dibawah" yang sangat tepat selaras dengan pengetahuan saintifik.
Tempat menarik selanjutnya : 
1- Kebanyakan besi di bumi terletak di tengah bumi (teras). Besi juga merupakan elemen utama bumi. Sangat menarik untuk mengetahui bahawa Sura yang dipanggil Iron terletak tepat di tengah-tengah Al-Quran. Al-Quran mengandungi 114 surahiaitu Sura yang bernama Besi adalah nombor 57.
2- Nilai Gematric bagi tajuk bab (The Iron) "Al-Hadeed" adalah 57, yang sepadan dengan nombor bab (57).
3- Nilai Gematric dari perkataan Iron "Hadeed" adalah 26, iaitu Iron N Atom Number (26). Nombor atom unsur adalah bilangan proton di dalam nukleusnya. 
-------------------------------------------------- --------------
4- Keyakinan pada masa kematian terlambat - 10: 91-92 
Kami melepaskan Bani Israil melintasi laut, maka Firaun dan tenteranya mengejar mereka dengan kebencian dan pencerobohan, maka ketika ia menyadari bahwa dia tenggelam dia berkata, "Saya percaya bahawa tidak ada tuhan melainkan Dia yang ada di kalangan Bani Israil percaya dan saya adalah salah seorang daripada umat Islam. "
"Apa, sekarang, sebelum kamu memberontak dan kamu adalah salah seorang koruptor? 
Hari ini, Kami akan memelihara tubuh anda, supaya anda menjadi tanda bagi mereka yang akan mengikut anda. "Memang, ramai orang tidak menyedari tanda-tanda Kami. 10: 90-92
Kebenaran Al-Quran, yang disahkan dalam beberapa ayat, adalah bahawa manusia diberi kesempatan hidup untuk menerima Tuhan dan menjadi orang percaya. Kemungkinan ini berakhir apabila kematian berlaku kepadanya. Kerana pada saat kematian, semua manusia tahu kebenaran dan tahu bahwa Allah sendiri adalah Agung. Pada ketika ini mereka ingin dikembalikan ke bumi untuk melakukan kerja yang lebih baik:
Apabila kematian datang kepada salah seorang daripada mereka, dia berkata, "Tuhanku, hantar aku kembali supaya aku dapat melakukan perbuatan-perbuatan yang baik tentang apa yang telah saya abaikan. " 23: 99-100
Apabila realiti ini berlaku kepada manusia, tidak akan ada kredit kerana menerima Tuhan. Kisah Firaun di Sura 10 adalah contoh yang baik tentang realiti ini.
Al-Quran mendesak setiap jiwa untuk bertaubat dan ikhlas dalam taubat mereka. Walau bagaimanapun, pertobatan tidak diterima daripada mereka yang merasakan kematian datang, kerana kemudian ia menjadi terlambat:
Tidak boleh diterima adalah pertobatan orang-orang yang melakukan perbuatan jahat sehingga kematian datang kepada salah seorang dari mereka kemudian dia berkata, "Sekarang saya telah bertobat." Dan tidak dapat diterima orang-orang yang mati sebagai orang-orang kafir. Bagi mereka, Kami sediakan azab yang pedih. 4:18 
-------------------------------------------------- --------------
5- Allah menamakan segala-galanya - 2:31 
Dia mengajar Adam semua nama. 2:31
Kebenaran dalam kata-kata di atas adalah mudah dan tidak rumit, namun implikasinya amat luas. Kata-kata di atas memberitahu kita bahawa Allah memberikan segala nama itu, lama sebelum kita nampaknya memberikan pelbagai nama nama mereka. Ia adalah Allah yang memanggil pokok itu sebagai pohon, dan laut laut, dan sebagainya. 
Ayat di atas bercakap mengenai "semua nama" . Maksudnya bahawa segala-galanya di alam semesta, termasuk nama kita sendiri, dinamai oleh Tuhan sebelum kita diciptakan.
Kebenaran ini mempunyai banyak implikasi, terutamanya berkaitan dengan fakta bahawa Quran mempunyai semua butiran agama (6: 114) dan bahawa tiada apa-apa yang tersisa daripada buku (6:38).
Sesetengah orang Islam mempunyai kebiasaan bertanya seperti: 
"Bagaimana kita tahu ketika bulan Ramadhan? Jika Al-Quran mengandungi semua butiran, maka di manakah kita tahu dari Al-Quran ketika bulan Ramadhan datang?" 
Ada yang lain bertanya: 
"Tuhan memerintahkan kita untuk mengamati Haji tetapi tidak memberitahu kita bagaimana kita tahu apabila Haji bermula."
Al-Quran bukan kalendar yang membalikkan halamannya sendiri hingga bulan puasa, atau hingga bulan untuk haji tiba, di mana penggera berbunyi untuk memberi isyarat kepada kami!
Di sinilah ayat 2:31 adalah penting. 
Ia adalah Allah yang memanggil bulan puasa sebagai Ramadan, dan pengetahuan ini tersedia untuk semua orang, sehingga ketika bulan Ramadhan datang, kita tahu kapan harus berpuasa. Begitu juga, Tuhan yang memberi bulan untuk nama haji, Dhu Al-Hijjah (nama Haji), supaya apabila ia datang, kita akan tahu bahawa Haji telah bermula,
-------------------------------------------------- --------------
6- Alam semesta dibuat daripada apa-apa - 2: 117 
Dia adalah Pencipta langit dan bumi. 6: 101 
Pencipta langit dan bumi. 2: 117
Hingga abad ke-20, dan tentunya pada masa Al-Quran diturunkan pada abad ke-7, para astronom percaya bahawa alam semesta tidak mempunyai permulaan, tetapi sebaliknya ia sentiasa wujud. Teori itu, yang dikenali sebagai Teori Negeri yang Steady, telah dibuktikan apabila Edwin Hubble menemui pada tahun 1929 bahawa alam semesta telah berkembang.Seterusnya, teori itu dibuang sepenuhnya dengan penemuan Radiasi Latar Belakang Mikroelektrik Mikrofik pada tahun 1964 oleh Arno Penzias dan Robert Wilson. Bersama-sama, penemuan ini melahirkan model Big Bang yang seterusnya mendorong kuku terakhir ke dalam keranda teori Negeri Steady.
Teori Big Bang menyatakan bahawa seluruh alam semesta, yang terdiri daripada perkara, masa dan ruang, muncul sebagai akibat dari letupan besar dari satu titik kecil yang tak terhingga. Sebelum Big Bang, tidak ada perkara seperti perkara, ruang, malah masa. Mereka semua dicipta pada ketika itu. Akibatnya, alam semesta telah diciptakan dari ketiadaan.
Bercakap kepada orang ramai yang terjual di Kuliah Fiksyen Berkeley Fisika Oppenheimer, Stephen Hawking, ahli fizik terkenal berkata pada 13 Mac 2007 bahawa dia kini percaya bahawa alam semesta secara spontan muncul daripada apa-apa .
Maklumat ini, yang diberikan dalam Al-Quran dalam ayat-ayat di atas, adalah dalam persetujuan penuh dengan penemuan sains kontemporari. Tuhan adalah Dia yang menciptakan alam semesta daripada apa-apa, Pemula alam semesta.
-------------------------------------------------- --------------
7- Fungsi Gunung - 78: 7 
Menurut teori geologi moden, gunung-gunung muncul sebagai akibat dari pergerakan dan pelanggaran plat besar yang membentuk kerak Bumi. Apabila dua plat bertabrakan, satu yang lebih kuat akan bergerak di bawah yang lain. Yang di lekukan atas dan bentuk ketinggian dan gunung. Lapisan bawah di bawah tanah dan membuat sambungan mendalam ke bawah. Ini bermakna gunung-gunung mempunyai bahagian yang lebih besar yang meregangkan ke bawah. Dalam bidang saintifik, struktur gunung digambarkan seperti berikut: 
"Di mana benua lebih tebal, seperti di kawasan gunung, kerak tenggelam lebih dalam ke dalam mantel." (Sains Am, Carolyn Sheets, Robert Gardner, Samuel F. Howe, Allyn dan Bacon Inc. Newton, Massachusetts, 1985, ms 305) 
Aspek yang paling menakjubkan dari gunung, adalah apa yang kita lihat di atas tanah, hanya kira-kira satu derajat dari jumlah gunung; tujuh lapan gunung masih di bawah tanah. Menurut ayat al-Quran di bawah ini, mereka bertindak sebagai pasak yang menstabilkan kerak bumi, sama seperti pagar khemah menstabilkan sebuah khemah ketika dipintal ke tanah: 
Bukankah Kami telah menjadikan bumi sebagai tempat peristirahatan, dan gunung-gunung sebagai pegangan? 78: 6-7
Kata-kata al-Quran menceritakan kesamaan pergunungan untuk pasak, bukan hanya dalam fungsinya, tetapi juga dalam bentuknya. Bentuk segi tiga gunung yang muncul di atas tanah digabungkan dengan gunung segitiga terbalik di bawah tanah, seperti bentuk pasak.
Kesan pegun di atas kerak bumi menstabilkan pergerakan lapisan yang terletak di bawah tanah. 
Fakta ini tidak diketahui oleh sesiapa pada waktu Al-Quran diturunkan. Itu, sebenarnya, dibawa ke cahaya baru-baru ini sebagai hasil penemuan geologi. 
Ayat al-Quran berikut menggambarkan peranan gunung untuk menghalang pergerakan lapisan yang terletak di bawah kerak Bumi: 
Kami diletakkan di dalam penstabil bumi (gunung) supaya ia tidak akan hanyut bersama dengan mereka. 21:31 
-------------------------------------------------- --------------
8- Yang pertama: Malam atau Hari - 41:37 
Ramai telah membahaskan persoalan sama ada siang atau malam datang, pertama di dalam Al-Quran. Majoriti orang menganggap hari ini menjadi permulaan kitaran 24 kita. Mereka menyokong pandangan mereka dengan fakta bahawa manusia bermula pada hari itu apabila bangun pada waktu pagi, dan hari itu datang sebelum malam. Lain-lain mendakwa kitaran 24 jam bermula pada waktu matahari terbenam. Mereka menyokong pandangan mereka dengan fakta bahawa penampakan bulan sabit, yang berada di, atau sejurus selepas matahari terbenam, diterangkan dalam Al-Quran sebagai pemasa yang menandakan permulaan bulan dan dengan demikian permulaan hari.
Apabila kita mengkaji pelbagai ayat al-Quran, isu ini dapat diselesaikan seperti berikut: 
1- Dalam erti kata universal, dan apabila Tuhan bercakap secara khusus mengenai penciptaan, kita mendapati bahawa 'malam' sentiasa disebut sebelum 'hari':
Antara bukti-buktinya ialah malam dan siang, serta matahari dan bulan. 41:37 (juga lihat 16:12, 21:33 dan lain-lain).
Alasan untuk urutan ini sengaja meletakkan malam sebelum hari adalah disebabkan oleh fakta bahawa sebelum ada cahaya diciptakan (yang berasal dari bintang) terdapat kegelapan total. Jadi mengenai penciptaan alam semesta, terdapat kegelapan sebelum ada cahaya. Ia adalah untuk alasan yang sama bahawa Tuhan menyebut kegelapan sebelum cahaya dalam ayat-ayat yang bercakap tentang penciptaan alam semesta:
Segala puji bagi Allah, yang menciptakan langit dan bumi, dan mentadbirkan kegelapan dan cahaya . 6: 1
2- Namun, sejauh mana manusia berkenaan, khususnya mengenai perintah Salat kita, Allah menempatkan Salat Fajar (Fajar)sebelum Salat Isha (Malam) kita. Dalam ayat berikut, kita perhatikan bagaimana Allah meletakkan Dajjal Subuh (Fajr)sebelum Doa Malam (Isha):
Wahai orang-orang yang beriman, orang-orang yang memiliki tangan kanan kamu, dan orang-orang yang belum mencapai akil baligh, hendaklah meminta izin kamu tiga kali: sebelum Fajr Salat , ketika kamu rileks pakaian kamu di tengah hari dan selepas Isha Salat . Ini adalah tiga kali di mana anda mungkin ingin didedahkan. 24:58
-------------------------------------------------- --------------
9- Adakah 'di bumi' atau 'di bumi' - 6:38 - 9: 2 - 10:99 
Ungkapan yang sering dijelaskan di dalam Al-Quran, yang bercakap tentang makhluk hidup, adalah hidup "di bumi" dan bukan adat di dunia. 
Sebelum melihat beberapa ayat ini, haruslah disebutkan bahawa kebanyakan penerjemah menerjemahkan kata-kata Arab ke dalam 'di bumi' dan bukannya 'di bumi' kerana mereka tidak menyedari hakikat bahawa "di bumi" adalah pilihan kata-kata yang disengaja oleh Tuhan, dan frasa "di bumi" adalah frasa ilmiah yang tepat dari keduanya. Berikut adalah beberapa ayat yang menggunakan frasa ini:
Tiada makhluk di bumi , atau burung yang terbang dengan sayapnya, yang lain daripada masyarakat seperti kamu. 6:38
Sekiranya Tuhanmu menghendaki, semua orang di bumi , dalam keseluruhannya, akan percaya. 10:99
Biasanya, kita memikirkan semua makhluk sebagai hidup 'di bumi', namun ini tidak tepat dari pandangan saintifik.
Atmosfer bumi adalah sebahagian dari bumi. Hakikat bahawa ia adalah lapisan gas tidak bermakna ia bukan sebahagian daripada bumi. Semua makhluk hidup hidup di lapisan atmosfera yang paling rendah dan bukan di atas atmosfera. Oleh itu semua makhluk hidup tinggal di dalam bumi dan bukan di bumi.
Atmosfer dibahagikan kepada lima lapisan. Ia adalah tebal berhampiran permukaan yang menembusi dengan ketinggian sehingga ia akhirnya bergabung dengan ruang luar.
1- Troposfera : adalah lapisan pertama di atas permukaan dan memanjang sekitar 10 kilometer di atas permukaan bumi.Lapisan ini mengandungi sekitar 80% atmosfera bumi (secara massal). Cuaca berlaku di lapisan ini, dan semua makhluk hidup tinggal di dalam troposfera.
2- Stratosfera : ialah lapisan kedua yang memanjangkan 50K di atas permukaan; ia adalah di mana pesawat jet terbang dan juga di mana lapisan ozon didapati.
3- Mesosfera : adalah lapisan ketiga yang memperluas 85K di atas permukaan dan di mana di mana meteor dan pecahan batu terbakar
4- Termosfera : adalah lapisan keempat dan ia meluas hingga 800K dan merupakan lapisan di mana kita melihat aurora. Ia juga di mana orbit pesawat ulang-alik.
5- Exosphere : adalah lapisan kelima, di atas 1000k dan di mana atmosfer menggabungkan ke angkasa dan sangat tipis.Inilah batas atas atmosfera kita.
-------------------------------------------------- --------------
10- Lelaki tidak dibenarkan menahan isteri mereka terhadap kehendak mereka - 2: 231 
Jangan paksa mereka untuk bertahan terhadap kehendak mereka jika ia membawa mereka kesengsaraan agar anda dapat membalas dendam. 2: 231
Di banyak negara Islam hari ini kita mendapati bahawa lelaki diberikan beberapa keistimewaan yang tidak pernah diberi kuasa oleh Tuhan. Dalam perkahwinan, adalah adat di negara-negara tersebut untuk mencari lelaki yang diberikan apa yang disebut sebagai 'esmah'. Inilah klausa dalam kontrak perkahwinan yang memberi orang hak untuk menceraikan isteri mereka, manakala wanita dilarang hak mereka untuk bercerai tanpa persetujuan suami. Di samping itu, lelaki dapat menceraikan isteri mereka dengan serta-merta dan tanpa mencari perintah mahkamah. Walau bagaimanapun, jika isteri ingin mendapatkan perceraian, dia mesti mendapatkan perintah mahkamah. Walau bagaimanapun, ini menjadi sangat sukar di negara-negara tersebut, mengakibatkan hampir mustahil seorang wanita untuk mendapatkan perceraian tanpa persetujuan suaminya.
Bagaimana lelaki memperoleh hak bukan Quran ini? Jawapannya adalah melalui penegakan sejumlah sumber hukum selain Quran seperti hadith, inovasi manusia dan fatwa, selain pengaruh budaya dan tradisi.
Menurut 2: 231 seorang lelaki dilarang daripada menjaga isterinya terhadap hasratnya. Jika semua usaha untuk perdamaian antara pasangan gagal, suami mesti bersetuju dengan hasrat isterinya dan memberinya perceraian. 
Dan Kami turunkan kepadamu Kitab (Al-Quran) dengan benar, mengesahkan apa yang ada di dalam Kitab Suci dan meneguhkannya. Jadi berkuasa di antara mereka sesuai dengan apa yang telah diturunkan Allah. 5:48
Di samping itu, kita baca di 5:44 bahawa mereka yang tidak memerintah oleh hukum Tuhan adalah kafir: 

Mereka yang tidak memerintah dengan apa yang Allah turunkan adalah orang-orang kafir. 5:44
------------------------------------
Terus dalam Bahagian Dua

Bahagian kedua
11 - Rakan kongsi yang bersekutu dengan Tuhan (shirk) adalah seperti jatuh dari langit - 22:31 
12- Bagaimana Allah boleh dipanggil "Orang Yang Beriman"? 59:23
13- Siapa yang menetapkan syarat perjanjian pinjaman? 2: 282
-------------------------------------------------- ---------------
11- Bersekutu dengan Tuhan (shirk) adalah seperti jatuh dari langit. - 22:31
Anda akan tetap menjadi monoteis untuk Tuhan, dan janganlah kamu mengadakan hubungan dengan Dia. Siapa yang menubuhkan rakan kongsi dengan Tuhan akan seolah-olah dia telah jatuh dari langit, kemudian akan disambar oleh burung-burung, atau ditiup angin oleh ke tempat yang jauh. 22:31
Ucapan yang diberikan dalam ayat ini adalah mereka yang menubuhkan rakan kongsi dengan Allah yang disamakan dengan jatuh dari langit dan disambar oleh burung. Ucapan yang digunakan dalam ayat ini mengandungi maklumat yang sangat menarik dan tepat:
1- Seseorang yang jatuh dari langit berada dalam apa yang dikenali sebagai 'jatuh bebas'. Kejatuhan seperti jatuh bebas adalah kejatuhan yang besar sejak daya graviti penuh mengambil kawalan. Alegori ini memberitahu kita bahawa sesiapa yang menubuhkan rakan kongsi dengan Tuhan telah jatuh kejatuhan terbesar (kerugian).
2- Sejak jatuh bebas adalah keadaan di mana tidak ada daya tahan terhadap daya graviti, ia menghasilkan berat badan, atau 'zero-G'. Keadaan tanpa berat badan, dan tiada rintangan, menggambarkan keadaan seseorang yang tidak mempunyai perlindungan dan dengan demikian dalam keadaan yang benar-benar terdedah.
3- Kata-kata "tersangkut oleh burung" menunjukkan bahawa sesiapa yang mempunyai kecenderungan untuk menubuhkan rakan kongsi dengan Tuhan, akan mudah menjadi mangsa dajal-dajal dan jemputan idolatrous mereka. Ucapan di sini menggambarkan dajal sebagai burung ragut.
4- Berat seseorang di atas tanah disokong oleh bumi di bawah kakinya, tetapi seseorang dalam 'jatuh bebas' tidakmempunyai sokongan apa pun untuk badan terjunnya, dan sedang menuju ke kematian yang terjamin. Ini juga merupakan kes bagi siapa yang menubuhkan rakan kongsi dengan Tuhan. Dia tidak akan mendapat apa-apa sokongan daripada Tuhan, ini kerana menubuhkan rakan kongsi dengan Tuhan (shirk) adalah satu-satunya dosa yang tidak dapat diterima (4:48).Akibatnya, orang itu sedang menuju penghinaan yang meyakinkan. Sebaliknya, Tuhan sentiasa menyokong orang percaya yang tulen untuk memimpin mereka keluar dari kegelapan ke dalam cahaya.
Dia adalah Dia yang menyokong kamu (malaikat), serta malaikat-Nya, untuk membawa kamu keluar dari kegelapan ke dalam cahaya. Dia adalah Pengasih kepada orang-orang yang beriman. 33:43
-------------------------------------------------- ---------------
12- Bagaimanakah Tuhan boleh dipanggil "Orang Yang Beriman"? 59:23 
Dia adalah Tuhan; tidak ada tuhan melainkan Dia. Raja, Kudus, Perdamaian, 'Mu'min' (Orang Murtad), Yang Maha Menguasai, Yang Maha Mulia, Yang Maha Kuasa, Yang Maha Bijaksana. Kemuliaan kepada Tuhan; Dia adalah jauh lebih tinggi daripada mana-mana rakan yang mereka bergaul dengan Dia. 59:23

Ayat di atas memberikan beberapa nama untuk Tuhan, salah satunya adalah "Mu'min" , yang secara harfiah bermaksud"Orang Yang Beriman" .

Definisi Al-Quran tentang orang percaya adalah orang yang percaya kepada Allah, para malaikat, para Rasul Allah dan Kitab Suci Allah (2: 185). Tuhan adalah Dia yang menciptakan para malaikat, para rasul dan Kitab Suci, sehingga bagaimanakah penjelasan "Orang percaya" dapat diterapkan pada Tuhan ketika Dia menciptakan segala sesuatu? 

1- Seperti yang disebutkan, definisi kepercayaan (Iman) adalah untuk memiliki iman kepada keberadaan Tuhan, para malaikat, para Rasul dan Kitab Suci Allah.

2 Di kalangan manusia, ada orang yang beriman dan juga orang kafir. Apabila kita menumpukan kepada orang-orang yang beriman, kita mendapati bahawa orang-orang percaya yang paling tulus masih akan mempunyai elemen ragu-ragu dalam hati mereka. Ini disebabkan hakikat manusia tidak dapat melihat Tuhan dengan matanya.

Al-Quran menceritakan kisah Nabi Ibrahim ketika dia meminta Tuhan untuk menunjukkan kepadanya tanda, maka Allah bertanya kepada Abraham: "Tidakkah kamu percaya?" dan Abraham menjawab: "Ya, tetapi supaya hati saya ditegakkan." 2: 260

Kami juga mempunyai contoh Musa ketika dia meminta untuk melihat Tuhan atas alasan yang sama dan Tuhan memberitahunya:

"Kamu tidak dapat melihat Aku, tetapi melihat gunung itu, jika ia tetap di tempatnya, kamu akan melihat Aku." Kemudian ketika Tuhannya menyatakan diri-Nya ke atas gunung, Dia membuatnya hancur, dan Musa terkena tanpa sadar. Apabila dia datang, dia berkata, "Maha Suci Engkau, aku bertaubat kepada Engkau, dan aku adalah yang pertama dari orang-orang yang beriman." 7: 143

3- Walaupun Abraham dan Musa adalah nabi-nabi Tuhan yang sangat tulus, mereka masih memiliki unsur keraguan yang kecil hanya karena mereka tidak dapat melihat Allah dengan mata mereka sendiri. Contoh-contoh Al-Quran ini memberitahu kita bahawa akan ada unsur keraguan kecil di dalam hati orang percaya yang paling tulus.

4- Kerana elemen keraguan ini, tidak ada manusia yang boleh dipanggil 'orang percaya yang sempurna' dalam arti mutlak.

5- Tuhan tidak mempunyai keraguan apapun dalam apa-apa sebab Tuhan adalah Tuhan dan Pencipta segala sesuatu. Sejauh yang Allah khawatir semua perkara adalah kepastian mutlak, dan untuk itu kita boleh mengatakan bahawa Tuhan adalah Satu-satunya yang boleh dipanggil "Murni" yang benar dan sempurna .
-------------------------------------------------- --------------- 

13- Siapa yang menetapkan syarat perjanjian pinjaman? 2: 282

O anda yang percaya, jika anda melakukan pinjaman untuk jangka waktu tertentu, anda harus menuliskannya. Seorang ahli tulis hendaklah membuat tulisan untuk anda dengan adil. Tiada ahli tulis yang akan menolak untuk menulis seperti yang diajar oleh Tuhan kepadanya. Dia akan menulis, sementara orang yang hutangnya jatuh ke arahnya . 2: 282

Dalam 2: 282, kita membaca tentang kaedah-kaedah pemberian pinjaman. Salah satu peraturan ialah jika pinjaman dikontrak antara dua individu, peminjam adalah orang yang menetapkan syarat pinjaman. Ini mungkin kelihatan bertentangan dengan amalan biasa; adalah wajar untuk melihat pemberi pinjaman sebagai orang yang menentukan syarat dan bukan peminjam, tetapi kebijaksanaan Tuhan tidak dapat diterima.

Tuhan menetapkan bahawa sejak pemberi pinjaman adalah orang yang selalu berada dalam kedudukan yang lebih kuat, maka peminjam harus menjadi orang yang menentukan istilah untuk alasan berikut:

1- Di satu pihak, jika pemberi pinjaman ditinggalkan untuk menentukan istilahnya, dia boleh mengenakan syarat-syarat yang tidak adil, yang mungkin perlu diterima oleh peminjam disebabkan oleh keperluannya untuk wang itu. Ini akan menyebabkan kes 'Riba' (usury).

2- Walau bagaimanapun, jika peminjam menulis istilah, dia tidak akan menulis istilah yang tidak adil kepada pemberi pinjaman kerana jika dia melakukannya, pemberi pinjaman (yang tidak dalam kesulitan kewangan) hanya akan menolak untuk meminjamkan wang itu, akibatnya, peminjam akan mendapat apa-apa. Sebaliknya, peminjam perlu menulis istilah yang adil bagi pemberi pinjaman untuk bersedia untuk mengambil bahagian dengan wangnya, tetapi tanpa menulis istilah yang tidak adil atau eksploitatif. Peraturan ini akan mengesahkan bahawa istilah yang adil akan ditulis untuk kedua-dua pihak.


No comments:

Post a Comment

 
back to top