Monday, May 21, 2018

Haji (Ziarah)

0 Comments

Haji (Ziarah)
Cara Al-Quran
Sama seperti semua amalan lain Islam, semua upacara haji yang ditetapkan oleh Allah Azza wa Jalla telah disenaraikan sepenuhnya dalam Al-Quran. Malangnya, banyak inovasi telah merangkak ke dalam haji yang diamalkan hari ini. Inovasi ini bukan sahaja tidak mempunyai rujukan Quran, tetapi juga melanggar konsep Haji seperti yang diberikan dalam Al-Quran.Dalam usaha untuk membentangkan haji yang benar kepada pembaca, isu-isu berikut dianalisis dengan terang al-Quran:
PERTAMA : Upacara-upacara Haji yang ditetapkan dalam Al-Quran.
KEDUA : Upacara ritual berhala yang melanggar Al-Quran.
KETIGA : Harga meninggalkan Hukum Tuhan .
FIRST
Tujuan Haji
Upacara ibadah haji bukanlah berbeza dari apa yang ada di dalam Islam. Upacara-upacara ini adalah ibadah dan harus didedikasikan untuk nama Tuhan saja (6: 162). Mereka mesti diperhatikan dalam masa dan cara yang tepat yang ditetapkan oleh Tuhan, iaitu, jika orang menyembah Tuhan sahaja. 
Al-Quran menekankan dalam beberapa ayat bahawa satu-satunya tujuan Haji adalah untuk memperingati nama Tuhan .Akibatnya, jam dan hari yang sangat berharga haji harus dibelanjakan untuk memperingati nama Tuhan Yang Maha Esa sahaja :
Dan mengisytiharkan Haji kepada rakyat ...... untuk memperingati nama Tuhan pada hari-hari yang diketahui. 22: 27-28
Anda akan memperingati Tuhan selama beberapa hari. 2: 203
Apabila kamu bersurai dari Arafat, kamu akan memperingati Tuhan di Mishaar Al-Haram. 2: 198
Kemudian apabila anda telah menyelesaikan ritual anda, anda akan memperingati Tuhan . 2: 200
Kami juga membaca di Sura 6 bahawa semua amalan ibadat kita mesti didedikasikan kepada Allah sahaja:
Katakanlah, "Salat saya , amalan ibadah saya , hidup saya dan kematian saya, semuanya dikhususkan kepada Tuhan , Tuhan sekalian alam. Dia tidak mempunyai pasangan . Inilah yang saya diperintahkan, dan saya adalah orang pertama yang menyerah. " 6: 162-163
Ini adalah bahawa jika kita memperingati apa-apa nama selama haji kita selain daripada nama Tuhan, maka kita akan melanggar perintah dalam semua ayat di atas dan Haji kita menjadi tidak sah. 
SECOND
Permulaan, Bulan dan Tempoh Haji
1- Penglihatan bulan sabit menandakan bermulanya Haji :
Mereka bertanya kepadamu tentang bulan-bulan di bulan sabit, katakan, "Mereka adalah alat masa untuk orang-orang dan juga untuk haji. " 2: 189
Sejak kalendar Islam adalah kalendar lunar, penampakan bulan sabit pertama menandakan permulaan setiap bulan dalam kalendar lunar Islam. Penglihatan pertama bulan sabit di bulan Zhu Al-Hijjah menandakan permulaan Haji. Begitu juga penampakan bulan sabit pertama pada bulan Ramadan menandakan permulaan puasa.
2- Berapa lama haji ?

Haji adalah semasa bulan-bulan yang diketahui . 2: 197
Persoalan pertama ialah berapa bulan yang ditetapkan untuk Haji?
Dalam 9:36 kita membaca bahawa kiraan bulan adalah 12 dan 4 dari mereka 12 disebut 'Hurum'. Perkataan 'Hurum' tidak bermaksud suci kerana ada yang telah diterjemahkan, kerana perkataan yang digunakan dalam Quran untuk suci adalah 'muqqaddas', lihat 20:12, 79:16 dan 5:21.
Perkataan 'Hurum' (kata sifat) adalah jamak perkataan 'Haram' yang juga dikaitkan dengan bulan-bulan haji. Kedua-dua perkataan itu berasal dari kata nama 'Ihram' yang bermaksud abstention. Ketidakhadiran adalah salah satu keperluan semasa Haji, larangan perang, memburu dan sebagainya.
Akibatnya, kita tahu bahawa bilangan bulan yang ditetapkan oleh Allah untuk Haji adalah empat (2: 197).
Malangnya, pihak berkuasa Islam hari ini membenarkan Haji hanya di antara 8 dan 13 bulan Zhu Al-Hijjah. Allah membenarkan orang-orang beriman 4 bulan untuk haji dan mereka membatasinya hingga 5 hari! Ketika ditanya mengapa mereka mengabaikan hukum Al-Quran dari 2: 197, mereka berkata, kerana hadis itu mengatakan sebaliknya! Ini hanyalah salah satu dari beratus-ratus contoh bagaimana umat Islam benar-benar mengabaikan kata-kata al-Quran untuk mengikutihadith!
Allah Maha Mengetahui dan Tuhan tahu bahawa rasuah ini akan terjadi, dan demi kepentingan pengikut Allah Al Quran biasanya menempatkan kata kunci dalam ayat-ayat yang dipertikaikan yang mengesahkan makna yang benar.
Dalam 2: 197 kita membaca kata-kata Arab "farada feehinna" . Di sini kita mempunyai dua perkataan Arab yang sangat penting:

1- Kata pertama adalah "jauh" . Kata kerja ini berasal dari perkataan 'fard' yang bermaksud kewajiban wajib yang ditetapkan oleh Allah kepada orang-orang beriman. Salat adalah 'fard' begitu juga Zakat dan Haji. Oleh itu, kata kerja "farada"bermakna sebenarnya melaksanakan atau menyempurnakan perintah itu.
2 - Kata kedua adalah "feehinna" . Perkataan ini sebenarnya dua kata Arab yang disatukan. Mereka adalah 'bayaran' yang bermaksud (dalam), dan 'hinna' yang bermaksud (mereka) dan digunakan dalam jantina feminin. Oleh itu, seluruh perkataan bermaksud (di dalamnya). Perkataan (mereka) di sini merujuk kepada bulan yang ditentukan. Sekarang dengan meletakkan kata-kata ini di dalam ayat yang kita dapat:
Sesiapa yang melaksanakan Haji di dalamnya (bulan tertentu) hendaklah menahan diri ... 2: 197
Dalam kedua-dua perkataan Arab ini, melaksanakan haji di dalamnya Allah mengesahkan kesahihan melaksanakan haji padabila-bila masa dalam bulan yang ditentukan .
Mereka yang telah merosakkan hukum Allah, dan mengurangkan waktu Haji hingga sepuluh hari pertama bulan ke 12, membenarkan tuntutan mereka dengan merusak makna beberapa ayat Al-Quran seperti:
Mengingati nama Tuhan pada hari-hari yang diketahui. 22:28
Anda akan memperingati Tuhan selama beberapa hari. 2: 203
Mereka mendakwa bahawa perkataan "hari yang diketahui" dan "beberapa hari" menunjukkan bahawa Haji hanya boleh diperhatikan dalam tempoh sepuluh hari dan tidak pada bila-bila masa selama empat bulan.
Jawapannya ialah dua dilipat:
FIRST
Segera Allah Yang Maha Kuasa telah memberikan kita perbezaan yang jelas dalam ayat-ayat yang bercakap tentang Haji.Apabila Tuhan mengendalikan Haji, perkataan "bulan yang ditentukan" digunakan seperti dalam 2: 197 . Alasannya ialah bahawa tempoh Haji adalah empat bulan penuh. Walau bagaimanapun, apabila Tuhan menghalakan orang yang beriman, perkataan "beberapa hari" digunakan seperti dalam:
"Anda akan memperingati Tuhan selama beberapa hari" . Perkataan "You shall" yang membicarakan orang percaya bercakap tentang "beberapa hari" untuk fakta mudah bahawa setiap orang percaya yang pergi mengamati Hajinya pergi selama beberapa hari , dia tidak tinggal selama empat bulan.
SECOND
Pertimbangkan contoh puasa Ramadan seperti dalam ayat-ayat berikut:
Bulan Ram adan, di mana Al-Quran diturunkan, panduan untuk rakyat, serta penjelasan panduan dan Kriteria. Oleh itu, orang-orang yang menyaksikan bulan itu akan berpuasa. 2: 185
Di sini kita membaca bulan " sebagai tempoh puasa.
Sekarang pertimbangkan ayat berikut:
Beberapa hari (untuk berpuasa), tetapi sesiapa di antara kamu sakit atau perjalanan, maka jumlah hari yang sama (mungkin diganti). 2: 184
Di sini puasa dituturkan sebagai beberapa hari " . Walau bagaimanapun, tidak ada ulama hadits yang telah membuat tuntutan bahawa kita hanya perlu berpuasa sepuluh hari pertama Ramadan!
Sebulan, atau bulan, juga boleh dikatakan sebagai hari, hanya kerana sebulan terdiri daripada hari. Hakikat bahawa mereka dikatakan sebagai hari tidak mengubah fakta bahawa mereka masih berbulan-bulan. Ini serupa dengan seseorang yang menerangkan tahun-tahun masa kecilnya dengan mengatakan 'mereka adalah hari terbaik dalam hidup saya'. 
3- Bulan-bulan yang mana 'Hurum Months' dan yang merupakan bulan pertama untuk Haji ?
Sama seperti rasuah telah ditetapkan dalam setiap ritual dan amalan, umat Islam juga telah merosakkan isu bulan mana yang menjadi 4 'Bulan Hurum'. Mereka mendakwa bahawa 'Hurum Months' adalah bulan Rajab (bulan ke-7), Zhu Al-Qa'dah (11th), Zhu Al-Hijjah (12) dan Muharram (1). Mengikut klasifikasi ini, akan ada 3 bulan berturut-turut untuk haji (11, 12, 1) dan satu bulan terpencil (7). 
Klasifikasi ini melanggar Al-Quran dengan dua tuduhan.

1- Bulan Hurum Quran adalah bulan-bulan Zhu Al-Hijjah (12), Muharram (1), Safar (2) dan Rabi Al-Awwal (3). 
2- Al-Quran juga memberi kita bukti bahawa 4 'Hurum Months' berturut-turut.

1- Bulan-bulan yang mana 4 'Hurum Months' ? 
Bulan ke-12 kalendar Islam tidak dipanggil Zhu Al-Hijjah untuk apa-apa yang lain selain daripada ia mengerjakan haji.Dalam 2:31 kita membaca bahawa Tuhan mengajar Adam semua nama, atau dengan kata lain, semuanya diberi namanya oleh Tuhan. Ia adalah Tuhan yang memanggil pokok sebuah pohon, dan sebuah kereta kereta, dan itu juga Tuhan yang menamakan musim sejuk sebagai musim sejuk dan musim panas sebagai musim panas dan sebagainya. Ia mengikuti bahawa ia juga Tuhan yang menamakan bulan-bulan dalam setahun, setiap kalendar. Ia adalah Tuhan yang memberikan nama Zhu Al-Hijjah pada bulan itu. Maksud harfiah nama Zhu Al-Hijjah ialah: (bulan) Haji.
Allah memberikan bulan ke-12 nama khusus ini supaya kita tahu bahawa Haji bermula pada bulan ke-12. Tidak masuk akal untuk berfikir bahawa Allah menamakan 12 bulan 'bulan haji' ketika haji sudah bermula 5 bulan lebih awal (seperti beberapa tuntutan)! 
Atas sebab yang sama, Tuhan menamakan Bulan Ramadhan yang ke-9, sehingga apabila Quran memerintahkan kita berpuasa bulan Ramadhan, kita akan tahu kapan harus berpuasa ketika Ramadan bermula. 
2- 4 'Hurum Months' adalah bulan berturut-turut .
Malah, empat 'Hurum Months' yang ditetapkan untuk Haji adalah berturut-turut. Mereka adalah bulan ke- 12, 1, 2 dan 3 kalendar Islam. Mereka adalah bulan-bulan (Zhu Al-Hijjah, Muharram, Safar dan Rabi I). Sifat berturut-turut empat bulan ini disahkan dalam ayat berikut:
Kemudian apabila Bulan Hurum mempunyai 'insalakha' (ditarik secara berturut-turut), anda boleh membunuh mushrikeen di mana sahaja anda mendapatinya. '" 9: 5
Kata kunci dalam 9: 5 yang berkaitan dengan perkara ini adalah perkataan 'insalakha' . Perkataan itu bermaksud 'berkulit'.Inilah caranya bagaimana kita kulitkan ular sebagai contoh. Pergerakan menguliti ular bermakna kita akan mengeluarkan kulit secara beransur-ansur dari satu ujung ke yang lain, atau dengan kata lain; pergerakan yang beransur-ansur dan berturut - turut .
Tuhan sengaja menggunakan kata ini dalam 9: 5 sehubungan dengan bulan-bulan haji. Tuhan hanya boleh berkata: apabila 'Bulan Hurum' telah berlalu. Jadi kenapa Tuhan sengaja menggunakan kata ini?
Ini kerana perkataan itu 'insalakha' menandakan makna berturut-turut, atau dengan kata lain ia memberitahu kita bahawa 4 bulan sesudah bulan berturut-turut. 
Pengesahan lebih lanjut mengenai kepentingan kata kerja 'salakha' terdapat dalam 36:37 di mana kata kerja yang sama digunakan, dan sekali lagi ia menandakan penarikan secara beransur-ansur dan berturut-turut.

KETIGA
Ritual Haji dalam al-Quran
1- Tuntutan (Ehraam) semasa Haji
a- Memburu
Perburuan adalah dilarang semasa haji seperti ayat-ayat berikut:
Anda tidak boleh membenarkan memburu semasa anda sibuk. 5: 1 

Sebaik sahaja anda tidak lagi menjadi abstention anda boleh memburu. 5: 2
Wahai orang-orang yang beriman, jangan bunuh apa-apa permainan semasa kamu sedang sibuk. 5:95
b- Perang dan pertempuran
Semua peperangan adalah dilarang semasa Hurum Bulan Haji kecuali dalam pertahanan diri:
Mereka bertanya kepadamu tentang Bulan Haram dan berperang di dalamnya: katakan, "Pertempuran di dalamnya adalah perkara yang berat." 2: 217
c- Hubungan seks, salah laku dan hujah
Kesalahan ini diberikan dalam ayat berikut:
Sesiapa yang mengerjakan Haji di dalamnya (bulan-bulan yang diketahui) akan menahan diri dari hubungan seks, kejahatan dan berdebat semasa Haji. 2: 197
d- Mengantungkan diri dari memotong rambut
Menggantung dari pemotongan rambut adalah keperluan semasa haji. Kebijaksanaan untuk menghilangkan gangguan kesia-siaan dan untuk menggalakkan orang-orang yang beriman menumpukan pada kerohanian peristiwa itu.
Anda akan menyelesaikan Haji dan Umrah untuk Tuhan. Sekiranya anda dicegah, buatlah persembahan yang mudah, dan jangan mencukur kepala sehingga persembahan mencapai tujuannya . 2: 196
Perlu diingatkan di sini bahawa tuntutan oleh sesetengah bahawa rambut mesti dipotong atau dipendekkan pada akhir haji tanpa sebarang rujukan Quran. Apa yang dikatakan oleh Al-Quran adalah bahawa seseorang yang memerhatikan ibadah haji hendaklah mengelak daripada memotong rambutnya pada hari-hari haji. Apa yang dilakukannya pada penghujung Haji adalah perkara yang tersisa untuk pilihan mereka sendiri.
2- Lawatan ke Kaabah dan peringatan Tuhan
Lawatan ke Kaabah dan solat di dalamnya adalah sebahagian daripada haji, yang telah disebutkan dalam ayat berikut yang menyebut tentang Haji:
Kemudian, mereka akan menamatkan keadaan kekacauan mereka, memenuhi janji mereka dan melawat Rumah Kuno. 22:29
3- Safa dan Marwah dan peringatan Tuhan
Safa dan Marwah adalah antara upacara yang ditetapkan oleh Allah. Oleh itu sesiapa yang mengamalkan Haji di Rumah atau memerhati Umrah tidak melakukan kesalahan dengan melaluinya. 2: 158
4- Gunung Arafat dan peringatan Tuhan 
Perayaan Tuhan di Gunung Arafat juga merupakan salah satu ritus Al-Quran untuk haji:
Apabila kamu bersurai dari Arafat, kamu akan memperingati Tuhan di Mishaar Al-Haram. 2: 198
Mishaar Al-Haram adalah Masjid Al-Haram di Mekah. Ini kerana Masjid Al-Haram adalah satu-satunya rumah yang dipanggil 'Haram' dalam Al-Quran.
- 5 Penawaran Haiwan
Persembahan haiwan adalah salah satu upacara keagamaan haji.
Persembahan haiwan adalah antara upacara yang ditetapkan oleh Allah. Di dalamnya terdapat manfaat untuk anda. 22:36
Al-Quran menegaskan bahawa ini tidak boleh dikelirukan dengan konsep pagan pengorbanan binatang bagi para dewa, dengan menyatakan bahawa Allah SWT tidak memerlukan sebarang korban. Ini ditekankan dengan perkataan "manfaat untuk anda" . Ini juga dinyatakan dalam ayat berikut:
Tidak daging mereka mahupun darah mereka sampai kepada Tuhan. Apa yang sampai kepada-Nya adalah penghormatan anda. 22:37
Persembahan ke Masjid Al-Haram dan tanda-tanda tradisional pada mereka juga disebutkan dalam ayat berikut:
Allah telah menetapkan Kaabah, Rumah Haram, untuk dikekalkan untuk rakyat, serta Bulan Haram, 'hadye' (persembahan) dan 'qala'id' (garland menandainya). 5:97
Apabila orang-orang yang beriman mematuhi persembahan haiwan, mereka diarahkan makan dari daging dan memberi makanan kepada orang miskin, kecuali kerana alasan kesihatan mereka tidak boleh makan daging:
Persembahan haiwan adalah antara upacara yang ditetapkan oleh Allah. Di dalamnya terdapat manfaat untuk anda. Oleh itu, sebutkan nama Tuhan pada mereka semasa mereka berbaris, maka, apabila mereka runtuh di sisi mereka, kamu akan makan daripadanya dan memberi makan kepada orang miskin dan yang miskin . Demikianlah Kami telah menetapkan mereka untukmu, supaya kamu bersyukur. 22:36
- 6 Kemudahan yang Mudah
Bagi mereka yang maju dari umrah ke haji, mereka akan membuat persembahan yang mudah (kepada golongan miskin dan memerlukan). Sekiranya seseorang tidak mampu membuat persembahan, maka puasa diberikan sebagai alternatif:
F atau mereka yang maju dari umrah ke haji, mereka akan membuat persembahan yang mudah . Dan bagi mereka yang tidak mampu, kamu akan berpuasa tiga hari semasa Haji dan tujuh kali kamu kembali; ini adalah sepuluh. Ini adalah untuk mereka yang tidak hadir di Masjid Al-Haram. Anda akan menghormati Tuhan dan tahu bahawa hukuman Tuhan adalah berat. 2: 196

Al-Quran tidak menyatakan apa yang harus ditawarkan, oleh itu ia boleh diberikan kepada orang miskin, seperti wang, pakaian, makanan dan sebagainya.

--------------------------------.

Di atas adalah satu-satunya upacara haji yang ditetapkan oleh Allah dalam al-Quran.

KEEMPAT
Rasuah Ritual itu 
melanggar Al-Quran
Begitu juga dengan ritual dan amalan Islam yang lain, banyak ritual dan inovasi yang merosakkan telah memasuki Haji dan Umrah. Tidak ada ritual yang dibenarkan oleh Allah dalam Al-Quran. Senarai di bawah mengandungi lebih banyak perkara ritual bukan Quran ini.

Tuhan menyatakan bahawa Al-Quran adalah terperinci (6: 114), dan mengandungi catatan terperinci tentang segala sesuatu (12: 111), dan ia memberikan penjelasan untuk semua perkara (16:89), dan tiada apa pun yang tersisa dari Kitab (6:38).Apabila kita meletakkan sifat Al-Quran yang terperinci di samping hakikat bahawa banyak ritual yang diamalkan hari ini tidak dijumpai dalam Quran yang terperinci, kita mendapati diri kita berada dalam kedudukan yang perlu memilih salah satu kesimpulan berikut:

1- Berdasarkan jaminan Tuhan bahawa Al-Quran mempunyai semua butiran yang kita perlukan, dan Allah tidak meninggalkan apa-apa daripada Al-Quran dengan demikian, kita harus menyimpulkan bahawa apa-apa ritual yang tidak terdapat dalam Al-Quran tidak diberi kuasa oleh Allah dan dengan itu sepatutnya dibuang.

2- Atau, walaupun Tuhan memberi jaminan kepada kita bahawa Al-Quran mempunyai semua butiran, tetapi Tuhan telah meninggalkan beberapa butiran dan ritual keluar dari buku itu untuk alasan yang tidak diketahui!
Perlu ditegaskan bahawa memilih kesimpulan kedua akan sangat mempersoalkan keyakinan kita terhadap kata-kata Tuhan dalam ayat-ayat di atas, iaitu 6: 114, 12: 111, 16:89 dan 6:38.

Malangnya, majoriti terbesar umat Islam hari ini memilih untuk membuat kesimpulan kedua! Untuk menerangkan pendirian mereka, mereka menyatakan bahawa Nabi Muhammad mengamati ritual bukan Quran ini, dan kerana Allah memerintahkan kita untuk mematuhi Rasul dan mengikuti teladannya, maka kita juga harus mematuhi ritual-ritual ini, walaupun mereka tidak disebutkan dalam Al-Quran. 
Sesungguhnya, kita diarahkan dalam Al-Quran untuk taat kepada Allah dan taat kepada Rasul (5:99). Untuk berbuat demikian, kita mesti terlebih dahulu mengesahkan sama ada Nabi Muhammad sebenarnya mengamati ritual bukan al-Quran ini, atau untuk perkara itu, sebarang ritual bukan Quran lain. Selaras dengan janji Allah bahawa Al-Quran memberikan penjelasan untuk semua perkara, kita dapati dalam Al-Quran jawapan yang mudah dan konklusif kepada soalan kami.Bagaimanapun, banyak yang kelihatan menyembunyikan buta terhadap keputusan Quran ini!
Jawapan Al-Quran terdapat dalam ayat berikut:

Katakanlah (wahai Muhammad) : "Sesungguhnya aku bukan seorang rasul di antara rasul-rasul yang lain, dan aku tidak mengetahui apa yang akan berlaku kepadaku atau kepada kamu, dan aku tidak lain hanyalah mengikuti apa yang diturunkan kepadaku" pemberi peringatan 46: 9 (juga pada 10:15)

Sesungguhnya Al-Quran mengandungi perintah untuk semua orang yang beriman mematuhi Rasul. Walau bagaimanapun, Al-Quran menjamin kita dengan kata-kata yang sangat jelas bahawa Nabi Muhammad telah diperintahkan oleh Allah untuk mengikuti apa-apa selain Al-Quran yang telah diturunkan kepadanya.
Terdapat beberapa orang yang mengatakan bahawa Nabi Muhammad menerima wahyu dari Tuhan di luar Al-Quran. Tuhan juga telah menjawab tuntutan ini dan menafikannya dalam ayat-ayat berikut:

Dan Kami turunkan kepadamu Kitab (Al-Quran) dengan benar, mengesahkan apa yang ada di dalam Kitab Suci dan meneguhkannya. Jadi berkuasa di antara mereka sesuai dengan apa yang telah diturunkan Allah , dan janganlah mengikuti hawa nafsu mereka menggantikan apa yang telah datang kepadamu dari kebenaran. 5:48

Perkataan di 5:48 jelas menentukan apa yang dibawa Allah kepada Nabi Muhammad; ia adalah Kitab, iaitu Al-Quran.
Semua utusan, termasuk Nabi Muhammad menerima ilham dari Tuhan dalam hal peribadi. Satu contoh inspirasi yang diterima oleh Nabi Muhammad dari Tuhan terdapat dalam 66: 3. Walau bagaimanapun, semacam inspirasi semacam itu, untuk kepentingan Nabi sahaja, tidaklah menjadi wahyu yang mengikat orang-orang yang beriman.
Satu-satunya wahyu Nabi Muhammad diterima dari Tuhan dan yang mengikat semua orang yang beriman untuk diikuti ialah Al-Quran. Seperti yang telah kita lihat, ini disahkan pada 5:48 dan juga di 6:19 di mana Nabi Muhammad memerintahkan untuk memberi keterangan kepada apa yang dia terima daripada Tuhan, iaitu Al-Quran. Tiada wahyu lain disebutkan dalam6:19.

Sememangnya, untuk mengikut mana-mana orang, kita perlu mengikuti apa yang diikutinya. Dengan menyertai semua maklumat di atas, dapat disimpulkan bahawa mengikuti Nabi Muhammad bermaksud mengikuti Al-Quran dan tidak lain hanyalah Al-Quran, sama seperti yang dilakukannya.

Bagi mereka yang memilih kesimpulan 2 di atas, adakah mereka menyiratkan bahawa Nabi Muhammad, hamba Tuhan yang taat, tidak mematuhi arahan Allah dalam 46: 9 dan 10:15 dan terus mengikuti beberapa ritual yang tidak terdapat dalam Quran? Isu ini menimbulkan persoalan tentang siapa yang beriman sejati dalam integriti dan kesetiaan Nabi Muhammad kepada Tuhan. Mereka yang menghormati Nabi tidak akan menghibur apa-apa cerita yang mendakwa bahawa Nabi Muhammad diikuti ritual bukan al-Quran. 
Senarai-senarai conat berikut adalah rasuah utama yang merangkumi amalan haji dan umrah. Seperti yang akan dilihat, bukan sahaja ritual-ritual ini tidak dibenarkan oleh Allah dalam Quran yang terperinci , tetapi mereka juga melanggar arahan Quran yang jelas:

1- Mengehadkan masa untuk mengamati Haji
Sebagaimana yang telah kita lihat di atas, Allah membenarkan 4 bulan untuk orang-orang mukmin untuk mengamati Haji mereka (2: 197), namun umat Islam yang berkuasa hari ini membenarkan Haji hanya di antara 8 dan 13 bulan Zhu Al-Hijjah.Allah membenarkan orang-orang beriman 4 bulan untuk haji dan mereka membatasinya hingga 5 hari! 
Untuk butiran lengkap subjek ini sila bahagian 2 di atas. 

2- Pakaian haji

Satu lagi tradisi haji yang tidak mempunyai sokongan al-Quran ialah pakaian haji untuk lelaki. Menurut tradisi ini, lelaki harus memakai dua bungkus putih lancar, satu dipakai di pinggang dan yang lain dilempar longgar di atas bahu. Juga apa-apa yang diperbuat daripada logam boleh dipakai hingga ke tahap bahawa walaupun pin keselamatan tidak boleh digunakan untuk mengikat bungkus bersama-sama!

Apabila kita melihat dengan teliti tradisi yang mendalam ini kita mendapati bahawa bukan sahaja ia bertentangan dengan kebijaksanaan Al-Quran, tetapi juga melanggar ayat Al-Quran yang jelas. Apabila kita merenungkan kebijaksanaan Al-Quran, kita dengan jelas menyedari bahawa tidak ada satu pun kod pakaian yang merupakan keperluan untuk sebarang ritual atau bentuk ibadat. Sebaliknya Allah SWT menekankan fakta bahawa Dia akan menghakimi orang dengan apa yang ada di hati dan bukan dengan apa yang mereka pakai:

Hanya mereka yang datang kepada Allah dengan hati yang suci (akan diselamatkan). 26:89

Mereka yang datang dengan tradisi un-Quran ini telah menjadikannya syarat 'ihram'. Perkataan 'ihram' dalam bahasa Arab bermaksud abstention, oleh itu dikatakan bahawa pakaian ini dipakai untuk menjauhkan diri dari apa saja yang bersikap kasar. Bagaimanapun semua syarat 'ihram' termasuk dalam al-Quran; kod berpakaian bukanlah salah satu daripada mereka.Gangguan yang disenaraikan dalam al-Quran semasa Haji adalah pantang daripada perang, memburu, hubungan seksual, memotong rambut, salah laku dan argumen.

Lebih penting lagi, pakaian haji yang menjadi bahagian penting dalam haji melanggar ayat Al-Quran yang berikut:

Wahai anak-anak Adam, ambillah ' zinah' kamu ke setiap Masjid. 7:31

Perkataan 'zinah' bermaksud perhiasan atau apa-apa barang yang dipakai untuk menjadikan dirinya cantik. Oleh kerana kata-kata dalam 7:31 mengatakan 'setiap Masjid' , dan tiada pengecualian telah dibuat untuk keseluruhan ini, maka ia juga harus termasuk Masjid Al-Haraam. Masjid Al-Haram adalah Masjid yang pertama dan paling utama. Apa artinya ini adalah bahawa Tuhan mengarahkan kita untuk berpakaian dengan pakaian yang bagus dan menghiasi diri kita dengan hal-hal yang indah, selagi kita tidak terlalu cerah, untuk merawat lawatan ke Masjid sebagai satu peristiwa yang bahagia dan perayaan.

Kita tidak boleh bimbang, apa yang boleh menjadi lebih memberi inspirasi dan memuaskan daripada meraikan perjalanan haji dengan cara yang bahagia dan perayaan?
Orang-orang Kristian mendapat hak apabila mereka pergi ke Misa Krismas mereka berpakaian dalam pakaian terbaik mereka untuk menjalani acara tersebut. Dengan berbuat demikian, orang-orang Kristian sudah pasti lebih sesuai dengan arahan Tuhan dalam 7:31 daripada orang-orang Islam yang mengamati Haji mereka! Memperingati dan memuliakan Tuhan semestinya menjadi suatu peristiwa yang bahagia, bukan pengalaman menyangkal diri sendiri yang menyedihkan! Asal-usul tingkah laku ini terletak pada budaya-budaya umat Islam, terutama orang-orang Arab, yang menganggap bahawa dramatising segala-galanya, serta menindas negara-negara penyangkalan diri yang morbid, akan menunjukkan keikhlasan dan penyerahan diri kepada Tuhan! Tidak perlu dikatakan, ini tidak boleh lebih jauh daripada kebenaran! Kredibiliti apa-apa tindakan atau keikhlasannya terletak hanya di hati dan tidak pernah kelihatan.

Pembenaran klasik yang diberikan oleh orang Islam untuk memakai pakaian Hajj adalah tuntutan mereka bahawa ia menyamakan orang kaya dengan golongan miskin. Mereka menambah bahawa orang miskin tidak akan berasa tidak selesa atau malu dengan pakaian mereka, kerana semua orang kelihatan sama selama haji. Hujah ini tidak sesuai untuk beberapa alasan. Doa jemaah Jumaat tidak mempunyai kod berpakaian, semua orang memakai apa yang mereka suka, namun tidak ada orang miskin yang merasa tidak selesa atau malu dengan apa yang mereka pakai, dan juga seorang kaya tidak merasa istimewa dengan apa yang mereka pakai. Pakaian tidak pernah menjadi masalah semasa solat berjemaah Jumaat, dan mengapa perlu? Semasa solat, perasaan umum masyarakat di Masjid adalah salah satu ibadah. Tidak ada penyembah tulus yang berminat dengan apa yang dipakai orang lain! Sekiranya itulah mood semasa doa, kenapakah ia berbeza dalam haji ketika orang lebih fokus pada kerohanian berbanding semasa jemaat mingguan rutin?

Tambahan pula, seorang lelaki yang miskin akan lebih baik pergi ke ibadat dalam apa jua pakaian yang telah dimilikinya, dan bukan dibebani untuk membelanjakan wang tambahan untuk membeli pakaian tambahan (tuala, sandal khas, tali pinggang khusus) hanya untuk majlis itu.

Kita telah melihat bahawa pakaian haji adalah pelanggaran yang jelas mengenai arahan dalam 7:31. Ia juga dapat ditunjukkan bahawa pakaian haji tidak pernah diperlukan oleh Tuhan melalui rasional yang menunjukkan bagaimana Allah memang Maha bijaksana. Untuk menjelaskan logik ini, mula-mula kita harus menekankan bahawa Tuhan tidak akan memerintahkan orang percaya untuk melakukan amalan tertentu dan kemudian menjadikannya mustahil bagi mereka untuk menjalankannya. Allah menetapkan untuk kami melaksanakan haji pada bila-bila masa selama empat bulan tertentu (2: 197).Kami juga tahu bahawa pihak berkuasa Saudi tidak akan membenarkan mana-mana orang untuk mengamati Haji di luar 10 hari pertama bulan Zhu Al-Hijjah. Sekarang mari kita asumsikan bahawa pakaian Hajj benar-benar diberi kuasa oleh Tuhan, ini akan membuat mustahil bagi mana-mana orang percaya yang tulen untuk memerhati haji dan melawat Arafat memakai pakaian haji pada bila-bila masa di luar 10 hari. Pihak berkuasa Saudi tidak membenarkannya berbuat demikian; mereka akan menghalangnya dengan alasan bahawa dia cuba untuk mengamati Haji di luar masa haji yang betul (haji mereka)!

Senario ini bermaksud bahawa tidak ada orang yang beriman akan dapat mengamati Haji di luar 10 hari, iaitu jika dia memakai pakaian haji.

Sebaliknya, jika dia tidak memakai pakaian haji, semata-mata kerana mereka tidak dikehendaki oleh Tuhan, dia akan dapat melawat Arafat dan mengamati haji penuh tanpa sebarang masalah.

Dia juga akan dapat melawat Kaabah dan Safa dan Marwah dalam pakaian biasa tanpa sebarang masalah. Kaabah adalah Masjid dan sering dikunjungi oleh penduduk setempat ketika waktu Salat tiba, dan mereka berpakaian normal, sehingga tidak pernah menjadi masalah di Kaaba, Safa dan Marwah atau Arafat yang berpakaian normal.

Dengan menjadikan orang-orang yang beriman memakai pakaian biasa semasa Haji, Allah yang Maha Bijaksana telah membuatnya memungkinkan mereka mengikuti hukum-Nya pada bila-bila masa selama empat bulan walaupun penyembah berhala. 
3- Inovasi 'Miqat'

Miqat adalah lokasi yang telah ditetapkan dari mana jemaah wajib mulai memakai pakaian 'ihram', dan masuk ke dalam keadaan 'ihram', kemudian dari sana pergi ke Mekah untuk haji atau umrah. Mereka tidak boleh lulus lokasi ini tanpa berada dalam keadaan 'ihram'.
Set miqat adalah lima: Dhul Hulaifah, Al-Juhfah, Qarn-ul manazil, Yalamlam dan Dhatu` Irq. Lima miqat ini adalah untuk mereka yang tinggal sama ada di lokasi-lokasi ini, atau yang tinggal di luar mereka kemudian melewati mereka dalam perjalanan mereka ke Mekah untuk mengamati Haji atau Umrah. Bagi mereka yang tinggal lebih dekat ke Mekah dari lokasi-lokasi ini, mereka harus masuk ke dalam 'ihram' dari rumah mereka.
Mereka yang tidak lulus salah satu miqat harus memasuki 'ihram' ketika mereka sampai di tempat pertama yang selari dengan mana-mana miqat, maka tidak perlu pergi ke salah satu miqat.

Dengan cara adat buatan manusia ini, jemaah haji yang menuju ke Haji dikehendaki memasuki 'ihram' pada bulan ke-8 Zhu Al-Hijjah ketika mereka melewati salah satu miqat . Ini memerlukan memakai pakaian haji yang disebutkan di atas - dua kain putih yang tidak dijahit untuk lelaki, dan pakaian putih yang longgar untuk wanita. Lokasi-lokasi ini juga dianggap sebagai titik-titik dari mana jemaah menjauhkan diri dari yang lain-lain (bahasa yang tidak baik, aktiviti seksual, perburuan, dll).
Tidak perlu dikatakan, tidak ada peraturan yang terdapat di dalam Al - Quran. Inovasi miqat adalah hasil daripada inovasi terdahulu, iaitu 'pakaian haji'. Tidak ada pakaian haji, ataupun konsep miqat disebutkan dalam al-Quran.
Sebaliknya, undang-undang Tuhan yang selalu tidak rumit dan mudah diikuti memerlukan orang-orang beriman menuju keMekah , dan berada dalam keadaan 'ihram' ketika mereka memasuki Masjid Al-Haram untuk memulakan Haji mereka. Tiada titik khusus pada peta, tiada mata selari dan tiada pakaian Haji. 
Mereka yang mengikuti undang-undang Tuhan tidak akan memerlukan mata istimewa pada peta untuk memulakan 'ihram' mereka, kerana ihram Al-Quran adalah pada asasnya larangan dari perang, perburuan, aktiviti seksual dan bahasa yang tidak baik. Jemaah haji hampir tidak tenggelam dalam perang atau memburu, atau kegiatan seks tanpa henti ketika mereka meninggalkan rumah / negara mereka dan mengetuai Haji, sehingga mereka memerlukan titik hancur!
4- The 'Black stone '
Sepanjang Al-Quran terdapat mesej yang jelas untuk menjauhkan diri dari semua batu dan mezbah, namun semasa lawatan ke Masjid Al-Haram, dan di salah satu sudutnya, umat Islam berkumpul dan menolak dan menjauhkan diri dengan cara mereka untuk mendapatkan apa yang diketahui sebagai Black Stone, untuk menyentuhnya dan menciumnya! Mereka percaya bahawa dalam berbuat demikian terdapat beberapa berkat! Ini adalah kes penyembahan berhala yang jelas. Tidak menghairankan, ritual ini tidak mempunyai rujukan di mana saja di dalam Al-Quran . Ritual ini berasal dari hadith yang menuduh bahawa batu ini turun dari Syurga pada zaman Abraham, dan dengan demikian suci. Hadith terus mengatakan bahawa Nabi pernah menciumnya! Al-Quran memberitahu kita bahawa Abraham memusnahkan semua batu yang disembah oleh kaumnya dan berkata:
Adakah anda menyembah selain Allah apa yang tidak memberi faedah kepada anda dalam apa-apa cara atau membahayakan anda? 21:66
Jelas sekali, hadis yang meragukan ini adalah bertentangan jelas dengan arahan Tuhan dalam Al-Quran, dan dengan itu menjadi penghinaan kepada Nabi, kerana ia menyiratkan bahawa dia mengabaikan arahan Allah dan sebaliknya terus mencium batu yang tidak mempunyai kekuatan untuk "memberi manfaat" atau "bahaya" sesiapa sahaja. Bukan itu sahaja, beberapa hadith yang melampau mendakwa bahawa Batu Hitam akan hidup pada Hari Penghakiman dan kemudian mengembangkan dua mata dan lidah dan akan memberi kesaksian yang memihak kepada mereka yang menyentuhnya dengan ikhlas! 
Ia juga merupakan penglihatan yang menyedihkan hari ini di Kaabah untuk melihat beratus-ratus orang yang menggosok badan mereka melawan tembok-tembok Kaabah, memikirkan bahawa tembok Kaabah akan memberkati mereka!Pemandangan di lokasi Batu Hitam adalah menjijikkan dan mereka membuat setiap orang yang beriman bertanya-tanya apakah penyembah berhala itu pernah membaca Al-Quran! 
Di hadapan Batu Hitam ada garis yang ditarik di atas tanah. Garis ini dimaksudkan sebagai penanda dari mana orang dapat mengira setiap lap yang telah mereka selesaikan; walau bagaimanapun ia benar-benar merupakan pemandangan yang menyedihkan untuk melihat orang-orang yang mengangkat tangan mereka dengan kagum ke arah Batu Hitam setiap kali mereka melewati barisan! Ada juga yang berdoa di barisan itu sendiri dengan penuh kagum dengan Batu Hitam!
Katakanlah "Adakah kamu menyembah selain Tuhan apa yang tidak mendatangkan mudarat dan tidak memberi faedah kepada kamu?" 5:76 juga melihat 10:18 dan 25:55.
Berikut adalah beberapa hadith yang keterlaluan yang menjadi asas bagi upacara ritual berhala:
1. "Ibnu Abbas ra katanya: Rasulullah saw bersabda:" Batu Hitam turun dari Jannah (Syurga). "
(At-Tirmidhi, Sunan, hadith no.877, dan dikelaskan sebagai hadis sahih oleh Sheikh Al-Albaani dalam bukunya Sahih At-Tirmidthi, hadith no.655)
2. "Ibnu Abbas bersabda bahawa Nabi saw bersabda:" Ketika Batu Hitam turun dari Syurga, itu lebih putih dari susu, tetapi dosa-dosa anak-anak lelaki Adam menjadikannya hitam. "
(At-Tirmidhi, Sunan)
3. "Ibnu Abbas bersabda bahawa Nabi saw bersabda:" Demi Allah, Allah akan mengeluarkannya pada hari kiamat, dan ia akan mempunyai dua mata dengan yang akan dilihatnya dan lidah yang mana ia akan bercakap, dan ia akan memberi kesaksian memihak kepada mereka yang menyentuhnya dengan ikhlas. "
(At-Tirmidhi, Sunan)
4. "Ibnu Umar berkata kepada Nabi saw:" Menyentuh kedua-duanya [Batu Hitam dan Ar-Rukn Al-Yamani] adalah pembatalan untuk dosa-dosa seseorang . "
(At-Tirmidhi, Sunan, hadith no. 959. Hadis ini diklasifikasikan sebagai hasan oleh At-Tirmidhi dan sebagai Sahih oleh Al-Hakim (1/664), dan Adh-Dhahabi bersetuju dengannya.
5- "Diriwayatkan 'Abis bin Rabia:' Umar mendekati Batu Hitam dan menciumnya dan berkata" Tidak syak lagi, saya tahu bahawa anda adalah batu dan tidak boleh memberi manfaat kepada sesiapa pun dan tidak membahayakan sesiapa pun.Sekiranya saya tidak melihat Rasulullah mencium kamu, saya tidak akan mencium kamu. " 
Sahih Bukhari 2: 26: 667, juga Sahih Bukhari 2: 26: 657 dan Sahih Muslim 7: 2912-2915
5- Air dari 'Zamzam '
Amalan berhala tidak berakhir di Batu Hitam. Syaitan sesungguhnya telah menanamkan semangat manusia untuk menyembah benda-benda yang tidak dapat memberi manfaat atau membahayakannya. Ayat tahyul berhala lagi dihubungkan dengan air Zamzam. Air ini boleh didapati di dalam Masjid Al-Haram dan dianggap suci oleh umat Islam dan ia dapat menyembuhkan penyakit seseorang! Ahli sejarah Islam mendakwa bahawa sumur Zamzam telah mengalir untuk Hagar dan puteri Ishmael ketika kedua-duanya berlarutan di antara puncak bukit Safa dan Marwah untuk mencari air.
Kisah ini, yang tidak mempunyai rujukan dalam Al-Quran, menemui akarnya dalam kisah Alkitab tentang isteri hamba Abraham, Hagar ketika dia dibuang ke padang gurun padang pasir dengan anaknya Ishmael. Pernyataan Alkitab itu membuat keputusan dalam keadaan putus asa dan takut mati akibat haus, Hagar berlari-lari di antara dua puncak bukit untuk mencari air, di mana Tuhan dengan belas kasihan menghasilkan untuknya memancarkan sumur dari mana dia dan Ismael minum (Kejadian 21: 14-21).
Ketiadaan naratif dalam al-Quran hanya dapat berarti bahawa penulis hadith meminjam cerita Alkitabiah dan dengan mudah mengubahnya agar sesuai dengan persekitaran Masjid Al-Haram di Mekah.
Terdapat satu snag walaupun! Apabila kita membaca kisah Alkitab peristiwa ini, kita mendapati bahawa ia berlaku di padang belantara Beer-Sheba yang terletak di selatan Jerusalem, antara Gaza dan Laut Mati. Jelas sekali ini tidak ada tempat berhampiran Mekah tempat air Zamzam diekstrak! Ini, kesenjangan luas lokasi, bersama-sama dengan fakta bahawa tidak ada bukti al-Quran untuk membuktikan atau membatalkan cerita ini, menambah banyak ketidakpastian mengenai cerita yang berkaitan dengan air Zamzam!
Satu perkara yang pasti; tidak ada apa-apa dalam Al-Quran yang mengatakan bahawa kita harus menyembah dan memelihara benda suci, sama ada itu adalah air Zamzam atau Batu Hitam, yang memikirkan sama ada boleh memberi manfaat kepada kita dengan cara apapun. Sebaliknya, berbuat demikian adalah pelanggaran langsung 5:76, 21:66 dan ayat-ayat lain seperti yang disebutkan. Seorang penyembah tulen Allah tiba di Masjid Al-Haram untuk menyembah dan memperingati Tuhan dan tidak mempersembahkan objek fizikal.
Nota editor: Salah satu makcik saya memerhatikan tidak kurang 14 Umrah dan beberapa Haji selama bertahun-tahun. Pada akhir setiap perjalanan, dia pulang dari Mekah dengan bekalan air yang baik dari Zamzam dengan kepercayaan bahawa ia akan menyembuhkannya dari pelbagai penyakit. Dia digunakan untuk mengisi botol kecil dengan air dan mengedarkannya di kalangan ahli keluarga! Niat baik beliau mengetepikan, sehingga masa dia meninggal, semua air yang dia dibawa kembali tidak pernah sembuh dia atau ahli keluarga mana-mana penyakit!
6- Ritisan Stoning
Satu lagi upacara yang dipertimbangkan oleh umat Islam untuk menjadi sebahagian daripada Haji adalah pembasmian syaitan. Bukan hanya ritual ini yang tidak disebutkan dalam Al-Quran, tetapi pada hakikatnya, semua ayat Al-Quran yang menyebut tentang Stoning menunjukkan bahawa itu adalah ritual yang dilakukan hanya oleh penyembah berhala, lihat (11:91, 18:20, 19:46 , 36:18). Semua upacara haji yang betul disebutkan dalam al-Quran. Sebaliknya, ritual Stoning tidak terdapat di dalam Al-Quran dan tidak pernah dibenarkan oleh Tuhan.
Ritual Stoning, menurut ahli sejarah Al-Arazi, mempunyai akar dalam perjalanan Abraham untuk mengamati Haji. Cerita itu menunjukkan bahawa Abraham meninggalkan Mina, Setan muncul kepadanya. Kemudian Gabriel menampakkan diri kepada Abraham dan berkata kepadanya: "Pelt dia!" jadi Abraham melemparkan tujuh batu pada Iblis yang membuat Syaitan hilang. Kemudian Syaitan muncul semula di Tengah-Heap Batu. Gabriel sekali lagi berkata kepadanya: "Pelt dia!"jadi dia melemparkan dia dengan tujuh batu lagi dan Syaitan hilang lagi. Ritual ini diulang di Little Stone-Heap yang kemudiannya Syaitan mengundurkan diri!

Semua tiga jamarat dimaksudkan untuk mewakili syaitan: yang pertama dan terbesar merupakan godaan Abraham terhadap korbannya Ishmael, yang kedua mewakili godaan isteri Abraham Hagar untuk mendorongnya menghentikannya, dan yang ketiga mewakili pencobaannya terhadap Ismael elakkan dikorbankan. Dia ditegur setiap kali, dan melemparkan batu melambangkan penolakan itu.

Oleh kerana pendakwah hadis tidak dapat menemui sebarang kebenaran Quranik untuk ritual Stoning mereka cuba menghubungkan ritual Stoning dengan perkataan 'rajeem' Al-Quran sebagai ayat berikut:
Dia (Allah) berkata, 'Kemudian, keluarlah dari sini, kerana kamu (Syaitan) adalah' rajeem '(keluar). 38:77 dan 15:34.
Perkataan 'rajeem' , yang semestinya bermaksud meninggal dunia, telah rosak bermaksud 'dilontarkan', oleh itu ia mendakwa bahawa ritual rajam semasa Haji adalah arahan Quran yang sah!
Sebagai menyokong tuntutan mereka, rujukan dibuat kepada beberapa hadith, salah satu yang mengatakan bahawa setiap kali batu dilemparkan di mana-mana tiga stesen setan, bahawa Syaitan sebenarnya merasakan kesakitan dan penderitaan dalam kesakitan! Tanggapan ini yang menggelikan gambar-gambar syaitan yang duduk di 3 altar yang sedang menunggu untuk ditujukan, tidak ada yang lain selain menjamin syaitan itu menggosok tangannya dengan sukacita kerana berjaya menyimpang jutaan penyembah berhala dari satu - satunya tujuan Haji , iaitu untuk 'Puji dan memperingati Tuhan'. Dengan menipu berjuta-juta dalam memerhatikan upacara pembasmian, syaitan telah berjaya mengambil tiga hari dari hari-hari Haji mereka untuk namanya! Hakikat bahawa mereka melontar dia dan mengutuk namanya dan tidak menyanyikan puji-pujiannya adalah tidak relevan , kerana mereka sepatutnya menggunakan hari-hari ini untuk satu-satunya tujuan memuliakan Tuhan.
Dan mengisytiharkan Haji kepada rakyat ......... untuk memperingati nama Tuhan pada hari-hari yang diketahui. 22: 27-28
Anda akan memperingati Tuhan selama beberapa hari. 2: 203
Apabila kamu bersurai dari Arafat kamu akan memperingati Tuhan. 2: 198
Apabila anda telah menyelesaikan ritual anda, anda akan memperingati Tuhan. 2: 200
7- Haji melalui Deputasi!
Allah menegaskan hakikat bahawa tidak ada orang yang bertanggung jawab atas dosa orang lain, dan juga tidak ada orang yang akan dikreditkan dari perbuatan orang lain. Dalam erti kata lain, setiap orang akan bertanggungjawab hanya kepada apa yang telah dilakukannya .
Manusia akan mendapat manfaat daripada apa-apa selain pekerjaannya sendiri . 53:39
Tidak ada yang bermanfaat kecuali dari pekerjaannya sendiri . 6: 164
Walaupun terdapat jaminan yang jelas dalam Quran, kita mendapati umat Islam hari ini mengamalkan Haji dan Umrah untuk saudara-saudara mereka yang mati! Mereka berbuat demikian mengikut pelbagai hadith yang mendakwa bahawa Nabi mengatakan bahawa seseorang itu boleh mengamati Haji, Ramadhan yang cepat dan juga memberikan Zakat bagi saudara-saudara yang mati!
Ini adalah satu lagi kes yang tidak menghiraukan kata-kata Tuhan memihak kepada beberapa hadith yang jelas bertentangan dengan Al-Quran! Sekiranya mereka percaya kepada Al-Quran mereka akan mengetahui bahawa hadith ini adalah dusta dan bahawa Nabi Allah tidak bersalah atas kebohongan itu. Nabi tidak pernah akan menyebarkan apa yang bertentangan dengan Al-Quran.
8- Ihram (abstentions) semasa Umrah!
Perkataan 'ihram' jelas ditakrifkan dalam Al-Quran sebagai syarat semasa haji dan bukan umrah. Ihram berkait rapat dengan Shahr Al-Haram '(bulan-bulan larangan). Ini adalah empat bulan yang ditetapkan untuk Haji. Walau bagaimanapun, apabila umat Islam memerhatikan Umrah mereka pada bila-bila masa sepanjang tahun, mereka masih masuk ke dalam keadaan 'ihram' dan memaksakan memakai pakaian haji!
Keadaan 'ihram' ditetapkan dalam Quran sehubungan dengan empat Hurum Bulan Haji dan bukannya sepanjang tahun. Oleh kerana Umrah boleh diperhatikan di luar empat Bulan Hurum, ini adalah pengesahan bahawa 'ihram' tidak diperlukan semasa Umrah.
9 - Wanita tidak dibenarkan melaksanakan Haji tanpa 'mihrim'!
Sekatan yang lain yang tidak mempunyai rujukan Quran adalah perbuatan menghalang wanita untuk mengamalkan Haji atau Umrah tanpa berada di dalam syarikat 'mihrim'. A 'mihrim' adalah mana-mana lelaki yang menyalahi undang-undang untuk perkahwinan dengan wanita yang berkenaan. Oleh itu bagi mana-mana wanita, bapanya, saudara lelaki, anak lelaki, datuknya, dll adalah semua 'mihrim'.
Tuhan tidak pernah mengenakan sekatan-sekatan dalam Quran pada wanita. Pembatasan ini adalah salah satu daripada inovasi yang tidak terhingga yang berasal dari budaya lelaki yang didominasi, dan olehnya orang-orang dari kebudayaan sedemikian berusaha untuk menundukkan wanita mereka untuk subordinasi. Asal dari keadaan korup ini, tidak mengherankan lagi dari satu lagi hadis yang mengatakan bahawa tidak seorang pun akan berada dalam persatuan seorang wanita saja dan dalam pengasingan. Selain hakikat bahawa peraturan ini adalah bukan al-Quran, ramai orang yang berjumlah kira-kira dua juta pengunjung ke Mekah semasa haji tidak dapat digambarkan sebagai 'pengasingan'! Selain itu, untuk menunjukkan bahawa peraturan ini bukanlah satu-satunya tetapi hasil budaya kaum lelaki yang dikuasai oleh lelaki, kami mungkin bertanya: Jika dilarang untuk lelaki berada dalam syarikat seorang wanita sahaja, maka kenapa lelaki itu juga tidak perlu mengambil 'mihrim' wanita (ibunya, adik perempuan, dan sebagainya) bersama beliau semasa haji dan umrah? Jelas sekali ia adalah satu peraturan untuk lelaki dan yang lain untuk wanita. 
10 - Wanita dilarang mengamalkan Salat mereka semasa haid, dan dengan itu dilarang menyempurnakan ritual haji mereka!
Seorang wanita percaya yang pernah berkata kepada saya:
"Tuhan memerintahkan pasangan suami-istri untuk menjauhkan diri dari hubungan seksual semasa haid wanita (2: 222). Tetapi Tuhan yang Maha Pemurah, yang memberi kita karunia untuk menyembah Dia untuk memelihara jiwa kita, tidak pernah meremehkan manusia atau wanita yang menyembah Dia pada bila-bila masa (kecuali jika mabuk, 4:43). "
Beliau menambah :
"Apa kuasa yang diberikan seorang lelaki kepada dirinya untuk melucutkan wanita daripada mengamati Salatnya, berpuasa atau memang datang ke mana-mana dekat Masjid semasa haid? Apakah kuasa yang perlu dipanggil seorang lelaki yang kotor pada hari-hari ini, padahal sebenarnya kita hanya akan pergi melalui kitaran yang dicipta oleh Tuhan sendiri, tidak ada yang berbeza dari mana-mana kitaran badan lain? Bukankah melalui rancangan Allah bahawa pertumbuhan awal setiap lelaki di dalam rahim ibunya berasal dari darah yang sama sekali sekarang yang digunakan untuk melabel kita ' kotor '! Tolong tunjuk saya apa-apa alasan atau rasional dalam idiocy ini. "
Sebenarnya, saya tidak dapat memberi jawapan kepadanya! Satu-satunya jawapan yang saya ada ialah saya seorang lelaki yang benar-benar malu dengan orang-orang jahil yang lain yang memanggil diri mereka Muslim tetapi mereka mudah memutar, memutarbalikkan dan merosakkan kata-kata Tuhan untuk menguasai dan mengekalkan wanita mereka di bawah penundaan.
Dakwaan mereka bahawa sekatan-sekatan ini berasal dari ajaran Nabi adalah satu lagi penghinaan yang besar terhadap integriti Nabi Allah. Nabi Allah telah diperintahkan oleh Allah untuk mengikuti Al-Quran dan tidak ada lagi (46: 9 dan 5:48), dan oleh itu Nabi tidak akan mengajarkan apa yang bertentangan dengan Al-Quran.
Sekatan-sekatan yang rusak ini merompak wanita dengan kewajipan mereka untuk menyembah Tuhan sehingga tujuh hari dalam setiap bulan. Dalam peristiwa malang wanita menstruasi semasa hari-hari Haji, dan dengan menafikan kewajipannya untuk mematuhi doa-doanya, mereka menghalang wanita daripada menunaikan ibadat Hajinya.
Mereka yang mempunyai tahap kecerdasan pasti akan tahu bahawa Tuhan tidak akan menafikan mana-mana manusia dari manfaat Doa kerana kitaran tubuh yang dirancang oleh Tuhan sendiri !
Undang-undang pada 4:43 yang mengharamkan seseorang daripada mengamati Salat semasa mabuk cukup difahami, kerana dalam keadaan sedemikian seseorang tidak akan tahu apa yang mereka katakan, ditambah fakta yang menjadi mabuk adalah kesalahan orang itu. Bagaimanapun, apakah kesalahan seorang wanita yang sedang mengalami haid agar tidak mendapat hadiah menyembah Penciptanya? 
11 - Mengunjungi makam Nabi di Madinah dan mengisytiharkannya sebagai "Haram Masjid"
Majoriti, jika tidak semua, yang mengamati Haji mereka membuat adat untuk melawat makam Nabi Muhammed di Madinah di Masjid yang membawa namanya. Dengan berbuat demikian mereka melakukan perbuatan penyembahan berhala yang paling terang, dan dengan itu membatalkan Haji mereka.
Menurut perintah dalam 6: 162 kita diberitahu bahawa kita harus mendedikasikan semua ritual kita kepada nama Tuhan sahaja. Haji lebih tua dari Nabi Muhammad sendiri. Abraham dan keturunannya melakukan Haji, mereka tidak mempunyai makam Muhammad untuk dikunjungi. Bagi semua pengikut hadith yang menegaskan bahawa mereka mengikuti agama dengan cara yang sama seperti yang dilakukan oleh Nabi, baiklah, Nabi Muhammad mengamati Haji di Mekkah, tetapi dia tidak melawat kuburnya selama hajinya, adakah dia?
Al-Quran secara konsisten menyebutkan 'Haram Masjid', tetapi umat Islam hari ini bercakap tentang 'Dua Haram Masjid' (Al Haramayn)! Dalam perbuatan penyembahan berhala, mereka telah menubuhkan kubur Muhammed sebagai 'Haram Masjid' yang kedua! Ini adalah pelanggaran Al-Quran yang jelas di mana orang-orang yang beriman diberitahu bahawa Masjid adalah milik Allah sahaja:

The Masjids (tempat ibadat) adalah milik Tuhan, jadi jangan panggil orang lain selain Allah. 72:18

Sekiranya pengikut hadith tidak begitu peduli terhadap perintah-perintah Al-Quran yang memihak kepada hadith mereka, maka ia tetap menjadi misteri mengapa mereka juga melanggar hadith mereka sendiri yang sekali lagi melarang mereka daripada melakukan doa di kubur utusan mereka:
Muslim, Buku 4, Nombor 1083: 
"Jundub melaporkan: Saya mendengar dari Rasulullah saw lima hari sebelum kematiannya dan dia berkata: ...... .. Waspadalah terhadap orang-orang yang mendahului kamu dan biasa mengambil kubur nabi-nabi mereka dan orang-orang yang soleh sebagai tempat ibadat , tetapi anda tidak boleh mengambil kubur sebagai masjid, saya melarang kamu untuk berbuat demikian. "
12- Kesilapan yang lain rasuah
Ramai salah tanggapan rasuah telah merangkak ke dalam amalan Haji. Seperti yang dijangkakan, tiada salah faham ini mempunyai sebarang sokongan al-Quran. Berikut adalah beberapa contoh:
1- Walaupun kita diberitahu dalam Al-Quran bahawa Allah memerintahkan Abraham untuk mengisytiharkan Haji sebagai upacara asas agama, para ulama Muslim yang korup mendakwa bahawa Haji tidak menjadi wajib hingga tahun ke-9 setelah Hijrah!
Kami melantik Abraham lokasi Rumah itu, "Jangan bersekutu dengan Aku dan bersihkan Rumah-Ku untuk para pelawat dan orang-orang yang berdiri, tunduk dan sujud. 
Dan mengisytiharkan Haji kepada manusia . Mereka akan datang kepadamu dengan berjalan kaki dan pada setiap binatang tanpa lemak; mereka akan datang dari setiap jurang yang dalam . " 22: 26-27
Perkataan Dan menyatakan haji kepada orang ramai " jelas diri. Untuk mengatakan selepas itu, haji tidak diwajibkan sehingga selepas tahun ke-9 Hijrah jelas merupakan percanggahan kepada kata-kata Al-Quran.
2 - Satu lagi salah tanggapan yang tidak ada asal dalam Quran adalah tuntutan bahawa haji menghapus semua dosa terdahulu. Secara semulajadi, ada banyak hadis yang menyokong idea ini, salah satunya mengatakan bahawa sesiapa yang mengamalkan Haji kembali tanpa dosa! Bukan sahaja konsep palsu ini tidak mempunyai asal-usul dalam Al-Quran, tetapi ia juga merupakan pencerobohan yang serius dalam Kehendak Tuhan. Kita diberitahu dalam Al-Quran bahawa Allah Maha Penyayang akan menghapuskan beberapa dosa kita atau Dia akan menghapuskan mereka semua yang Dia kehendaki. Walau bagaimanapun, untuk menuntut pengetahuan tentang Rahmat Tuhan adalah benar-benar gagah.
Bagaimanakah mana-mana hadith ini mewakili kata-kata sebenar Nabi ketika Tuhan memerintahkannya untuk menyatakan bahawa dia tidak tahu apa yang akan terjadi kepada dirinya sendiri :
Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya aku bukan seorang rasul di antara rasul-rasul yang lain, dan aku tidak mengetahui apa yang akan berlaku kepadaku atau kepada kamu, dan aku tidak lain hanyalah mengikuti apa yang diturunkan kepadaku" peringatan 46: 9
Kita tahu bahawa Nabi melakukan haji sebelum kematiannya, bertentangan dengan konsep palsu semua dosa yang diampuni pada haji selesai, dia masih diperintahkan untuk mengatakan bahawa dia tidak tahu apa yang akan terjadi kepada dirinya sendiri.
FIFTH
Harga untuk meninggalkan Hukum Tuhan
Sebagai akibat daripada menolak Hukum Tuhan untuk haji, kejahatan berikut telah mengakibatkan:
FIRST
Rata-rata bilangan umat Islam yang berkumpul di Mekah setiap tahun untuk memerhatikan Haji adalah dua juta. Walau bagaimanapun, anggaran konservatif sekurang-kurangnya sepuluh kali jumlah ini (20 juta) atau lebih banyak di seluruh dunia ditolak visa kerana kapasiti terhad lokasi dan kemudahan. Majoriti mereka yang enggan menerima visa tidak boleh mendapatkan peluang lain untuk memenuhi apa yang menjadi sebahagian daripada agama mereka. Al-Quran mengatakan bahawa adalah kewajiban setiap Muslim untuk mengamati Haji, dengan syarat ia mampu membelinya, tidak jika dia cukup beruntung untuk mendapatkan visa! (lihat 3:97)
Persoalannya di sini adalah bagaimana mungkin bahawa Tuhan boleh membuat keputusan untuk orang-orang yang beriman tetapi menjadikannya sangat sukar bagi kebanyakan mereka untuk diamati? Pada hakikatnya persoalan ini tidak terpakai melainkan jika Tuhan sebenarnya telah menetapkan hanya sepuluh hari untuk haji, tetapi kerana Allah telah memberikan orang-orang mukmin empat bulan setiap tahun untuk mengamati Haji, maka jelaslah bahawa mereka yang telah mengubah hukum Tuhan yang benar-benar bertanggungjawab menafikan berjuta-juta umat Islam mengamalkan Haji mereka. Mereka juga akan dipersalahkan kerana menjadikan haji sebuah pengalaman penuh sesak, berbahaya dan tegang yang hanya dapat dicapai oleh minoriti orang.
Sekiranya haji ditaburkan selama empat bulan yang dilantik oleh Allah, semua jutaan orang muslim yang lain akan dapat mengamalkan Haji. Suasana periuk tekanan yang dialami selama 10 hari itu juga akan dihapuskan.
SECOND
Oleh kerana kesesakan yang melampau, banyak kemalangan, kebakaran dan kematian berlaku setiap tahun. Majoriti kematian berlaku di tapak Stoning, yang tidak benar-benar satu kebetulan tetapi boleh diambil sebagai tanda dari Tuhan kepada mereka yang melakukan perbuatan menyembah berhala.
Untuk maklumat lanjut mengenai tragedi kubur yang telah berlaku sepanjang tahun, sila lihat: Tragedi Stoning
KETIGA
Hasil daripada jumlah permohonan yang terhad untuk setiap negara untuk haji, keadaan jahat telah timbul di mana beberapa ejen pelancongan yang menganjurkan perjalanan haji telah mengurangkan Haji untuk menjadi perniagaan yang sangat menguntungkan! Sebahagian daripada pedagang parasit ini hanya bekerja selama beberapa minggu sebelum Haji, memeras sejumlah besar wang dari pelancong dan hidup dari keuntungan tersebut sepanjang tahun! Apa yang mereka lakukan adalah membuat keuntungan yang diperas dari menjual apa sebenarnya kewajipan agama!
KEEMPAT
Oleh kerana jumlah besar penduduk (dua juta) yang melawat Mekah dalam tempoh beberapa hari, bilangan ternakan yang disembelih jauh melebihi jumlah yang diperlukan untuk memberi makan kepada semua yang hadir. Hasilnya adalah bahawa sejumlah besar daging dibuang, dibuang atau terbalik di bawah matahari panas. Sekali lagi, jika undang-undang Tuhan dikuatkuasakan dan haji bertaburan selama empat bulan, akan ada kawalan yang lebih baik terhadap pengedaran jumlah daging yang besar.
FIFTH
Kerana orang ramai yang sangat besar yang hadir pada suatu masa di kawasan yang terhad, dan bukannya mempunyai masa yang cukup untuk meditasi dan kerohanian, kebimbangan utama para pengunjung dikurangkan untuk mengelakkan dirompak oleh pencuri-pencuri kecil, mengelakkan diri daripada kumpulan-kumpulan yang menyertai mereka , mengelakkan dipijak dan mengelakkan diserang oleh batu terbang di tapak Stoning! Ini bukan lagi masalah yang berkaitan dengan kemudahan membasuh dan semua isu sanitasi. Kesemua faktor negatif ini menjadikan perjalanan Haji menjadi pengalaman yang sangat sibuk dan berat dan bukannya menjadi rohani yang santai.
Tidak perlu dikatakan, jika Hukum Allah dihormati dan diterapkan, di mana Haji telah dikembalikan kepada empat Bulan Hurum, semua masalah ini sebahagian besarnya akan dihapuskan.
ENAM
Oleh kerana sekatan tidak sah terhadap wanita, yang menetapkan bahawa mereka tidak dibenarkan mengikuti Haji mereka kecuali mereka disertai dengan 'mihrim', beribu-ribu wanita dilarang hak mereka untuk menunaikan Haji. Selalunya kes itu adalah pada tahun tertentu apabila seorang wanita sudah bersedia dan mampu mengamati Hajinya, tidak selalu mungkin untuk mencari 'mihrim' yang sanggup melakukan perjalanan dan yang juga mampu membayar kos yang tinggi dari ibadah haji perjalanan.
------------------------

No comments:

Post a Comment

 
back to top