Petua untuk Membaca Al-Quran
Kaedah Satu : Maksud yang Lurus
Seperti yang dikemukakan dalam bahagian (Quran, Kitab Suci yang terperinci sepenuhnya), penerima Al-Quran akan bertanggungjawab pada Hari Penghakiman kerana mematuhi hukum Allah yang terkandung dalam Al-Quran. Hukum Allah diberikan dalam ayat-ayat Al-Quran 'memberi hukum'. Oleh kerana Allah adalah Hakim yang paling adil, ayat-ayat 'pemberian hukum' ini diberikan dalam bahasa yang sangat jelas dan lugas. Walau bagaimanapun, dan sebagai pembaca, seseorang sering menyentuh keadaan di mana seseorang baru saja membaca salah satu daripada ayat-ayat 'hukum yang memberi' ini hanya untuk mendapati bahawa dalam tafsiran itu telah diberikan makna yang sama sekali berbeza oleh jurubahasa! Sekiranya seseorang perlu menyoal sebab di sebalik perbezaan ini seseorang diberitahu bahawa Al-Quran sangat sukar untuk dimengerti, dan penafsir-penerjemah yang mahir ini telah menghabiskan masa bertahun-tahun dalam menguasai sains tafsiran al-Quran, dan oleh itu tafsirannya sebenarnya menyajikan apa ayat itu semestinya bermaksud! Anda juga boleh diberitahu bahawa ini adalah tafsiran yang diberikan oleh Nabi sendiri.
Kepada 99% daripada semua pembaca jawapan ini akan mencukupi dan kepada mereka ini akan menjadi akhir perkara ini, walaupun mereka masih boleh menaruh kecurigaan yang tidak masuk akal di dalamnya. Malangnya, kurang daripada 1% daripada semua pembaca akan mencari untuk mencari jawapan yang memuaskan kepada soalan-soalan berikut:
1 - Bagaimanakah Tuhan boleh mengatakan satu perkara lagi tetapi jurubahasa memberitahu kita bahawa Tuhan benar-benar bermakna sesuatu yang berbeza? Adakah Tuhan memberi kita teka-teki?
2 - Bagaimanakah juru bahasa memberitahu kita bahawa tanpa tafsiran yang diilhamkan kita tidak dapat memahami Al-Quran? Adakah Tuhan tidak cekap dalam menafsirkan makna dan bergantung pada jurubahasa untuk mencerahkan pembaca?
3 - Bagaimanakah Tuhan boleh mengatakan satu perkara lagi tetapi jurubahasa memberitahu kita bahawa Rasul Allah berkata sebaliknya? Ini sering berlaku apabila ada hadith yang bertentangan dengan Al-Quran. Adakah utusan Tuhan memberitakan maknanya yang berlainan kepada maksud perkataan Allah?
4 - Bagaimana Allah boleh menegaskan bahawa Al-Quran adalah jelas dan mudah difahami, tetapi para penafsir dan ulama menyatakan bahawa Al-Quran adalah sukar untuk difahami?
"ALR ini adalah tanda-tanda kitab yang jelas " 12: 1
" Kami telah memudahkan untuk difahami dan dalam lidah anda supaya mereka dapat mengambil perhatian" 44:58
5 - Bagaimanakah Tuhan boleh memberitahu kita bahawa Al-Quran adalah sepenuhnya terperinci namun jurubahasa menambah semua perkataan dalam tafsiran mereka, tidak ada yang terdapat dalam teks Al-Quran, dan mendakwa bahawa makna itu tidak lengkap tanpa kata-kata tambahan ini?
6 - Tuhan mengesahkan bahawa hanya Dia yang dapat memberkati sesiapa dengan makna sebenar Al-Quran dan pemahaman tentang mesej Al-Quran (55: 1-2 dan 75:19). Namun, para ulama memberitahu kami bahawa tidak ada yang dapat memahami Al-Quran tanpa tafsirannya!
"Almight mengajar al-Quran . " 55: 1-2
"Maka itu adalah untuk Kami menjelaskannya ." 75:19
Orang percaya yang tulen akan sentiasa memilih untuk mempercayai kata-kata Tuhan daripada kata-kata mana-mana jurubahasa. Mereka akan selalu menerima makna ayat al-Quran yang jelas dan bukannya makna yang jelas. Sebagai balasan, Tuhan telah menjadikan Al-Quran mudah bagi orang-orang yang beriman untuk memahami. Bagi mereka yang memilih untuk mempercayai selain Allah, Tuhan telah meletakkan perisai di mata dan hati mereka yang menghalang mereka daripada memahami Al-Quran. Mereka tidak dibenarkan masuk ke kebenaran Al-Quran walaupun mereka mungkin profesor bahasa Arab dan mungkin menghabiskan sepanjang hidup mereka dengan kepala mereka yang tenggelam dalam apa yang mereka sebut "sains tafsiran Quran"!
" Siapakah yang lebih melampaui daripada orang yang telah diingatkan kepada tanda-tanda Tuhannya, tetapi dia berpaling dari mereka dan melupakan apa yang telah dilakukan oleh tangan-Nya, dan Kami telah melemparkan tudung kepada hati mereka sehingga mereka tidak mengerti dan kepekaan di telinga mereka. anda menjemput mereka untuk bimbingan, mereka tidak akan dibimbing kemudian, pernah. " 18:57
Contoh berikut menunjukkan satu kes seperti di mana kita mempunyai kata-kata al-Quran yang sangat jelas. Perkataan dalam ayat ini hanya boleh mempunyai satu makna, namun majoriti umat Islam telah diturunkan untuk menolak makna langsung dan sebaliknya menerima makna yang berpintal:
" Haji adalah pada bulan-bulan yang diketahui, maka sesiapa yang melaksanakan Haji di dalamnya (bulan-bulan yang diketahui) akan menahan diri dari hubungan seksual, kejahatan dan perdebatan sepanjang haji. Apa pun kebaikan yang kamu lakukan, Tuhan sedar akannya, dan membekalkan diri dengan peruntukan dan sesungguhnya peruntukan yang terbaik adalah penghormatan. " 2: 197
Kata-kata di atas menyatakan dengan jelas bahawa Tuhan telah menetapkan Haji hendaklah diperhatikan pada bila-bila masa semasa bulan-bulan tertentu . Ini adalah empat bulan yang Allah panggil "hurum" dalam 9:36.
Walau bagaimanapun, untuk mematuhi pelbagai hadis, penterjemah telah menyekat haji ke 10 hari pertama bulan Dhu Al-Hijjah (bulan ke-12 kalendar Islam). Ketika ditanya mengapa mereka membatasi Haji hanya untuk 10 hari ketika Allah telah membenarkan Haji untuk diamati pada waktu 4 bulan, mereka akan menemukan penjelasan berikut yang tidak masuk akal:
- Di zaman dahulu, orang biasa mengembara dengan unta, dan sebagainya akan mengambil masa beberapa bulan untuk tiba di Mekah! Jadi 2: 197 tidak benar-benar mengatakan bahawa haji boleh diperhatikan pada bila-bila masa selama 4 bulan, apa yang benar-benar berarti 2: 197 adalah orang dapat membuat niat selama 4 bulan!
Selain fakta bahawa penjelasan ini menentang kesejarahan (waktu dan tempat) undang-undang al-Quran dengan membuat undang-undang haji di dalam Al-Quran yang dimodelkan secara semata-mata kepada para pelancong unta di abad ke-7, tetap, kita menganggap bahawa penjelasan ini adalah sah, perlu membuat kesimpulan bahawa pengembara unta yang membuat niat untuk haji pada hari pertama 4 bulan, kemudian menaiki unta dan tiba satu atau dua bulan kemudian, pastinya akan terlewat 10 hari haji!
- Beberapa orang lain akan memberitahu kita bahawa ayat Al-Quran ini (2: 197) telah dimansuhkan atau bahawa hadith tertentu telah membatalkan ayat ini! Tidak perlu dikatakan, konsep Abrogasi Al-Quran adalah satu pembohongan besar dan penghinaan terhadap kata-kata Tuhan yang kita diberitahu tidak dapat diubah:
".......... Tidak ada perubahan kata-kata Tuhan." 10:64
".......... Tidak ada perubahan kata-kata Tuhan." 10:64
Untuk maklumat lanjut, sila lihat: The Lie of Abrogation Quran
Sesungguhnya, hanya makna langsung dari ayat-ayat 'memberi hukum' yang harus diterima. Kita harus menerima tanpa sebarang tempahan bahawa Tuhan adalah yang paling kompeten dan dapat menyatakan apa-apa makna. Tuhan tidak memerlukan tambahan penafsir untuk menjadikan makna lebih jelas! Tuhan adalah Maha Pemurah. Keupayaannya tidak terbatas; Dia adalah Yang Maha Berkuasa atas segala sesuatu.
"Kepunyaan-Nya adalah kerajaan langit dan bumi, Dia hidup dan mati, Dia mampu segala-galanya." 57: 2
Ia cukup menghina Allah untuk mengandaikan bahawa kata-kata Al-Quran yang menetapkan Undang-undangNya boleh berarti apa-apa tetapi makna literal mereka. Kata-kata Tuhan dipilih dengan ketepatan optimum supaya dapat memberikan makna yang terbaik. Untuk mentafsirkan mana-mana 'Hukum memberi' ayat Al-Quran dengan menambahkan atau menolak walaupun satu perkataan kepadanya adalah melakukan dosa kasar. Kita mesti memeriksa apa-apa percubaan dan pengawal terhadap mereka.
Orang-orang beriman yang tulen, setelah mengetahui bahawa mereka tidak mengikuti makna al-Quran secara literal, akan selalu dan tanpa ragu-ragu, mengubah cara-cara lama mereka daripada terus mengikuti maksud ayat-ayat al-Quran.
Kita harus berwaspada dengan banyak tipu muslihat Setan. Mengenai subjek ini, dia akan mengarang kata-kata mewah dan menyifatkannya kepada pelbagai nabi:
" Kami telah menjadikan musuh-musuh bagi tiap-tiap nabi, manusia dan jin jin, memberi inspirasi kepada satu sama lain untuk menipu, jika Tuhan menghendaki, mereka tidak akan melakukannya, dan engkau tidak akan mengingkari mereka dan apa yang mereka lakukan . " 6: 112
Di dalam ayat untuk diikuti (6: 113) kita diberitahu bahawa Tuhan membenarkan hal ini berlaku untuk mendedahkan orang-orang munafik yang lebih suka menegakkan fabrikasi yang meragukan daripada kepastian kata-kata al-Quran.
Tidak menghairankan, ayat berikutnya (6: 114) mengesahkan bahawa Tuhan adalah satu-satunya Pembuat Undang-undang dan bahawa Quran adalah 'terperinci' sepenuhnya .
Kaedah Dua : Verses Berkaitan
Apabila mengkaji mana-mana subjek dalam Al-Quran kita mesti teliti melihat semua ayat yang menangani subjek khusus itu. Untuk menyimpulkan sebarang kesimpulan atau peraturan dari satu ayat secara berasingan dapat mengelirukan.
Dalam banyak cara, Quran tidak seperti mana-mana buku lain (lihat: Pengenalan kepada Quran ). Ia bukan buku akademik ataupun buku puisi seperti itu. Walau bagaimanapun, ia mengandungi banyak pengetahuan yang disampaikan dengan gaya puisi. Walaupun sebagai buku akademik, apabila berurusan dengan subjek tertentu, biasanya akan menerima corak yang biasa yang terdiri daripada pengenalan, pembentangan dan kesimpulan, Al-Quran berbeza seperti yang dilakukan oleh semua format tradisional secara harfiah.
Dalam mana-mana buku selain Quran, seseorang akan mengharapkan untuk mencari setiap bab yang berurusan dengan satu topik utama. Ini tidak selalu berlaku dengan Al-Quran, walaupun banyak Suras yang berurusan dengan satu topik atau insiden tertentu, tidak jarang mencari Suras yang lain yang meliputi sebahagian besar subjek utama Al-Quran (misalnya Sura 2). Oleh itu, kita sering mendapati subjek al-Quran yang sama ditujukan dalam lebih daripada satu bab. Lebih-lebih lagi, selalunya dalam bab yang sama kita sering mendapati topik tersebut berubah dari satu ayat ke yang lain tanpa sebarang penyediaan yang sewajarnya. Ini kerana Quran adalah buku Kebenaran Ilahi dan bukan pandangan. Kebenaran Ilahi, tidak seperti pandangan manusia, tidak memerlukan pembentangan rumit atau pembenaran yang bijak. Setiap ayat Al-Quran tunggal adalah Kebenaran Ilahi, dan mampu untuk mendedahkan kebenaran bebas, di mana pun ia diletakkan di dalam buku.Setiap kebenaran bebas membentuk sebahagian daripada gambaran keseluruhan yang muncul ketika mempelajari subjek tertentu dalam Quran. Bertentangan dengan apa yang dituntut oleh para ulama yang ditolak, tidak ada ayat al-Quran yang akan melanggar atau membatalkan yang lain, tetapi pada masa yang sama, tidak ada konsep alquran secara keseluruhan yang dapat disimpulkan dari satu ayat secara terpisah.
Peraturan Tiga : Alamat Universal
Al-Quran, sebagai wahyu akhir dari Tuhan, ditujukan kepada semua manusia dan untuk semua masa. Kecuali ayat al-Quran yang diajarkan secara khusus menegaskan bahawa ia terbatas kepada orang atau era tertentu, ia membincangkan semua orang setiap saat. Selain itu, semua ayat yang bermula dengan 'katakan', dan melainkan jika mereka mengandungi alasan untuk mempercayai bahawa mereka ditujukan kepada orang tertentu atau utusan, mereka mengutip semua orang yang beriman setiap saat (contohnya 3 Surah terakhir dalam Quran).
Peraturan ini telah dilanggar dan banyak disalahgunakan oleh banyak penafsir untuk memanipulasi makna perkataan Tuhan.Untuk menunjukkan isu ini, pertimbangkan contoh berikut:
Katakan kami diberikan maklumat berikut mengenai sekolah tertentu:
'Separuh pelajar di sekolah adalah lelaki.'
Sekiranya kita ingin merosakkan statistik mudah ini, kita dapat menyiratkan separuh pelajar yang berumur dua belas tahun adalah lelaki. Atau kita boleh menyatakan bahawa hanya antara tahun-tahun tertentu, katakan 1986 hingga 1988, separuh pelajar adalah lelaki. Sudah tentu kedua-dua sekatan yang dikenakan terhadap statistik asal adalah korupsi. Teks asal tidak mengandungi sekatan pada umur pelajar dan tidak menentukan waktu. Untuk membaca statistik ini dengan betul, kita mesti mengekalkan separuh pelajar itu, pada setiap masa dan semua peringkat umur adalah lelaki. Begitu juga kita mesti mengekalkan ketepatan yang sama dengan Al-Quran. Mungkin contoh klasik jenis korupsi ini berkaitan dengan ayat berikut:
"Apabila Tuhan sendiri disebutkan, hati mereka yang tidak percaya di akhirat penuh dengan keengganan, tetapi apabila orang lain disebut selain Dia, mereka bersukacita." 39:45
Pelbagai penafsir ketika menafsirkan ayat ini memasukkan kata-kata (tuhan-tuhan lain) kepada tafsiran mereka sehingga bermaksud, 'tetapi apabila (tuhan-tuhan lain) disebut di samping Dia .....'
Ini adalah manipulasi yang jelas kerana perkataan Arab yang digunakan dalam teks Al-Quran adalah 'dunihee' yang bermaksud 'orang lain selain Dia'. Oleh itu, untuk menyekat makna kepada 'tuhan-tuhan lain' apabila perkataan 'orang lain' merangkumi semua selain daripada Tuhan, dan bukan hanya 'tuhan-tuhan lain', memang merupakan rasuah ayat. Kata lain 'orang lain' Quran yang tidak terbatas akan termasuk tuhan-tuhan, malaikat, nabi, orang suci dan sebagainya. Sudah tentu jika Tuhan mahu maksudnya dibatasi kepada 'tuhan-tuhan lain', Tuhan akan berkata: 'tetapi apabila tuhan-tuhan lain disebut'.Tuhan tidak kekurangan kata-kata!
Kepentingan penting ayat ini akan ditangani kemudian.
Peraturan tiga bermakna bahawa Hukum Tuhan dalam Al-Quran adalah untuk semua orang dan untuk semua masa, dan melainkan jika dinyatakan secara khusus sebaliknya, ditetapkan untuk semua.
Apabila ayat-ayat tertentu bercakap dengan / orang tertentu atau masa, Tuhan membuat pembatasan ini sangat jelas kepada kita dalam ayat ini. Contohnya dapat dijumpai dalam ayat-ayat yang merinci beberapa larangan yang dikenakan kepada orang Yahudi sebagai hukuman bagi pelanggaran mereka:
" Karena pelanggaran orang-orang Yahudi Kami telah melarang mereka hal-hal baik yang digunakan untuk menjadi sah bagi mereka, juga untuk menangkis banyak dari jalan Allah. " 4: 160
Oleh itu, untuk menuntut bahawa ayat tertentu hanya menujukan kepada orang tertentu atau tempoh masa tertentu, tanpa adanya keterangan yang jelas dalam ayat untuk menunjukkan sekatan tersebut, adalah dengan sengaja memutar dan merosakkan kata-kata Allah dan sesungguhnya merupakan dosa besar.
Kaedah Empat : Kepentingan latar belakang sejarah
Kata khas harus disebutkan di sini tentang apa yang sering disebut sebagai 'Asbaab al-nuzool' yang bermaksud alasan sejarah di sebalik wahyu dari pelbagai ayat al-Quran.
Ramai ayat-ayat Al-Quran disambungkan kepada insiden-insiden tertentu yang berlaku pada masa al-Quran. Ayat-ayat berikut adalah contoh:
1- " Kamu berkata kepada orang yang telah dikurniakan oleh Allah, dan kepada siapa kamu memberi kebaikan," Hendaklah kamu berpegang pada isterimu dan hormatilah Tuhan ", dan kamu menyembunyikan diri di dalam hatimu apa yang dipandang Allah yang dimaklumkan. adalah Tuhan yang lebih baik untuk kamu takut.Ketika Zeid membubarkan kesatuannya dengannya, Kami telah mengahwini dia untuk mengesahkan bahawa tidak ada salahkan orang percaya yang menikahi isteri-isteri anak angkat mereka, setelah kesatuan mereka dibubarkan. akan dilakukan. " 33:37
2- "Wahai Rasulullah, mengapa kamu mengharamkan apa yang Allah telah menghalalkan bagimu, berusaha untuk menggembirakan isteri-isterimu, Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang". 66: 1
Telah dikatakan berkaitan dengan yang pertama dari kedua ayat ini, bahawa latar belakang sejarah berlaku bahawa perkahwinan Zeid dan Zeinab diberkati oleh Nabi. Oleh kerana Zeid adalah budak yang dibebaskan dan Zeinab berada di kalangan kelas atas Mekah, perkawinan mereka adalah simbol persaudaraan Islam. Walau bagaimanapun, perkahwinan mereka tidak senang. Zeinab memandang rendah Zeid kerana latar belakangnya. Zeid bercadang untuk menceraikan Zeinab dan meminta persetujuan Rasul. Nabi, setelah memberkati perkahwinan itu atas apa yang dipandangnya, takut bahawa perceraian akan menimbulkan rasa penolakan terhadap rakyat, dan dengan demikian menasihatkan Zeid menentang perceraian itu. Rasulullah takut kepada reaksi orang apabila dia takut kepada Tuhan sahaja.
Latar belakang sejarah ayat kedua menyangkakan bahawa Nabi pergi melawat salah seorang istrinya, Hafza, dan tinggal bersama dia untuk sementara waktu dan dia menawarkan kepadanya beberapa madu. Apabila dia kembali kepada isteri-isterinya yang lain, Aisha dan Sawda, mereka cemburu dan menuduh dia menghabiskan lebih banyak masa dengan Hafza daripada dengan mereka. Mereka berkata bahawa mereka juga mempunyai madu untuk menawarkan kepadanya. Mereka menyebabkan dia kesakitan yang besar yang dia katakan bahawa dia tidak akan pernah merasakan lagi madu (dilarang sendiri).
Ia mesti dikatakan bahawa peristiwa-peristiwa sejarah ini, sama ada mereka yang tulen atau tidak, tidak diberikan dalam Al-Quran kerana mereka tidak menyumbang kepada mesej Al-Quran. Di samping itu, latar belakang sejarah mana-mana ayat al-Quran tidak boleh mengubah atau membatalkan undang-undang yang ada dalam ayat tersebut. Kedua ayat ini menyatakan undang-undang berikut:
Verse One (33:37)
1- Semua orang yang beriman tidak boleh takut kepada siapa pun melainkan Allah sahaja.
2- Ia tidak dilarang bagi seorang lelaki untuk berkahwin dengan isteri yang telah diceraikan oleh anak angkatnya.
Ayat Dua (66: 1)
1- Nabi, atau sesungguhnya mana-mana manusia, tidak boleh melarang apa-apa yang telah dibuat oleh Allah.
-------------------------------------------------- -
Sebagai hasil daripada pelaksanaan latar belakang sejarah, beberapa ulama telah menafsirkan kedua ayat ini dengan cara yang benar-benar korup dengan mengatakan:
1- Ayat 1 dari Sura 66 hanya berlaku untuk madu dan bahawa nabi dibenarkan untuk melarang perkara-perkara lain!
2- Bahawa undang-undang membenarkan seorang lelaki untuk berkahwin dengan isteri yang diceraikan oleh anak angkatnya hanya digunakan pada masa nabi dan bukan untuk semua masa!
Mungkin Tuhan, yang menyedari segala rasuah di masa depan, dengan sengaja dihindari dalam 66: 1 apa-apa sebutan mengenai artikel yang dilarang oleh Nabi pada dirinya sendiri untuk menunjukkan kepada orang percaya yang benar bahawa sifat artikel itu sendiri tidak bermakna. Ia boleh menjadi madu, susu atau kacang tanah! Yang penting adalah bahawa Nabi tidak mempunyai kuasa untuk melarang apa-apa yang diperbuat oleh Tuhan. Ini adalah sejajar dengan kebenaran Al-Quran:
"Tugas utusan utusan adalah penyampaian yang jelas (mesej Tuhan)." 24:54
Al-Quran menyatakan bahawa tidak seorang nabi membawa undang-undang sendiri. Satu-satunya undang-undang dan Sunnah adalah bahawa Tuhan:
"Anda akan mendapati bahawa tidak ada pengganti untuk Sunna Tuhan." 33:62
Kita boleh menyimpulkan dari atas bahawa sama ada kita membaca latar belakang bersejarah kejadian ini atau tidak, pemahaman kita mengenai undang-undang yang diletakkan Allah dalam dua ayat ini tidak terpengaruh.
Oleh itu, sebelum disedut ke dalam sains yang dipanggil sebab-sebab bersejarah, pembaca perlu mengingati perkara berikut:
1- Tuntutan bahawa Tuhan mendedahkan ayat tertentu, yang mengandungi satu aturan atau undang-undang, secara langsung menanggapi peristiwa bersejarah tertentu, akan menyiratkan jika kejadian bersejarah ini tidak berlaku, kita mungkin tidak diberikan aturan atau hukum itu dari Tuhan !
Ini adalah salah faham yang membayangkan bahawa mana-mana insiden terpencil yang berkaitan dengan momen tertentu dalam masa, seperti perceraian Zeid dan Zeinab (33:37 di atas), boleh menjadi sebab undang-undang yang Tuhan telah menetapkan dalam 33:37! Ia lebih sejajar dengan kebenaran Al-Quran untuk menyatakan bahawa Hukum Tuhan adalah bebas daripada sebarang peristiwa sejarah. Dengan ini, istilah 'Asbaab Al Nozool' (sebab sejarah di sebalik ayat-ayat) menjadi mengelirukan dalam konsep.
Mana-mana ayat al-Quran, yang mengandungi Hukum Tuhan, tidak pernah didedahkan untuk menampung kejadian sejarah.
2- Untuk mendakwa bahawa peristiwa bersejarah tertentu adalah sebab di sebalik wahyu ayat al-Quran tertentu akan menyiratkan bahawa peraturan dan undang-undang yang terkandung dalam ayat-ayat tersebut hanya berkaitan dengan tempat-tempat tempatan dan masa tertentu. Ini bertentangan dengan sifat universal undang-undang Tuhan yang berlaku untuk semua orang dan sepanjang masa, tidak kira apa peristiwa bersejarah yang berlaku pada masa itu. Undang-undang Tuhan berdiri secara tidak langsung dari semua insiden yang berkaitan dengan masa atau tempat, dan ia akan didedahkan sama ada insiden ini berlaku atau tidak.
3- Dengan penciptaan ilmu pengetahuan yang disebut 'Asbaab al-nuzool' ( sebab-sebab sejarah di belakang ayat-ayat) , para ulama hadith mampu merosakkan banyak ayat Al-Quran (biasanya apabila ia bertentangan dengan hadis tertentu) dengan mengklaim bahawa ayat ini hanya diturunkan kerana peristiwa bersejarah dan ia tidak terpakai kepada kita hari ini!
Sesungguhnya dosa besar menggunakan 'Asbaab al-nozool' untuk mengenakan sekatan terhadap hukum Tuhan, atau untuk mengubah atau membatalkan undang-undang dalam ayat-ayat tersebut.
4- Al-Quran sesungguhnya bercakap tentang beberapa peristiwa bersejarah, bukan kerana Al-Qur'an adalah kitab sejarah, tetapi kerana riwayat peristiwa ini menyumbang kepada mesej Al-Quran secara keseluruhan. Untuk itu, Tuhan tidak boleh memberikan kita semua butiran kejadian bersejarah ini, tetapi hanya butiran yang berkaitan dengan mesej Al-Quran.Sekiranya Tuhan melihat bahawa kita memerlukan pengetahuan bersejarah tambahan mengenai sebarang peristiwa untuk memahami Al-Quran, pasti Tuhan akan memasukkan maklumat tersebut dalam buku ini.
Akibatnya, untuk menyatakan bahawa butir-butir bersejarah dalam Al-Quran tentang sebarang kejadian bersejarah tidak mencukupi dan kita perlu membaca tentang peristiwa itu dari sumber-sumber lain untuk memahami Al-Quran, adalah bertentangan dengan jaminan Allah dari Allah bahawa Al-Quran mengandungi semua yang kita perlukan untuk mengamalkan Islam. Ia juga menandakan kekurangan pemahaman orang tentang kaitan mana-mana terperinci bersejarah dengan mesej buku itu.
- Akhirnya, riwayat bersejarah ini semuanya berasal dari hadith dan sumber yang tidak dapat dipercayai; kredibiliti mereka sangat dipersoalkan. Sekalipun beberapa sumber ini mengandungi pelbagai kebenaran, menggunakan hadith untuk memahami Al-Quran adalah mengabaikan arahan Tuhan untuk tidak mempercayai tiada had lain selain Quran (45: 6).
Seorang orang percaya yang tulen tidak akan ragu bahawa buku Tuhan sudah lengkap dan tidak memerlukan buku tambahan untuk difahami, atau diterapkan.
Peraturan Lima : Al-Quran mengandungi semua butirannya
Percaya atau tidak, sesetengah skeptis menanyakan soalan seperti:
"Sekiranya Al-Quran mengandungi segala-galanya seperti yang anda katakan, maka mengapa saya tidak dapat mencari resipi untuk memasak kari?"
Jawapan untuk soalan ini agak mudah. Alasan mengapa Al-Quran tidak mengandungi maklumat tentang cara memasak kari atau cara memandu kereta kami, dan sebagainya, diberikan dalam Al-Quran. Tujuan Al-Quran (atau mana-mana Kitab Suci) didefinisikan dengan sangat jelas, dan untuk menyediakan manusia dengan cara untuk keselamatan. Oleh itu, kerana cara kami memasak kari atau cara memandu kereta kami tidak menjejaskan nasib kami pada hari penghakiman, maka butiran mereka tidak termasuk dalam kitab suci. Yang pasti, Quran adalah semua yang kita perlukan untuk keselamatan .
Untuk memahami makna 6: 114 dan ayat-ayat lain yang memberi jaminan bahawa Al-Quran mengandungi semua yang kita perlukan, kita mesti membaca beberapa ayat lain juga:
Pertama:
Kita diberitahu dalam 2:38 bahawa tawaran Tuhan untuk menebus manusia melibatkan bimbingan manusia, dan orang-orang yang akan menerima petunjuk ini, yang dalam ayat 2:39 dihubungkan dengan 'Ayat Allah' akan ditebus sementara Mereka yang menolaknya akan berakhir di neraka.
" Kami berkata," Turunlah dari kamu semua, maka apabila datang petunjuk kepadamu dariKu, orang-orang yang mengikut petunjukKu tidak akan takut dan tidak akan berdukacita. Dan bagi orang-orang yang kafir dan menolak ayat-ayat Kami , mereka akan menjadi sahabat-sahabat neraka; di dalamnya mereka kekal kekal. " 2: 38-39
Kedua:
Kami juga membaca bahawa Tuhan menghantar panduan melalui Al-Quran (27: 2, 31: 3). Panduan itu diberikan kepada orang-orang terdahulu dalam Kitab Suci sebelumnya (3: 4).
Ketiga:
Dengan pengesahan di atas peranan Al-Quran (dan semua Kitab Suci lain) dalam menyediakan cara untuk keselamatan, Allah kemudian menyatakan bahawa Al-Quran mengandungi semua butirannya. Ia hanya logik untuk memahami kesempurnaan Al-Quran dalam hubungannya dengan fungsinya, iaitu untuk memberi panduan dan cara untuk keselamatan.
Keempat:
Keempat:
Ayat yang memberi kita sifat al-Quran yang terperinci adalah 6: 114, dan kata-kata pembuka ayat ini adalah:
"Adakah saya mencari selain Tuhan sebagai pembuat undang-undang?"
Kata-kata Tuhan kemudiannya menerangkan Al-Quran sebagai "terperinci sepenuhnya" .
"Adakah saya mencari selain Tuhan sebagai pembuat undang-undang?"
Kata-kata Tuhan kemudiannya menerangkan Al-Quran sebagai "terperinci sepenuhnya" .
Akibatnya, kita diberi makna tepat mengenai atribut lengkap Al-Quran. Al-Quran adalah terperinci sepenuhnya berkenaan dengan mengandungi semua hukum Tuhan yang kita perlu mengamalkan Islam, dan untuk mencapai keselamatan.
_______________________
Mari kita pertimbangkan keadaan berikut:
Anda belajar di sekolah untuk peperiksaan fizik, dan guru anda memberi anda buku dan memberitahu anda bahawa ia mengandungi semua yang anda perlukan untuk lulus peperiksaan. Anda tidak boleh satu hari mengadu kepadanya bahawa anda tidak dapati dalam buku bagaimana memasak pizza!
Guru tidak pernah mendakwa bahawa buku itu mengandungi maklumat tentang cara memasak pizza, dia hanya mengatakan ia mengandungi segalanya untuk lulus peperiksaan.
Selain itu, anda tidak boleh pergi dan memperoleh buku dari mana-mana sumber lain dan mengikutinya, kerana soalan-soalan yang akan anda peroleh dalam peperiksaan anda akan berdasarkan buku yang diberikan oleh guru dan bukan buku lain.
Begitu juga, kerana Tuhan menamakan kita fungsi Al-Quran (atau mana-mana Kitab), yang menyediakan peraturan yang lengkap untuk mencapai keselamatan (2: 38-39), maka kita harus memahami kesempurnaan Al-Quran menurut fungsi yang ditakrifkan untuk itu dan bukan secara mutlak.
Sekali lagi, semua ini mengesahkan hakikat bahawa untuk mencapai keselamatan dan menebus jiwa kita di syurga Allah, kita hanya memerlukan peraturan dan undang-undang yang ditetapkan untuk kita, dan bukannya peraturan dan ritual yang ditetapkan bagi mereka yang terdahulu. Dalam 5:48, kita diberitahu bahawa 'menhaj' kita adalah Al-Quran dan bukannya ritual atau kitab yang diberikan kepada orang-orang sebelum kita.
No comments:
Post a Comment