Monday, May 21, 2018

Tugas Rasul

0 Comments
Apakah kuasa yang diberikan oleh para utusan Tuhan?
Rasul-rasul Tuhan dihantar untuk menyampaikan pelbagai mesej dari Tuhan, sementara utusan yang juga nabi ditugaskan untuk menyampaikan Kitab Suci kepada manusia. Adalah penting bagi orang yang beriman untuk memahami peranan para utusan dan juga kuasa yang diberikan oleh Tuhan kepada mereka. Ia sama pentingnya untuk memahami apa yang terletak di luar kuasa para utusan Tuhan. Kita dapati bahawa majoriti kes-kes penyembahan berhala seorang malaikat Tuhan dapat dikesan oleh fakta bahawa pengikut seorang rasul menganggap dirinya lebih berkuasa daripada apa yang telah diberikan Tuhan kepadanya.
Apa seorang Rasul
1- Penyampaian mesej Tuhan
Seorang utusan Allah dipercayakan dengan tugas menyampaikan pesan dari Tuhan kepada rakyat. Mesej yang diamanahkan kepada utusan boleh menjadi salah satu atau gabungan yang berikut:
1- Mengirim Buku / Kitab baru kepada orang ramai. 
2- Menyampaikan mesej khusus kepada orang. 
3- Membongkar maklumat yang tersembunyi di dalam Alkitab. 
4- Mengesahkan Kitab Suci yang ada dan memanggil rakyat untuk kembali ke jalan Tuhan setelah mereka menyimpang.
Oleh itu, penyampaian mesej Tuhan adalah titik tumpuan dan kewajipan mana-mana utusan. Tuhan melihat kepadanya bahawa utusan-utusan-Nya melakukan tugas ini untuk menyelesaikannya.
Wahai Rasulullah, selamatkanlah apa yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu. Jika anda tidak, maka anda tidak menyampaikan mesej-Nya. 5:67
2- Warner, pemberi berita, guru dan pembersih
Apabila Tuhan menghantar seorang utusan kepada seorang manusia, utusan ini tidak menyampaikan mesej itu dan meninggalkannya dengan cara seorang tukang pos setelah menyampaikan surat, melainkan, utusan itu membelanjakan seluruh hidupnya sebagai pendakwah kepada umatnya. Banyak ayat al-Quran memberitahu kita bahawa utusan dihantar sebagai pemberi peringatan, pemberi berita, guru dan pembersih. Kami mempunyai banyak contoh dalam Al-Quran para utusan yang telah bertahun-tahun cuba untuk membimbing umat mereka dan membersihkan mereka dari dosa-dosa mereka.Kata-kata putus asa Nuh kepada Tuhan di Sura 71 memberikan contoh sedemikian:
Kami telah mengutus Nuh kepada kaumnya, "Peringatkanlah kepada kaummu sebelum datang azab yang pedih." Dia berkata, "Wahai kaumku, aku adalah pemberi peringatan yang jelas kepada kamu, kamu akan menyembah Allah, memuliakanNya dan taat kepada-Ku, kemudian Dia akan mengampuni dosa-dosa kamu dan menangguhkan kamu untuk suatu tempoh tertentu. tertunda jika anda hanya tahu. " Dia berkata, "Tuhanku, aku telah memanggil umat-Ku malam dan siang , tetapi panggilan saya hanya menambah keinginan mereka untuk melarikan diri. Apabila saya mengundang mereka, supaya Engkau dapat memaafkan mereka, mereka meletakkan jari-jarinya di telinga mereka, pakaian, bertahan dan bertindak dengan sombong takbur, kemudian aku mengundang mereka secara terbuka , lalu aku mengumumkan kepada mereka secara terbuka dan berbicara dengan mereka secara pribadi . " 71: 1-9
Rasul-rasul dihantar kepada umat mereka sebagai guru dan pembersih (dengan mengajak mereka ke jalan Allah yang lurus):
Kami juga mengutus kepadamu seorang Rasul dari kalangan kamu untuk membacakan ayat-ayat Kami kepadamu dan menyucikan kamu, dan mengajarkan kepadamu Kitab Suci dan hikmat , dan mengajar kamu apa yang kamu tidak mengetahuinya. 2: 151
Rasul-rasul juga dihantar sebagai pemberi peringatan dan pemberi berita:
Kami telah mengutus kamu (wahai Muhammad) dengan kebenaran sebagai pembawa berita dan pemberi peringatan . 2: 119
3- Saksi pada Hari Penghakiman
Kami telah mengutus kepadamu seorang Rasul sebagai saksi atas kamu, sama seperti kami mengutus Rasul kepada Firaun.73:15
Setiap orang di dalam Kitab itu dikehendaki percaya kepadanya sebelum kematiannya. Pada hari kiamat, dia (Isa) akan menjadi saksi terhadap mereka . 4: 159
Bagaimanakah apabila Kami membawa kesaksian dari tiap-tiap umat, dan membawa kamu menjadi saksi atas perkara-perkara ini? 4:41
Apa seorang Rasul tidak
Seperti yang dinyatakan di atas, kata-kata al-Quran jelas dalam menentukan kuasa yang diberikan kepada Rasul-Rasul Allah.Begitu juga, Tuhan menjadikannya sangat jelas tentang apa kuasa yang tidak diberikan kepada Rasul-Nya.
1- Warner tetapi tidak Penguatkuasaan
Kami membaca mesej yang jelas dalam Quran yang berkaitan dengan peranan Rasul sebagai penyebar mesej Tuhan tanpa menjadi penguat mesej:
Anda harus mengingatkan, kerana anda adalah satu peringatan. Anda bukan pengawal mereka. 88: 21-22
Ikutilah apa yang telah diturunkan kepadamu dari Tuhanmu, tidak ada tuhan melainkan Dia, dan menjauhkan diri daripada musibah. Sekiranya Tuhan menghendaki, mereka tidak akan melakukan shirk. Kami tidak melantik anda sebagai penjaga mereka, dan anda juga bukan pemegang amanah. 6: 106-107
Tuhan menegaskan bahawa utusan itu hanya untuk menyampaikan mesej dan memberi amaran. Seorang utusan tidak dilantik sebagai penjaga, atau penegak.
Katakanlah, "Wahai kaumku, sesungguhnya telah datang kepadamu kebenaran dari Tuhanmu, dan sesiapa yang mendapat petunjuk, ia mendapat petunjuk untuk dirinya sendiri, dan barangsiapa yang tersesat, maka ia akan ditimpa kerugiannya sendiri. "
Saya f mereka berpaling, misi tunggal adalah penghantaran (mesej) . Allah Maha Melihat orang ramai. 3:20
Katakanlah: "Inilah kebenaran dari Tuhanmu", maka sesiapa yang mau percaya dan sesiapa yang mau berbuat kebencian18:29
Sekali lagi, penekanan pada hakikat bahawa utusan itu tidak mempunyai kuasa untuk menguatkuasakan mesej pada sesiapa yang dinyatakan dengan tegas.
2- Penyelamat Hukum Tuhan tetapi bukan Pembuat Undang-undang
Dalam kes Nabi, dia menyampaikan kepada umatnya Kitab Suci yang mengandungi hukum Tuhan. Dan baca di dalam Al-Quran bahawa peranan pembuat undang-undang adalah satu yang semata-mata dikekalkan oleh Allah SWT.
Apabila Tuhan memberikan kepada Musa suatu hukum yang lengkap dan terperinci (7: 145), Tuhan memerintahkan Musa dan orang Israel untuk mematuhi Hukum Allah dan tidak pernah mengikuti Hukum lain (Imamat 18: 1-5).
Begitu juga, apabila Tuhan mendedahkan Al-Quran kepada Muhammad, Allah memerintahkan Muhammad dan semua pengikutnya untuk mengikuti Hukum Al-Quran dalam Al-Quran dan tidak ada sumber lain:
Adakah saya mencari selain Tuhan sebagai pembuat undang-undang , apabila Dia telah mendedahkan kepada kamu buku ini secara terperinci? 6: 114
Ia ditekankan dalam Al-Quran, dalam lebih daripada satu ayat, bahawa tidak ada manusia (utusan termasuk) mempunyai hak untuk memberi kuasa kepada mana-mana undang-undang agama yang tidak dibenarkan secara khusus dalam Al-Quran. Ia juga menegaskan bahawa sesiapa yang mengikuti undang-undang sedemikian jatuh secara automatik ke dalam perangkap shirk:
Atau adakah mereka mempunyai 'shuraka' (rakan kongsi dengan Tuhan) yang menyusun undang-undang agama mereka yang tidak diberi kuasa oleh Tuhan? Sekiranya bukan untuk keputusan tegas, mereka akan dihakimi dengan segera.Sesungguhnya orang-orang yang zalim itu akan mendapat azab yang pedih. 42:21
Allah dalam kebijaksanaan-Nya yang tidak terhingga tahu dengan jelas bahawa walaupun semua jaminan ini pasti, akan ada orang-orang yang berhujah memihak kepada hak undang-undang yang dibuat kepada utusan yang mereka ikuti. Oleh itu, Tuhan sengaja memasukkan insiden yang sangat penting dalam Al-Quran sebagai peringatan bagi semua orang yang beriman:
Wahai Rasulullah, mengapa kamu mengharamkan apa yang Allah telah menghalalkan bagimu , berusaha untuk menggembirakan isteri-isterimu? Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. 66: 1
Ayat yang mulia ini mengesahkan beberapa isu:
1- Kita berkumpul dari kata-kata Al-Quran di atas bahawa Nabi Muhammad telah melarang barang yang telah dipersetujui oleh Tuhan. Banyak akaun kejadian ini telah diriwayatkan. Mungkin yang paling umum adalah yang di mana diberitahu bahawa Nabi melarang madu pada dirinya sendiri setelah pertikaian domestik dengan beberapa isteri-isterinya. Adalah penting untuk terus fokus pada mesej 66: 1 dan bukannya terganggu oleh apa-apa butiran yang tidak disebutkan dalam ayat ini. Sifat item yang dilarang oleh Nabi dan butiran pertikaian itu tidak relevan. Apa yang penting adalah bahawa Nabi membuat kesilapan melarang sesuatu yang telah dipersetujui oleh Tuhan. Ini boleh jadi madu, buah ara, kacang tanah atau apa-apa lagi. Dalam erti kata lain, Rasulullah memainkan peranan pembuat undang-undang, ketika peranannya hanya untuk menyampaikan pesan Tuhan (5:92).
2- Kami kemudian membaca kata-kata yang sangat penting pada akhir ayat "Tuhan adalah Maha Pengampun, Pengasih" .
Dalam erti kata lain, Tuhan memberitahu Nabi bahawa dia melakukan kesalahan tetapi Tuhan akan memaafkannya kerana Tuhan adalah Maha Penyayang.
3- Ia juga penting untuk diperhatikan bahawa Allah tidak memasukkan perkataan 66: 1 dalam Al-Quran untuk memperkecilkan Nabi di mata pembaca Al-Quran. Tidak sama sekali, kita membaca di sepanjang Al-Quran bahawa para utusan Tuhan dikatakan sangat tinggi dan dipuji dengan baik. Lalu kenapa Allah memasukkan kejadian ini dalam Quran?Jawapan yang jelas adalah bahawa Tuhan menetapkan ini sebagai peringatan bagi semua orang yang percaya pada setiap masa bahawa tidak ada seorang pun, bahkan nabi-nabi Tuhan, mempunyai kuasa untuk memainkan peranan pembuat undang-undang.
3- Terpuji tetapi juga bertanggungjawab
Ayat-ayat yang menggambarkan para utusan Tuhan sebagai tokoh yang mulia dan beragama sangat banyak, seperti:
Anda (wahai Rasulullah) adalah watak moral yang hebat. 68: 4
Satu contoh yang baik telah ditetapkan untuk anda dalam utusan Allah bagi sesiapa yang mencari Tuhan dan Hari Terakhir, dan yang selalu berfikir tentang Tuhan. 33:21
Kami telah mengujinya di hadapan mereka, kaum Firaun dan utusan yang mulia datang kepada mereka. 44:17
Wahai Yohanes, hendaklah engkau teguhkanlah Kitab Suci. Kami mengurniakannya dengan penghakiman yang baik sebagai seorang anak lelaki muda, serta kebaikan dari Kami dan kesucian , dia bersungguh-sungguh . Dia merawat ibu bapanya dengan kebaikan dan rasa hormat dan bukanlah seorang yang zalim. 19: 12-14
Sesungguhnya, Abraham bersabar, sangat baik hati dan setia. 11:75
Dan sebutlah dalam kitab Nabi Ibrahim; dia adalah seorang Nabi yang benar . 19:41
Dia berkata, "Aku adalah utusan Tuhanmu, untuk memberikan kepadamu anak yang murni (Yesus)." 19:19
Dan terangkanlah dalam kitab Musa. Dia adalah seorang yang setia dan dia seorang Nabi Rasul. 19:51
Dan sebutkan dalam Kitab Ishmael. Dia adalah janjinya dan dia adalah seorang Nabi Rasul. 19:54
Walau bagaimanapun, Quran juga menekankan fakta bahawa semua akan berdiri di hadapan Yang Maha Kuasa dan bertanggungjawab. Ini terpakai kepada semua manusia termasuk para utusan Tuhan.
Al-Quran mengesahkan bahawa semua utusan akan dipertanggungjawabkan, sama seperti seluruh umat manusia akan dipertanggungjawabkan:
Kami akan mempersoalkan orang-orang yang telah dihantar mesej itu, dan Kami akan mempersoalkan utusan-utusan itu. 7: 6
Apabila langit terpecah, dan apabila gunung-gunung ditiup, dan ketika utusan-utusan itu dikumpulkan kepada waktu yang ditetapkan. 77: 9-12
Sesungguhnya tiada yang ada di langit dan bumi yang tidak datang kepada Yang Maha Kuasa sebagai hamba. 19:93
4- Diberkati dengan kebijaksanaan tetapi tidak sempurna
Untuk membolehkan para utusan mencapai misi mereka yang ditugaskan, Tuhan memberkati para Rasul-Nya dengan kebijaksanaan:
Kami juga mengutus kepadamu seorang Rasul dari kalangan kamu untuk membacakan ayat-ayat Kami kepadamu dan menyucikan kamu, dan mengajarkan kepadamu Kitab Suci dan hikmat , dan mengajar kamu apa yang kamu tidak mengetahuinya. 2: 151
Tuhanku, dan tinggikan di tengah-tengah mereka sebagai utusan dari diri mereka sendiri untuk membacakan kepada mereka ayat-ayat keterangan-Mu, dan mengajar mereka Kitab Suci dan kebijaksanaan, dan membersihkan mereka. Anda adalah Yang Bertuah, Yang Bijaksana. 2: 129
Apabila Yesus datang dengan bukti-bukti yang jelas, dia berkata, " Aku datang untuk membawa kepadamu kebijaksanaandan menjelaskan beberapa perkara yang kamu perselisihkan, kamu akan memuliakan Tuhan dan taat kepada-Ku.
Ayat-ayat lain juga menegaskan kebenaran yang sama bahawa Allah mengurniakan Rasul-Nya dengan hikmat, seperti: Yusuf (12:22), Lot (21:74), Musa (28:14) dan Daud (38:20).
Walau bagaimanapun, Al-Quran juga menekankan bahawa Rasul-Rasul Tuhan tidak sempurna. Mereka mampu membuat kesilapan seperti orang lain. Banyak contoh yang diberikan dalam Al-Quran untuk kesilapan tertentu yang dilakukan oleh pelbagai rasul dan nabi. Kami perhatikan bahawa Nabi Muhammad telah ditegur dalam Quran enam kali kerana kesilapan yang dilakukannya (8: 67-68, 9:43 , 9: 113, 33:37, 66: 1 dan 80: 1-11) . Kita baca dalam 48: 2 tentang Tuhan memberitahu Muhammad bahawa Dia akan memaafkan semua dosa masa lalu dan masa depannya. Jelas sekali Tuhan tidak akan mengatakan kata-kata ini kepada seorang lelaki yang tidak sempurna yang tidak pernah melakukan kesalahan. 
Kesalahan untuk utusan lain termasuk Musa membunuh seorang lelaki yang tidak bersalah, Jonah meninggalkan misi Tuhan setengah jalan melalui penyelesaiannya, Salomo melupakan doanya, Yusuf (ketika dia di penjara) meletakkan kepercayaan dan nasibnya di tangan penguasa ketika dia harus mengingat bahwa Tuhan adalah satu-satunya yang menentukan nasibnya.
Mungkin, sebab utama yang kita diberitahu tentang kesilapan-kesilapan ini dalam Al-Quran adalah untuk menegaskan bahawa Rasul-rasul Allah adalah manusia seperti kita semua dan bahawa mereka tidak boleh dipuja atau dianggap sebagai tokoh yang tidak sempurna.
Katakanlah (wahai Muhammad): " Aku tidak lebih daripada manusia seperti kamu , dan telah diilhamkan kepadaku bahawa tuhan kamu hanyalah satu Allah. Maka barangsiapa yang ingin bertemu dengan Tuhannya, hendaklah berbuat baik dan janganlah menyekutukan seseorang dalam ibadah dari Tuhannya. " 18: 110
_____________________________
Di atas adalah beberapa ayat-ayat al-Quran yang menegaskan apa yang Rasul-rasul, dan juga apa yang mereka tidak.
Malangnya, dan setelah semua jaminan Quran yang jelas ini, majoriti umat Islam masih menganggap Nabi Muhammad sebagai manusia yang tidak sempurna yang tidak pernah melakukan kesalahan dan bahawa dia mempunyai kuasa untuk membuat undang-undang dan larangan selain Tuhan!

Pemilihan seorang Rasul
Tuhan memilih utusan-utusan-Nya menurut hikmat-Nya yang tidak terhingga. Tuhan tahu siapa di antara hamba-hambanya adalah yang terbaik untuk menyampaikan mesej yang dipercayakan kepadanya. Dari maklumat yang kita ada mengenai kehidupan banyak utusan terdahulu, kita tahu bahawa masalah seperti pendidikan, kekayaan, atau status sosial tidak pernah menjadi faktor dalam persamaan ketika datang kepada pemilihan Allah para Rasul-Nya.
Mengikut semua akaun sejarah, kita tahu bahawa para utusan seperti Abraham, Yesus, Yakub, Yusuf, Muhammad dan yang lain tidak mempunyai tuntutan yang tinggi terhadap status sosial dan tidak mempunyai aspirasi material.
Walau bagaimanapun, kita tahu bahawa Nabi-nabi ini semua telah menjadi lelaki yang sangat dihormati dan menganggap integriti dan kesucian hidup mereka walaupun oleh orang-orang yang kemudian, pada pengumuman tuntutan mereka, menjadi musuh mereka.
Lebih-lebih lagi, hampir semua Nabi-nabi Tuhan, tidak diketahui sebagai orang-orang yang dipelajari atau ulama dalam kesenian dan kebudayaan zaman mereka, namun, Allah memilih setiap daripada mereka untuk menyampaikan wahyu-Nya.
Malangnya, manusia tidak selalu dapat memahami kebijaksanaan dan tujuan pelan ilahi. Kami membaca di dalam Al-Quran bagaimana setiap Rasul yang diutus oleh Allah ditertawakan oleh kaumnya:
Tidak pernah seorang utusan datang kepada mereka, tanpa mereka mengejeknya. 15:11
Apabila mereka melihat kamu, mereka hanya mengejek kamu: "Inikah dia yang dihantar Tuhan sebagai utusan?" 25:41
Kami membaca di Sura 43 bagaimana komuniti Muhammad mengejeknya pada hari-hari awal wahyu kerana dia tidak sepadan dengan idea mereka sebagai utusan sebagai salah satu golongan elit terkemuka di Mekah atau Yathrib (Madinah):
Dan mereka berkata, "Sekiranya hanya Al Quran ini diturunkan kepada seorang lelaki yang hebat dari dua bandar (Mekah atau Yathrib)!" 43:31

Ya, memang benar bahawa Muhammad tidak mempunyai tuntutan status sosial atau kuasa dan tidak mempunyai aspirasi material, tetapi sedikit pun musuhnya tahu bahawa akibat wahyu yang disampaikannya dari Tuhan, dia akan menjadi faktor utama dalam mewujudkan kekal perubahan dalam sejarah dan tamadun dunia. Hujah yang sama berlaku kepada Nabi Allah yang lain.

No comments:

Post a Comment

 
back to top