Kenapa Rasul?
Rasul Allah adalah penghubung antara Tuhan dan umat manusia di mana Allah menghantar Kitab Suci dan petunjuk kepada semua orang. Rasul-rasul dihantar kepada manusia untuk menyampaikan mesej-mesej Tuhan. Mesej itu mungkin dalam bentuk Kitab Suci, atau hanya pengesahan Kitab Suci yang ada dan amaran kepada orang-orang yang telah menyimpang dari jalan Allah . Berikut adalah pelbagai tugas yang diberikan Tuhan kepada utusan-utusan-Nya:
1- Para nabi yang dihantar untuk menyampaikan Kitab Suci :
Kewajipan ini hanya diberikan kepada para Nabi Allah:
Orang dahulu pernah menjadi satu bangsa , maka Allah mengutus para nabi sebagai pembawa berita dan sebagai pemberi peringatan. Dia membawa Kitab Suci dengan mereka yang memberi kebenaran untuk menghakimi antara rakyat dalam pertengkaran mereka . 2: 213
2- Rasul yang dihantar untuk mengesahkan Kitab Suci yang ada :
Dan ketika seorang utusan dari Allah datang kepada mereka mengesahkan apa yang ada bersama mereka , sekelompok orang yang telah diberikan Kitab Suci melukiskan Kitab Allah di belakang mereka seolah-olah mereka tidak tahu. 2: 101
Selepas itu, utusan datang kepada anda mengesahkan apa yang ada padamu. 3:81
3- Para utusan yang dihantar untuk mengajar dan membersihkan orang :
Tuhanku, dan tinggikan di tengah-tengah mereka sebagai utusan dari diri mereka sendiri untuk membacakan kepada mereka ayat-ayat keterangan-Mu, dan mengajar mereka Kitab Suci dan kebijaksanaan , dan membersihkan mereka. Anda adalah Yang Bertuah, Yang Bijaksana . 2: 129
Tuhanku, dan tinggikan di tengah-tengah mereka sebagai utusan dari diri mereka sendiri untuk membacakan kepada mereka ayat-ayat keterangan-Mu, dan mengajar mereka Kitab Suci dan kebijaksanaan , dan membersihkan mereka. Anda adalah Yang Bertuah, Yang Bijaksana . 2: 129
4- Para Rasul yang dihantar untuk menjadi saksi atas umat mereka :
Kami telah mengutus kepadamu seorang Rasul sebagai saksi atas kamu, sama seperti kami mengutus Rasul kepada Firaun.73:15
Setiap orang di kalangan Ahli Kitab perlu mempercayainya sebelum dia mati, dan pada Hari Kiamat, dia (Isa) menjadi saksi terhadap mereka . 4: 159
Bagaimanakah apabila Kami membawa kesaksian dari tiap-tiap umat, dan membawa kamu menjadi saksi atas perkara-perkara ini ? 4:41
5- Rasul dihantar untuk mendedahkan masalah tersembunyi dalam Kitab Suci:
Tuhan mendedahkan kandungan Kitab Suci menurut Kebijaksanaan Tak Terbatasnya. Sesetengah perkara tersembunyi sehingga masa yang ditetapkan bahawa Tuhan telah terlebih dahulu ditetapkan. Tuhan mendedahkan beberapa perkara ini melalui utusan yang Dia pilih.
Dia lah yang mengetahui perkara yang ghaib. Dia tidak mendedahkan pengetahuan-Nya tentang yang tidak kelihatan kepada siapa pun, kecuali kepada seorang utusan yang telah Dia luluskan. Kemudian Dia meletakkan pengawal di hadapannya dan di belakangnya, agar Dia mengetahui bahawa mereka telah menyampaikan pesan Tuhan mereka . Dia encom melewati apa yang ada bersama mereka dan Dia telah menghitung jumlah semua perkara. 72: 26-28
Kami juga mengutus kepadamu seorang Rasul dari kalangan kamu untuk membacakan ayat-ayat Kami kepadamu dan menyucikan kamu, dan mengajarkan kepadamu Kitab Suci dan hikmat, dan mengajar kamu apa yang kamu tidak mengetahuinya . 2: 151
6- Rasul dihantar untuk mendedahkan isu-isu dalam Kitab Suci yang sengaja disembunyikan oleh rakyat:
Ramai yang merosakkan kebenaran Tuhan untuk menegakkan idola mereka sendiri bersalah dengan sengaja menyembunyikan isu-isu penting dalam Kitab Suci dari orang-orang. Tuhan menghantar utusan untuk mendedahkan penyembahan berhala orang-orang tersebut dan untuk mendedahkan isu-isu utama ini:
Wahai Ahli Kitab , Rasul kami telah datang kepadamu untuk menjelaskan kepadamu banyak masalah yang kamu sembunyikan dalam Kitab Suci , dan mengampuni banyak masalah. Telah datang kepadamu cahaya dari Allah dan Kitab yang jelas. 5:15
- Rasul-rasul dihantar sebagai Pemberi Amaran dan juga Pembawa berita gembira:
Rasul-rasul juga dihantar untuk memberi kabar baik kepada orang-orang yang beriman dan memberi peringatan kepada orang-orang kafir:
Kami tidak menghantar utusan kecuali sebagai pemberi berita dan pemberi peringatan . 6:48
8- Rasul dihantar untuk menyampaikan umat mereka dari kegelapan kepada cahaya:
Rasul-rasul dihantar kepada umat mereka untuk menyampaikan mereka dari kegelapan kepada terang sesuai dengan kehendak Allah:
Kami telah mengutuskan Nabi Musa dengan mukjizat-mukjizat kami: " Ambillah umat-Mu dari kegelapan dan ke dalam terang dan peringatkanlah mereka tentang masa-masa Tuhan." Dalam inilah pelajaran bagi setiap orang yang bersabar dan bersyukur. 14: 5
9 - Tokoh seorang utusan adalah ujian bagi rakyat:
Tuhan dalam kebijaksanaan-Nya yang tidak terhingga tahu bahawa majoriti orang yang mengaku sebagai orang percaya melakukan perbuatan menyembah berhala (lihat 12: 106). Salah satu perbuatan penyembahan berhala yang paling biasa dilakukan oleh manusia adalah penyembahan berhala para utusan Tuhan.
Sesungguhnya, dalam gambar Rasul itu, Allah telah meletakkan ujian tegas bagi semua orang yang menguji kesucian agama mereka. Hanya orang yang beriman yang tulus mengakui fakta bahawa Rasul-rasul Tuhan adalah manusia seperti orang lain, kecuali bahawa mereka dipilih oleh Tuhan untuk menyampaikan pesan. Akibatnya, mesej yang dibawa dari Tuhan mesti dipatuhi, tetapi para utusan tidak boleh dipuja atau didirikan sebagai tokoh-tokoh seperti Tuhan. Sebaliknya, orang-orang yang berniat untuk melakukan penyembahan berhala akan meningkatkan para utusan mereka kepada status ilahi dan bahkan mencintai mereka sebanyak atau lebih, daripada mereka mengasihi Tuhan! Al-Quran menceritakan tentang dosa besar dalam ayat berikut:
Sesetengah di antara orang-orang yang ditubuhkan sama dengan Allah, mengasihi mereka kerana mereka harus mengasihi Tuhan , tetapi mereka yang percaya paling mencintai Allah. Jika hanya pelanggar yang akan menyaksikan hukuman itu ,mereka akan menyedari bahawa semua kuasa adalah kepunyaan Allah sahaja dan bahawa hukuman Tuhan adalah berat. 2: 165
Di samping itu, Allah menegaskan dalam Al-Quran bahawa seorang utusan yang tulus tidak akan meminta orang untuk menyembah kepadanya . Sekiranya orang melakukan perbuatan menyembah berhala maka mereka sedih gagal ujian:
Tidak ada manusia yang diberi Kitab Suci, kuasa dan kenabian, lalu berkata kepada rakyat, "Sembahlah aku daripada Allah", tetapi sebaliknya: "Mengabdikan diri kepada Tuhanmu menurut Kitab Suci yang kamu ajarkan dan kepada apa yang kamu miliki telah belajar. '
Dan tidak akan dia memerintahkan kamu untuk mengambil malaikat dan para Nabi sebagai tuan-tuan. Adakah dia akan memerintahkan kamu untuk tidak percaya setelah menjadi umat Islam? 3: 79-80
Dan tidak akan dia memerintahkan kamu untuk mengambil malaikat dan para Nabi sebagai tuan-tuan. Adakah dia akan memerintahkan kamu untuk tidak percaya setelah menjadi umat Islam? 3: 79-80
Siapa seorang Rasul?
(Kriteria al-Quran)
Al-Quran menggariskan beberapa sifat yang mempunyai semua utusan Allah yang tulen. Atribut-atribut ini ada untuk membolehkan orang membezakan antara rasul yang tulen dan yang salah.
1- Atribut pertama seorang utusan yang tulus adalah bahawa dia akan selalu memberitakan ibadah Tuhan saja. Ini adalah mesej utama dari mana-mana utusan Allah:
Kami telah menghantar utusan kepada setiap bangsa, berkata, " Kamu harus menyembah Tuhan , dan menjauhkan dari tuhan-tuhan palsu." 16:36
Kami tidak menghantar sebelum kamu seorang Rasul tanpa memberi inspirasi kepadanya, "Tidak ada tuhan melainkan Aku, maka kamu akan menyembah Aku ." 21:25
Di Sura 11, kita membaca beberapa contoh utusan yang pergi kepada orang-orang mereka dengan mesej ini:
Kami telah mengutus Nabi Nuh kepada kaumnya: "Aku adalah pemberi peringatan yang jelas kepada kamu bahawa kamu tidak akan menyembah selain Allah ." 11: 25-26
Kami juga mempunyai contoh yang sama dalam kes Hood Messenger:
Kepada Aad telah dihantar kepada abang mereka. Dia berkata, "Hai bangsaku, beribadahlah kepada Allah, kamu tidak mempunyai tuhan melainkan Dia, kamu tidak lain hanyalah pembuat fabrik." 11:50
Mesej yang sama diucapkan oleh utusan Saleh:
Dan kepada Thamud telah dihantar kepada saudara mereka Saleh. Dia berkata, "Hai bangsaku, beribadahlah kepada Allah, tiada Tuhan melainkan Dia." 11:61
Mesej utamanya memang diilhamkan kepada semua utusan Tuhan, mereka semua diperintahkan untuk memberitakan kepada umat mereka penyembahan kepada Tuhan semata-mata dan penghapusan semua bentuk penyembahan berhala.
Oleh kerana pentingnya mesej utama ini, ia dianggap sebagai tiang pertama Islam. Kesaksian "Laa Elaaha Ellaa Allah" (tidak ada tuhan melainkan Tuhan) diucapkan oleh Tuhan sendiri dan para malaikat dan semua yang memiliki pengetahuan:
Allah memberi kesaksian bahawa tidak ada tuhan lain melainkan Dia; dan demikianlah malaikat dan orang-orang yang mempunyai pengetahuan. 3:18
2- Atribut kedua utusan Tuhan yang tulen adalah bahawa dia tidak akan meminta upah / pulangan untuk kerjanya.
Perintah ini diberikan kepada Muhammad dan semua utusan Allah yang lain:
Katakanlah, "Saya tidak meminta anda hadiah atau saya adalah salah seorang yang berpura-pura." 38:86
Kami tidak mengutus kamu melainkan sebagai pemberi berita dan pemberi peringatan.
Katakanlah, "Aku tidak meminta kamu untuk mendapat pahala untuk itu. Apa yang saya cari adalah bahawa orang yang ingin mengejar suatu jalan kepada Tuhannya." 25: 56-57 (lihat juga 6:90, 42:23).
Katakanlah, "Aku tidak meminta kamu untuk mendapat pahala untuk itu. Apa yang saya cari adalah bahawa orang yang ingin mengejar suatu jalan kepada Tuhannya." 25: 56-57 (lihat juga 6:90, 42:23).
Dalam Sura 11 kita membaca tentang kata-kata Nuh kepada kaumnya:
"Hai bangsaku, aku tidak meminta kepada kamu apa-apa wang untuknya, upahku hanya datang dari Tuhan." 11:29 (juga 10:72).
Kata-kata yang sama telah diucapkan oleh utusan lain (Hood 11:51, Saleh 26: 145, Lot 26: 164, Shu'aib 26: 180)
Akibatnya, sesiapa yang mengajar atau menggunakan agama untuk membuat sebarang keuntungan kewangan bukanlah utusan yang tulen.
3- Perwujudan ketiga utusan Allah yang tulen adalah bahawa mereka dihantar dengan bukti-bukti yang jelas untuk mengesahkan bahawa mereka telah dikirim oleh Tuhan.
Kebanyakan hamba Allah yang benar menyampaikan penyembahan kepada Tuhan semata-mata dan juga tidak pernah meminta kembali atau ganjaran untuk kerja mereka, dan dengan itu memenuhi dua syarat pertama, tetapi mereka tidak memenuhi syarat ketiga.
Walaupun kerana ini boleh dipanggil pengkhotbah, pemberi amaran atau hamba Tuhan, hanya utusan Tuhan yang diberikan bukti jelas tentang pengutus mereka. Ayat-ayat Quran yang berikut mengesahkan kebenaran ini:
Kami telah mengutus rasul-rasul Kami dengan keterangan-keterangan yang nyata , dan Kami turunkan dengan mereka Kitab Suci dan keseimbangan, supaya manusia dapat menegakkan keadilan. 57:25
Kami telah membinasakan umat-umat sebelum kamu ketika mereka melampaui batas. Rasul-rasul mereka datang kepada mereka dengan bukti-bukti yang jelas , tetapi mereka tidak percaya. Oleh itu, kita menghukum orang-orang jenayah. 10:13
Itulah kerana Rasul-rasul mereka datang kepada mereka dengan bukti-bukti yang nyata , tetapi mereka kafir. Oleh itu, Tuhan merampas mereka. Dia Maha Kuasa, Teruk dalam hukuman. 40:22
Akibatnya, semua orang yang menuntut pengundian dan tidak dapat menghasilkan bukti yang tidak dapat disangkal tentang pengundian mereka adalah utusan palsu.
Untuk membuat kesimpulan, ramai orang percaya yang benar mengajar penyembahan Tuhan semata-mata dan mereka mengharapkan dibayar untuk kerja tulus mereka untuk Tuhan. Walau bagaimanapun, mereka bukan utusan. Rasul-rasul menerima ilham ilahi dari Tuhan dan mereka sentiasa diberi bukti tentang kedatangan mereka dari Tuhan.
Perbezaan antara Nabi dan Rasul
(Definisi al-Quran)
Salah satu isu yang selalu timbul semasa membincangkan Al-Quran adalah perbezaan antara Nabi (Nabi) dan Rasul (Rasoul). Kerana itu Tuhan yang menghantar semua Nabi dan Rasul, maka siapakah yang lebih baik daripada Allah untuk memberi kita definisi masing-masing?
Walaupun definisi kata-kata Nabi dan Rasul jelas diberikan dalam Al-Quran, majoriti ulama tradisional tidak menerima definisi Al-Quran dan sebaliknya menegakkan definisi yang mereka buat sendiri, atau yang mereka peroleh dari pendahulunya. Menempatkan tafsiran para ulama di atas kata-kata Allah mencerminkan ketidakpercayaan dalam Tuhan dan firmanNya (Quran). Oleh itu, kita membaca amaran yang jelas di dalam Al-Quran:
Walaupun definisi kata-kata Nabi dan Rasul jelas diberikan dalam Al-Quran, majoriti ulama tradisional tidak menerima definisi Al-Quran dan sebaliknya menegakkan definisi yang mereka buat sendiri, atau yang mereka peroleh dari pendahulunya. Menempatkan tafsiran para ulama di atas kata-kata Allah mencerminkan ketidakpercayaan dalam Tuhan dan firmanNya (Quran). Oleh itu, kita membaca amaran yang jelas di dalam Al-Quran:
Mereka mengambil cendekiawan mereka, sami-sami mereka dan Mesias, anak Maryam, sebagai tuan-tuan selain Tuhan ketika mereka diperintahkan untuk menyembah hanya Satu Tuhan, tidak ada tuhan selain Dia. 9:31
Pengertian Nabi dan Rasul Allah
(Nabi dan Rasoul)
Dalam 3:81 Allah menetapkan kewajiban Rasulullah (saw) dan tugas Rasulullah (Rasoul):
Allah mengambil perjanjian dari para nabi, "Sesungguhnya apa yang telah aku berikan kepada kamu dari Kitab dan hikmat, maka sesudah itu seorang Rasul datang kepadamu mengesahkan apa yang ada padamu, kamu akan percaya kepada-Nya dan menolongnya." Beliau berkata, "Adakah anda bersetuju dengan ini dan menerima kewajipan ini daripada saya?" Mereka berkata, "Kami bersetuju." Dia berkata, "Oleh itu bersaksi dan saya bersama kamu di antara saksi. " 3:81
Ayat 3:81, di antara banyak ayat lain, memberikan definisi seorang nabi dan juga seorang Rasul. Seorang nabi adalah seorang Rasul Allah yang menyampaikan Kitab Suci baru, sementara seorang Rasul (yang bukan seorang nabi) ditugaskan oleh Allah untuk mengesahkan Kitab Suci yang ada. Hanya para Rasul yang menyampaikan Kitab Suci baru dipanggil Nabi.Akibatnya, setiap Nabi juga seorang Rasul, tetapi tidak setiap Rasul adalah seorang Nabi. Kami mempunyai banyak bukti bukti Quran untuk mengesahkan kebenaran ini. Kita membaca dalam ayat berikut bagaimana nabi-nabi yang diutus dengan Kitab Suci:
Orang dahulu pernah menjadi satu bangsa, maka Allah mengutus para nabi sebagai pembawa berita dan sebagai pemberi peringatan. Dia membawa Kitab Suci dengan mereka yang memberi kebenaran untuk menghakimi antara rakyat dalam pertengkaran mereka. 2: 213
Mereka yang tidak cukup akrab dengan Al Quran cenderung untuk berfikir bahawa Harun adalah seorang Nabi yang tidak menerima Kitab. Mereka mendakwa bahawa Taurat diberikan kepada Musa dan bukan kepada Harun! Ini benar-benar tidak tepat kerana Tuhan mengetahui bahawa Taurat diberikan kepada Musa dan Harun:
Dan Kami berikan kepada mereka dua (Musa dan Harun) Kitab yang menjelaskan. 37: 117 (juga 21:48).
Dan Kami berikan kepada mereka dua (Musa dan Harun) Kitab yang menjelaskan. 37: 117 (juga 21:48).
Lebih banyak bukti daripada al-Quran
Nabi dan Kitab Suci :
Setiap kali Allah menyebutkan kenabian di dalam Al-Quran, Allah juga menyebutkan Kitab Suci. Berikut adalah beberapa contoh:
Tidak ada manusia yang diberikan Allah kepada Kitab Suci, kuasa dan kenabian kemudian berkata kepada rakyat, "Sembahlah aku daripada Allah". Tetapi sebaliknya, "Mengabdikan diri kepada Tuhanmu menurut Kitab Suci yang kamu ajarkan dan apa yang telah kamu pelajari . 3:79
Inilah orang-orang yang Kami berikan Kitab Suci, hukum dan kenabian . Oleh itu, jika orang-orang ini kafir di dalamnya, Kami telah mempercayakannya kepada orang-orang yang tidak kafir di dalamnya. 6:89
Kami berikan kepadanya Ishak dan Yakub, dan Kami letakkan di antara keturunannya nabi dan Kitab Suci . Kami berikan kepadanya ganjarannya di dunia ini dan di akhirat dia akan menjadi orang yang benar. 29:27
Kami memberi Bani Israil Kitab Suci, penghakiman dan kenabian . Kami menyediakan mereka dengan peruntukan yang baik dan memihak kepada mereka semua orang. 45:16
Kami telah mengutus Nabi Nuh dan Nabi Ibrahim, dan Kami letakkan di antara keturunan mereka Nabi dan Kitab Suci .Sebahagian dari mereka telah dibimbing sementara banyak yang jahat. 57:26
Rasulullah dan tidak, Rasulullah saw:
Dalam 7: 157 Allah menggambarkan Nabi Muhammad as, "Rasulullah saw" dan bukan sebagai 'Rasulullah'. Ini bukan kebetulan, Tuhan tidak melakukan kebetulan! Alasannya ialah bahawa tidak setiap Rasul adalah Nabi, dan dalam hal Muhammad, ia adalah seorang Rasul yang juga seorang Nabi (yang bertentangan dengan Rasul-rasul yang bukan Nabi).
Musa, Rasulullah saw:
Sepanjang baris yang sama, kita baca pada 19:51 bahawa Musa adalah "Rasulullah" , dan bukan sebagai seorang Rasul.
Ismail, Rasulullah saw :
Begitu juga pada 19:54 tentang Ismael.
Persoalannya ialah: jika setiap Rasul juga seorang Nabi, mengapa Tuhan perlu menekankan bahawa Muhammad, Musa dan Ismael, masing-masing adalah "Rasulullah" ?
Contoh-contoh lain yang terdapat di dalam Al-Quran untuk menjelaskan penjelasan ini:
Rasul atau Nabi :
Mungkin salah satu bukti kukuh Quran bahawa kata-kata Nabi dan Rasul tidak mempunyai makna yang sama, terdapat dalam ayat berikut:
Kami tidak menghantar sebelum kamu seorang Rasul atau seorang Nabi , tanpa iblis yang cuba mengusik kehendaknya.22:52
Sekiranya kata-kata Nabi dan Rasul mempunyai maksud yang sama, Allah tidak akan berkata "Rasul, atau Nabi , " kerana itu adalah pengulangan yang tidak perlu.
Kepentingan 33:40 dan 10:47
Muhammad bukanlah bapa kepada mana-mana lelaki kamu, tetapi dia adalah seorang Rasul Allah dan meterai para Nabi.Allah Maha Mengetahui segala sesuatu. 33:40
Menurut 33:40, Muhammad adalah yang terakhir dari semua Nabi. Tidak akan ada nabi untuk mengikutinya. Dan kerana hanya nabi-nabi yang menyampaikan Kitab Suci, maka Al-Quran itu adalah Kitab Suci terakhir yang akan dihantar oleh Tuhan. Kita juga harus sedar bahawa 33:40 dengan jelas menyatakan bahawa Muhammad adalah "Rasul Allah" dan bukannya "meterai para Rasul". Tuhan sangat disengaja dengan pilihan perkataan-Nya. Sekiranya Muhammad juga adalah yang terakhir dari semua Rasul, sebagai Sunni memanggilnya (Khatam Al-Mursaleen), maka kenapa Allah memanggilnya hanya "Rasul Allah" ?
Jawapannya terdapat dalam ayat-ayat Al-Quran yang berikut:
Bagi setiap bangsa adalah seorang Rasul. Setelah Rasul mereka datang, mereka diadili secara saksama dan mereka tidak akan dianiaya. 10:47
Dan mereka berkata, "Bilakah janji ini akan menjadi kenyataan, jika kamu jujur? " 10:48
1- Kata-kata dalam 10:47 mengesahkan bahawa setiap negara menerima seorang Rasul, dan kerana akan ada negara-negara di bumi sampai akhir dunia maka ia juga mengikuti bahawa akan datang Rasul-rasul akan datang sampai akhir dunia. Itulah sebabnya Muhammad bukanlah Rasul terakhir.
2- Perkataan 10:48 bercakap mengenai kedatangan para Rasul di masa depan. Ini adalah peristiwa yang akan berlaku selepas wahyu Al-Quran dan selepas Nabi Muhammad SAW. Itulah sebabnya orang-orang yang bertanya pada 10:48 bertanya tentang peristiwa masa depan dan berkata:
" Bilakah janji ini akan menjadi kenyataan?"
------------------------------------------------
Untuk membuat kesimpulan :
1- Semua Nabi juga adalah Rasul, hanya kerana mereka menyampaikan pesan dari Tuhan.
2- Banyak Rasul tidak menyampaikan Kitab Suci, mereka bukan Nabi.
3- Akan ada Rasul yang akan datang setelah Muhammad, sampai ke akhir dunia ( 10:47 )
- Nabi Muhammad adalah Nabi terakhir. Tiada Nabi akan datang selepas Muhammad (33:40)
5- Oleh itu, semua Rasul yang datang selepas Muhammad tidak akan menjadi Nabi.
No comments:
Post a Comment