Monday, May 21, 2018

Siyam Ramadan

0 Comments

Siyam Ramadan
(Puasa Ramadhan)
Bulan Ramadan, di mana Al-Quran diturunkan, panduan untuk rakyat, serta penjelasan panduan dan Kriteria. Oleh itu, orang-orang yang menyaksikan bulan itu akan berpuasa, dan mereka yang sakit atau perjalanan, maka jumlah hari yang sama. Tuhan mahu kemudahan untuk anda, dan Dia tidak mahu kesulitan untuk anda, dan supaya anda dapat menyelesaikan perhitungan dan memuliakan Tuhan untuk membimbing anda supaya anda bersyukur. 2: 185
"Tiang keempat" adalah Puasa bulan Ramadhan. Seperti semua amalan lain, semua butiran Puasa diberikan dalam Al-Quran.
1- Apakah jam untuk puasa?
Waktu untuk Puasa digariskan dalam ayat berikut:
Y ou boleh makan dan minum sehingga benang putih dapat dibezakan kepada anda dari benang gelap pada waktu subuh.Kemudian anda hendaklah menjaga puasa hingga malam. 2: 187
Mengambil makanan dan minuman harus bermula pada benang pertama cahaya pada fajar. Ini biasanya berlaku antara satu jam dan dua jam sebelum matahari terbit, bergantung pada masa tahun. Puasa itu akan dikekalkan sehingga waktu malam.Takrif Al-Quran malam adalah sepanjang masa antara matahari terbenam dan matahari terbit. Untuk maklumat lanjut sila lihat: Definisi Quran Malam
2- Bilakah Puasa pertama ditetapkan dan kepada siapa?
Al-Quran memberitahu kita bahawa puasa lebih tua dari Al-Quran dan telah ditetapkan kepada orang-orang sebelum kita:
Wahai orang-orang yang beriman, berpuasa diturunkan kepadamu sebagaimana telah ditetapkan kepada orang-orang sebelum kamu supaya kamu bersikap hormat. 2: 183
3- Apa arti 'Siyam' dalam Quran?
Perkataan 'Siyam', yang biasanya diterjemahkan kepada berpuasa, digunakan dalam al-Quran yang bermaksud abstention.Tahan boleh jadi dari beberapa perkara. Sebagai contoh, perkataan "Sawm" seperti yang digunakan dalam 19:26 digunakan untuk menunjukkan abstention daripada bercakap:
Jadi makan dan minum dan bergembira, maka jika kamu melihat manusia berkata, "Saya telah bersumpah Sawm (cepat) untuk Yang Maha Kuasa dan jadi saya tidak akan berbicara kepada manusia sekarang ini." 19:26
Kemudian kita mempunyai perkataan "Siyam" seperti yang digunakan dalam 2: 187, yang merujuk kepada abstention daripada makan dan minum:
Y ou boleh makan dan minum sehingga benang putih dapat dibezakan kepada anda dari benang gelap pada waktu subuh.Kemudian anda hendaklah menjaga Sheam (puasa) hingga malam. 2: 187
Wahai orang-orang yang beriman, Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda kepadamu, sebagaimana telah diperintahkan kepada orang-orang sebelum kamu, supaya kamu bersikap hormat. 2: 183
Puasa Al-Quran adalah penganiayaan daripada makan dan minum semasa waktu berpuasa, dan juga menahan semua hubungan seksual. Sebelum wahyu Al-Quran, hubungan seks dilarang sepanjang tempoh puasa. Ini telah diubah suai dengan wahyu Al-Quran untuk memohon kepada jam puasa sahaja:
Ia telah menjadi halal bagi kamu pada malam puasa untuk melakukan hubungan seks dengan wanita kamu. 2: 187
4- Siapakah yang wajib mematuhi puasa dan siapakah yang dapat menerima ?
Puasa di bulan Ramadan adalah wajib bagi mereka yang boleh menahannya secara fizikal. Orang-orang yang sakit dan pelancong dalam perjalanan panjang atau sukar dikecualikan daripada puasa, tetapi mereka mesti membuatnya dengan berpuasa pada hari-hari lain apabila mereka tidak lagi sakit atau bepergian.
T hos yang sakit atau perjalanan, maka jumlah hari yang sama. Tuhan mahu kemudahan untuk anda, dan Dia tidak mahu kesulitan untuk anda . 2: 185
5- Kepentingan dan faedah Puasa
Puasa dan bulan Ramadan sangat penting dalam Al-Quran. 
Saya f cepat lebih baik untuk anda, jika anda hanya tahu. 2: 184
Ramadan adalah bulan suci kerana ia adalah bulan di mana Al-Quran diturunkan, dan begitu kedatangan Ramadan yang datang pada waktu untuk refleksi, pencarian jiwa dan ketaatan kepada Allah. Dalam banyak cara, bulan Ramadan berfungsi sebagai lagu untuk jiwa.
Faedah Puasa banyak. Tidak hairanlah yang paling besar adalah hakikat bahawa Puasa adalah perbuatan menyembah Pencipta kita. Puasa juga merupakan latihan yang hebat dalam kawalan diri dan pembangunan kuasa kehendak. Tujuan sengaja untuk menghindari kepuasan fizikal badan semasa 'jam puasa', membolehkan manusia mencapai tahap keagungan rohani dan kedekatan dengan Tuhan. Ramadan juga merupakan masa untuk refleksi, membaca Al-Quran, amal, memurnikan tingkah laku seseorang dan melakukan kebaikan secara umum. Ramadan adalah satu peluang untuk mendapat keuntungan dengan menyerah, untuk mencapai kemakmuran dengan pergi tanpa dan bertambah kuat dengan menipu kelemahan.
Selain itu, melalui mengalami kelaparan, Puasa adalah cara untuk mengembangkan belas kasihan bagi orang miskin dan kurang bernasib baik yang mengalami perasaan sedemikian setiap hari, dan lebih lagi mereka yang mati akibat kelaparan.Akibatnya, ini harus mengembangkan keinginan kita untuk menjadi lebih amal dan lebih bersyukur dan menghargai berkat-berkat Tuhan. Puasa juga memberi manfaat kepada kesihatan dan memberikan rehat dalam tabiat tabiat tegar dan keazaman.
Sesetengah sarjana percaya bahawa sepuluh malam terakhir Ramadan adalah sangat penting berbanding dengan bulan yang lain. Mereka merujuk kepada 'sepuluh malam' yang disebutkan dalam 89: 2 untuk menyokong tuntutan mereka. Walau bagaimanapun, tidak ada rujukan, langsung atau tidak langsung, yang dibuat dalam 89: 2 untuk berpuasa atau Ramadan. Di samping itu, Al-Quran tidak membezakan mana-mana antara pelbagai malam pada bulan itu. Mereka juga mendakwa bahawa malam di mana Al-Quran diturunkan, yang dinamakan Night of Destiny 'Laylat Al-Qadr' (97: 1) adalah malam yang sangat istimewa. Mereka menyokong tuntutan mereka dengan beberapa hadith, salah satunya menyatakan bahawa setiap doa pada malam itu dijawab! Sekali lagi, konsep ini tidak mempunyai sokongan al-Quran. Kebenarannya adalah bahawa Tuhan menjawab doa kepada siapa yang Dia kehendaki tanpa mengira masa atau tarikh solat.
Di samping itu, dikatakan bahawa Malam Destiny adalah ke-27 Ramadan, tetapi sekali lagi tidak ada bukti Quran untuk itu. 
Untuk butiran lanjut tentang subjek ini, sila lihat: The Night of Destiny 
6- Bilakah Ramadan bermula dan kapan ia berakhir?
Bulan Ramadan adalah bulan kesembilan kalendar Islam yang merupakan kalendar lunar. Bulan lunar adalah antara 29 dan 30 hari, iaitu masa yang diperlukan untuk bulan untuk mengorbit bumi. Sejak bulan lunar rata-rata satu hari lebih pendek daripada bulan solar, tahun lunar adalah sekitar 11 hari lebih pendek daripada tahun solar. Oleh itu, Bulan Ramadan datang 11 hari lebih awal setiap tahun. Dengan cara ini bulan Ramadan berputar di sekitar musim dan dengan itu menyediakan keadaan yang sama bagi orang yang tinggal di berbagai belahan dunia. Di hemisfera utara, ketika Ramadan jatuh pada bulan-bulan musim panas, Puasa dipelihara ketika hari-hari hangat dan panjang, sedangkan ketika musim gugur di musim dingin, Puasa berlaku ketika hari-hari dingin dan pendek. Ini dibalikkan di hemisfera selatan.
Pada satu tahap semasa orbit bulan mengelilingi bumi, bulan bersempadan dengan matahari, dengan cahaya matahari memukul sisi bulan dari bumi. Dalam kedudukan ini, bulan (bulan baru) tidak dapat dilihat oleh kita di bumi ini kerana bulan di antara bumi dan matahari, dan sisi yang diterangi menghadap kita.
Apabila bulan terus mengorbit di sekeliling bumi, ia mula membentuk bulan sabit. Ini akan berlaku sejurus selepas bulan baru walaupun bulan sabit tidak akan dapat dilihat selama beberapa jam. Al-Quran memberitahu kita bahawa puasa harus bermula apabila kita menyaksikan bulan (2: 185), dan juga bulan sabit adalah 'pemasa' untuk bulan (2: 189). Oleh itu, Puasa harus bermula pada fajar pertama selepas bulan sabit pertama (waxing sabit). Hari ini kita tidak perlu bergantung pada mata kasar untuk 'menyaksikan bulan', sebaliknya, pengetahuan astronomi yang kita ada hari ini membolehkan kita menentukan permulaan bulan lunar yang tepat. 
Kata kunci dalam 2: 185
Dalam 2: 185 kita perhatikan beberapa kata kunci yang mempunyai kesan penting pada permulaan Puasa. Kata-kata ini adalah: "orang-orang yang menyaksikan bulan itu akan berpuasa." Persoalannya ialah: Oleh kerana Puasa adalah kewajipan kepada semua orang yang beriman, kenapa Allah hanya mengatakan "orang-orang di antara kamu" daripada mengutip semua orang yang beriman? Jawapannya ialah bahawa orang yang beriman tidak akan melihat sabit pada masa yang sama. Ini disebabkan perbezaan geografi di lokasi. Bulan sabit akan dilihat oleh sesetengah orang sebelum orang lain. Akibatnya, orang yang beriman harus memulakan puasa mereka pada masa yang berlainan juga.
Dasar beberapa kerajaan untuk memproklamirkan permulaan Puasa di negara mereka selaras dengan masa Mekah , dan sebelum mereka menyaksikan bulan sabit, maka bertentangan dengan arahan dalam 2: 185. Sekiranya mereka berbuat demikian, mereka akan mula puasa apabila orang lain menyaksikan bulan sabit dan bukan diri mereka sendiri!
Satu-satunya kes yang sah di mana penalaan kepada masa Mekah boleh dibenarkan adalah di lokasi di mana matahari tidak ditetapkan selama 24 jam, atau tetap untuk waktu yang sangat lama di mana ia menjadi kemustahilan fizikal untuk berpuasa.Contohnya adalah di kawasan utara semasa musim panas.
Berakhirnya Puasa
Penghujung Puasa berlaku sebaik sahaja bulan sabit nipis yang terakhir (menghentam bulan sabit) menghilang dari langit dan digantikan oleh bulan baru. Pada masa lalu, orang hanya mempunyai cara visual untuk mengesahkan permulaan setiap bulan. Oleh itu, mereka akan berhak untuk menamatkan puasa mereka sebaik sahaja bulan baru disaksikan, walaupun itu berlaku pada masa-masa puasa mereka. Walau bagaimanapun, pada masa kini carta astronomi boleh memberi kita masa yang tepat untuk setiap fasa bulan. Ini membolehkan orang percaya tahu terlebih dahulu masa yang tepat untuk Puasa. Jika sebagai contoh bulan baru akan muncul pada hari Rabu pada tengah hari, maka orang yang beriman tidak akan diminta untuk berpuasa hari Rabu.

Penjelasan ini adalah bahawa arahan dalam Al-Quran adalah 'berpuasa bulan Ramadhan' (2: 185) dan tidak ada yang lain.Menurut contoh di atas, bulan baru pada tengah hari pada hari Rabu menandakan permulaan bulan ke-10 yang merupakan Shawwal. Jika orang-orang yang beriman berpuasa pada hari Rabu, mereka akan berpuasa bulan Ramadan dan juga sebahagian daripada bulan Shawwal, apabila disebutkan arahan Quran adalah untuk berpuasa bulan Ramadan sahaja.

7- Berapa banyak 'kali' tahun yang berlainan untuk Puasa?
Ramai ulama dan Imam menganjurkan puasa beberapa hari di luar bulan Ramadan. Antara berikut adalah:
- Hari 'Ashura' (asalnya amalan Yahudi). 
- Hari 'Arafat'. 
- Setiap hari Khamis dan kadang-kadang setiap hari Selasa. 
Tidak ada hari ini yang diberi kuasa oleh Allah dalam Al-Quran, tetapi berasal dari yang dikatakan 'Sunna Nabi'. Tidak perlu dikatakan, Nabi Allah telah diperintahkan untuk mengikuti Al-Quran dan tidak ada lagi (46: 9, 5:48) dan dengan demikian ia menghina Nabi untuk mendakwa bahawa dia tidak mematuhi arahan Tuhan untuk mengikuti Al-Quran sahaja dan bahawa dia terus mengikuti dan menganjurkan ritual bukan al-Quran.

No comments:

Post a Comment

 
back to top