Monday, May 21, 2018

Mencari Tuhan

0 Comments
Mencari Tuhan
_____________________________________________________ 

Bahagian Satu : Pengenalan
Tuhan Sebelum Agama
Ramai di antara kamu dalam kehidupan kita mula bertanya: dari mana kita datang? Mengapa kita di sini? Apa yang berlaku kepada kita selepas kita mati? Adakah kematian adalah akhir yang suram, atau adakah ia satu pintu yang membawa kepada kewujudan yang berbeza? Kita sering tertanya-tanya bagaimana semuanya menjadi kenyataan? Adakah terdapat beberapa jenis kuasa yang bertanggungjawab untuk penciptaan alam semesta yang luas dan semua yang ada di dalamnya, atau melakukan segala sesuatu di sekeliling kita secara kebetulan hanya berlaku?
Adakah ada Tuhan? Kepada sesetengah orang, jawapan afirmatif adalah satu-satunya yang boleh, sementara kepercayaan orang lain tidak lebih daripada pertaruhan yang dihitung. Philosopher Perancis Pascal menyimpulkan bahawa kepercayaan adalah pertaruhan yang paling bijak kerana orang percaya akan sama ada kebahagiaan jika dia benar atau kelalaian jika dia salah, sedangkan atheis mempunyai alternatif yang kurang menarik dari kelalaian atau penghinaan. (Kes terhadap Tuhan, Gerald Priestland, Page 14)
Kepada sesetengah orang perkataan 'sifat' adalah sejenis daya yang bertanggungjawab untuk membentuk kehidupan, tetapi boleh ada justifikasi dalam merujuk kepada 'sifat' sebagai daya cerdas konkrit yang bertanggungjawab untuk mencipta serta membentuk kehidupan? Atau, sifat 'semata-mata adalah label buatan manusia buatan yang berfungsi sebagai lapisan yang mudah untuk menimbulkan pertanyaan yang lebih penting dalam usahanya untuk menerangkan sebab-sebab sesuatu?
Sekiranya kita dapat mengesan umur bumi, kita perlu kembali dalam masa 4.5 bilion tahun. Usia Galaxy, Bima Sakti, akan membawa kita lebih jauh lagi 12 bilion tahun, sementara usia yang dianggarkan seluruh alam semesta berada di antara 15 hingga 20 miliar tahun.
Jika 'alam' daratan mewakili bumi dan segala yang ada di dalamnya, masih ada masa yang sangat lama sebelum pembentukan bumi apabila tidak ada arti kata 'sifat'. Namun, sesetengah daya terpaksa mengambil kira apa yang berlaku sebelum ini.
Sekiranya kita mencatat umur manusia terhadap zaman alam semesta kita akan merasa sangat tidak penting dalam istilah sejagat. Homo Sapiens pertama, yang merupakan nenek moyang kita, berjalan di bumi hanya 15,000 tahun yang lalu! Jelas sekali, pemikiran yang mendakwa bahawa Tuhan bukanlah sesuatu yang luar tetapi dapat dijumpai di dalam diri kita masing-masing adalah naif dan prihatin. Ia adalah naif kerana jika kita mendakwa bahawa Tuhan wujud hanya di dalam kita maka kita harus percaya bahawa sebelum 15,000 tahun tidak ada Tuhan. Sekalipun orang menggunakan teori evolusi Darwin untuk mencadangkan beberapa jenis hubungan antara manusia dan kera, dan sebagai hasilnya bersekutu dengan usia yang lebih tua untuk manusia, seseorang masih harus mengatakan bahawa Tuhan tidak wujud sebelum 30 juta tahun yang lalu, iaitu kera yang pertama berjalan di bumi. Ia juga mengaku kerana tidak kira betapa bijak kita fikir kita, kita hanya satu spesies makhluk di satu planet yang berkisar satu bintang. Bintang itu, yang merupakan matahari, hanyalah satu bintang di antara 100 bilion bintang lain yang sama yang tergolong dalam galaksi kita iaitu 'Bima Sakti'. Di alam semesta terdapat berbilion-bilion galaksi lain !.
Kegagalan sains untuk memberikan jawapan yang mencukupi kepada soalan-soalan ini, dan dalam mencari kebenaran, ramai orang mencari jawapan dalam agama.
Melalui iman mereka, sama ada ia dikaji atau yang paling diwarisi, mereka berusaha mencari Tuhan. Walau bagaimanapun, ia mungkin lebih baik untuk membalikkan prosedur. Mungkin lebih bijak untuk mencari Tuhan terlebih dahulu dan kemudian cari kata-katanya yang sejati. Lagipun, Tuhan sentiasa wujud sementara penubuhan mana-mana agama atau agama adalah peristiwa yang berkaitan dengan masa.
Bandingkan logik ini kepada kes pesakit dan doktor, bagaimana seseorang boleh mempercayai rawatan perubatan dan akibatnya percaya kepada doktor? Ia secara semulajadi akan lebih baik untuk memiliki kepercayaan kepada seorang doktor dan kerana iman itu untuk mengikuti ubatnya. Mencari Allah dan menerima kewujudan-Nya tidak semestinya suatu perkara yang berkaitan dengan kepercayaan agama tertentu. Subjek dari bahagian pertama buku ini adalah untuk membantah kes itu mengapa Tuhan wujud secara semata-mata intelek dan rasional tanpa merujuk kepada kepercayaan agama apa pun. Subjek sisa buku itu akan menjadi: Jika Tuhan wujud, di mana terletak 'Kebenaran'? Pencarian itu juga boleh dilakukan secara semata-mata secara intelektual yang jauh dari kenyataan prasangka atau dogmatis. Jangan sekali-kali ungkapan "kerana ditulis dalam buku sedemikian" menjadi jawapan kepada soalan itu. Jangan sekali-kali frasa yang digunakan "hanya mempunyai iman" menjadi jawapan kepada soalan lain. Bukanlah tujuan buku ini untuk menyuntik minda pembaca dengan lebih daripada sebut harga dari mana-mana buku suci atau yang lain dan kemudian meminta anda untuk "hanya mempunyai iman". Sebaliknya, tiada kesimpulan akan diterima pakai melainkan ia sepadan dengan pengetahuan saintifik semasa, dan disokong oleh analisis rasional.
Untuk dapat mengemukakan hujah, penting untuk merujuk kepada pelbagai bidang pengetahuan saintifik. Fakta mesti ditekankan di sini, sementara rujukan dibuat kepada beberapa teori saintifik yang telah dikenalpasti sejauh mana mereka memberi hujah, bukanlah tujuan buku ini untuk mempersoalkan kesahihan teori-teori ini.
Secara umumnya terdapat dua jenis pengetahuan saintifik:
- Pengetahuan saintifik yang tidak mungkin berubah dan oleh itu diambil untuk diberikan (cth. Air terdiri daripada Hidrogen dan Oksigen, atau graviti wujud antara dua badan .... dan lain-lain).
- Pengetahuan saintifik yang belum disahkan dan terbuka untuk perubahan (cth. Apa yang dicetuskan oleh "Big Bang" Apa graviti yang dibuat? Berapa banyak alam semesta di sana? Atau bagaimana tenaga raksasa itu terperangkap dalam masa yang singkat ruang di dalam atom?
Sepanjang buku ini, semua rujukan yang dibuat akan dibuat kepada jenis pertama sahaja.
Terdapat orang-orang yang akan benar-benar melakukan tanpa pendekatan intelektual kepada kepercayaan yang menegaskan bahawa kepercayaan mereka adalah di hati dan bukan fikiran. Walaupun seseorang itu harus memahami dan menghormati pandangan ini sejauh mana bahagian pertama pencarian itu berlaku, dan itulah kepercayaan awal kepada Tuhan, adalah sangat penting bahawa proses memilih iman untuk percaya tidak boleh dibiarkan hati sahaja, tetapi adalah perkara yang perlu dikaji dengan teliti dengan mengambil masa untuk mempertimbangkan dan perdebatkan semua sudut pandang. Ini adalah perlu kerana kesalahpahaman yang tidak disengajakan dan disengajakan dan salah nyata yang dilakukan oleh pelbagai organisasi keagamaan. Malangnya, semua agama utama di dunia hari ini boleh dituduh korupsi dalam satu cara atau yang lain.
Tambahan pula, seseorang cenderung lebih cenderung kepada pandangan bahawa walaupun kepercayaan rohani atau emosi mungkin kelihatan sangat kuat, tetapi jika ia tidak disokong secara intelektual, ia mungkin sering terdedah kepada retak.Seseorang sering kali berjumpa dengan orang yang tiba-tiba memperoleh kepercayaan yang sangat kuat hanya untuk kehilangan sepenuhnya selepas tempoh masa. Kerana kata pepatah "mudah datang mudah". Sebaliknya, pendekatan intelek yang lambat laun mempunyai peluang yang lebih baik untuk daya ketahanan kerana ia dibina atas alasan.
Hari ini kita hidup dalam usia yang munasabah dan bukannya iman yang buta. Oleh itu, adalah perlu bagi mana-mana orang pintar untuk membahaskan semua perkara secara bebas dan tanpa berat sebelah daripada terperangkap oleh pengaruh persekitaran dan budaya seseorang. Orang tidak boleh bergantung pada latar belakang agama melalui ibu bapa atau masyarakat sahaja. Seseorang sering mendengar perkataan "ini adalah agama ayah saya dan ayah saya yang terdahulu, mereka tidak boleh salah!" Tetapi jika seorang Yahudi, seorang Kristian, seorang Buddha, seorang Hindu dan seorang Muslim yang boleh berbeza dengan isu-isu asas semua berkata begitu, masing-masing berfikir bahawa mereka telah mewarisi kebenaran, kemungkinan besar jika tidak semua daripada mereka, akan menjadi salah.
Kami tidak mempunyai pilihan mengenai iman yang kita dilahirkan tetapi kita semua mempunyai kehendak bebas untuk mencari "Kebenaran". Orang harus mengamalkan iman hanya apabila seseorang benar-benar yakin bahawa ia adalah "Kebenaran". Terdapat orang lain yang mengikuti kepercayaan tertentu kerana mereka mengatakan bahawa ia sesuai dengan mereka! Adalah sangat ironik bahawa mereka boleh mengamalkan iman yang mempengaruhi seluruh hidup mereka dengan cara yang sama mereka akan pergi membeli-belah di pasaran super! Lihat dan lihat apa yang dipamerkan dan kemudian pilihlah iman yang tidak akan mengorbankan banyak pengorbanan dengan cara hidup mereka yang normal!
Sebaliknya, dan jika seseorang yakin di luar keraguan bahawa kepercayaan tertentu adalah firman Tuhan yang benar, seseorang harus menerimanya dalam keseluruhan bentuknya. Seseorang harus mengikuti ajarannya walaupun ia bermakna mengubah cara hidup seseorang, dan tidak seperti yang sedihnya berlaku hari ini dalam beberapa agama yang mantap, mengenai pembengkokan dan pembentukan kembali iman yang berterusan dalam percubaan untuk menyesuaikan nilai-nilai moden.
Mungkin ada orang yang akan mengeluh bahawa kepercayaan tertentu atau yang lain terlalu tegar dan tidak sesuai dengan taraf moden, tetapi mereka harus, jika mereka jujur ​​dengan diri mereka sendiri, berhenti dan mempersoalkan seberapa baik piawaian moden mematuhi kebajikan dan moral.
Bahagian Dua : Adakah ada Tuhan?
Tujuan seksyen ini adalah untuk membantah bagaimana sains moden memberi kesaksian kepada kewujudan satu-satunya pencipta, kuasa tertinggi yang jauh lebih tinggi daripada apa yang kita tahu, kuasa yang bertanggungjawab untuk penciptaan alam semesta dan menstabilkannya. Lebih-lebih lagi, pada masa itu penciptaan, dapat ditunjukkan bagaimana semua undang-undang yang mengatur tingkah laku segala sesuatu di alam semesta dimulakan. Untuk mencapai kesimpulan ini, tiga set perdebatan dipertimbangkan:
Perbahasan Pertama : Adakah alam semesta mempunyai permulaan atau sentiasa ada?
Di sini kita merujuk kepada undang-undang Termodinamik yang mengawal pergerakan haba antara badan yang berlainan.Undang-undang termodinamik kedua menyatakan bahawa haba bergerak dari badan panas ke badan-badan yang lebih sejuk dan tidak bertentangan. Jika sebagai contoh, ketuhar panas diletakkan di dalam bilik sejuk, oven akan memanaskan bilik, ini kerana haba akan dipindahkan dari ketuhar panas ke bilik sejuk. Jangan sekali-kali jumlah haba asalnya di dalam bilik menyebabkan oven menjadi panas. Pemindahan haba di antara ketuhar dan bilik akan berterusan sehingga ketuhar telah menggunakan semua sumber bahan api (cth. Silinder gas). Apabila titik yang telah sampai ke ketuhar akan mula menyejukkan sehingga titik ketika suhu ketuhar dan ruangan menjadi sama.
Untuk mengira jumlah masa di mana ketuhar akan terus memanaskan bilik yang perlu kita ketahui dua perkara:
1- Jumlah gas yang tersisa dalam silinder.
2- Kadar di mana gas digunakan.
Sekiranya contohnya terdapat 5000 cc (sentimeter padu) gas yang tersisa di silinder dan ketuhar menggunakan 100 cc setiap jam, dengan pembahagian mudah kita mendapati bahawa ketuhar akan terus memanaskan bilik selama 50 jam (kita akan memanggil ini peringkat A). Selepas 50 jam oven akan mula menyejukkan sehingga titik dicapai di mana suhu ketuhar dan bilik adalah sama (kita akan panggil tahap B ini).
Sekarang mari kita gunakan ini untuk alam semesta secara keseluruhan. Kita tahu bahawa jumlah tenaga di alam semesta adalah sama dengan jumlah tenaga di semua bintang, galaksi, dan semua badan lain yang mengandungi massa. Ini adalah jumlah terhingga tidak kira berapa besarnya. Bintang-bintang ini akan terus memancarkan haba, cahaya dan lain-lain jenis radiasi ke ruang luas alam semesta, dengan cara yang sama di mana oven akan memanaskan ruang di dalam bilik. Jadi jika kita memikirkan semua bintang dan semua badan aktif lain di alam semesta sebagai ketuhar, dan ruang luas alam semesta sebagai ruang kosong kita dapat menyimpulkan yang berikut:
Dari apa yang diketahui mengenai kehidupan dan kematian bintang dalam teori kosmologi moden, diketahui bahawa mereka akan terus memancarkan tenaga sehingga mereka menggunakan semua sumber daya mereka. Betul, apabila semua hidrogen, yang merupakan sebahagian besar jisim bintang, telah diubah menjadi helium dan unsur-unsur berat yang lain dalam proses tindak balas nuklear yang berterusan. Selepas itu, beberapa bintang meletup dalam apa yang dikenali sebagai super novae dan melahirkan bintang generasi kedua, tetapi akhirnya apabila semua tenaga digunakan, bintang-bintang runtuh dan berakhir sebagai mayat yang mati.
Oleh kerana jumlah bahan di alam semesta (dalam bentuk bintang, nebula, quasar, dll.) Adalah terbatas (Hukum termodinamik pertama: pemuliharaan benda), maka sumber tenaga ini akan memancarkan tenaga ke alam semesta tempoh masa yang terhad. Dalam contoh kami ketuhar dan bilik kami mengira waktu itu menjadi 50 jam. Secara teorinya, dan jika kita dapat mengira jumlah tenaga di alam semesta, dan juga kadar penggunaan tenaga, kita juga dapat mengira panjang masa (walaupun jelas tidak tepat seperti dalam keadaan oven) di mana bintang akan terus memancarkan tenaga. Demi hujah, mari kita asumsikan bahawa alam semesta akan terus memancarkan tenaga selama 50 tahun lagi. Oleh kerana masih banyak tenaga yang ada di alam semesta kita masih berada di peringkat A.
Sekarang jika kita kembali kepada perdebatan asal kita, dan cuba menentukan sama ada alam semesta mempunyai permulaan atau selalu ada di sana, kita dapat dengan mudah mencapai kesimpulan bahawa jika ia selalu berada di sana, atau dalam istilah matematik jika usia alam semula jadi kembali ke tak terhingga, ia sepatutnya menjadi tempat yang sejuk dan mati sekarang hanya kerana infiniti, adalah bilangan yang lebih besar (jika ia boleh dipanggil jadi) daripada 50 bilion tahun .. Jika zaman alam semesta adalah tak terhingga, kita harus telah berada di peringkat B dahulu kala. Ketepatan angka 50 bilion adalah tidak penting untuk hasil akhir, untuk apa sahaja angka yang kita pilih untuk membuatnya, ia akan sentiasa kurang daripada infiniti.
Maksudnya ialah bahawa alam semesta mempunyai permulaan yang pasti. Permulaan itu, demi hujah, kurang daripada 50 bilion tahun lalu. Kelahiran bintang-bintang baru di alam semesta tidak menjejaskan analisis kami, mereka tidak dilahirkan daripada kekosongan, mereka hanyalah penukaran gas panas ke bintang-bintang baru yang panas, atau seperti yang ditunjukkan di atas, bintang generasi kedua atau ketiga. Kelahiran mereka bukan penambahan kepada jumlah perkara yang sudah wujud di alam semesta. Jumlah perkara tetap tetap. Selepas sekian lama semua gas panas di alam semesta akan digunakan dan tiada bintang baru akan dilahirkan. Bagi bintang-bintang yang baru lahir, mereka juga akan menghabiskan semua tenaga dan mati.
Analisis ini mengesahkan bahawa alam semesta mempunyai permulaan yang pasti.
Tetapi "termodinamika" bukanlah satu-satunya cawangan sains untuk memberikan keterangan yang menyokong permulaan kepada alam semesta, kerana penemuan baru-baru ini dalam angkasa dan kosmologi juga mengesahkan bahawa alam semesta mempunyai permulaan yang pasti dikenali sebagai Big Bang. Ini pertama kali disahkan oleh penemuan radiasi latar belakang pada tahun 1965 oleh dua ahli astronomi Amerika, kemudian kemudian oleh COBE (satelit explorer latar belakang kosmik) yang terbukti melampaui keraguan teori Big Bang.
Teori Big Bang menyatakan bahawa kadang-kadang antara 14 dan 20 bilion tahun yang lalu semua perkara di alam semesta berasal dari kepekatan bahan dan ruang yang sangat padat yang meledak ke luar untuk melahirkan semua galaksi dan badan-badan surgawi lain yang terdiri daripada alam semesta seperti yang kita ketahui ia hari ini.
Teori Big Bang telah diberikan kelulusan akhirnya melalui penemuan bahawa alam semesta berkembang. Ini semestinya bermakna bahawa jika kita kembali dalam masa, alam semesta akan berkontrak sehinggalah ia akan sampai ke titik yang bermula, dan itu membawa kita kembali ke Big Bang.
Kini jika kita menerima bahawa alam semesta mempunyai permulaan yang pasti, langkah seterusnya adalah untuk membahaskan sama ada permulaannya disebabkan oleh kuasa pintar atau dengan peluang semata-mata.
Perbahasan Kedua : Adakah alam semesta dicipta atau adakah ia satu-satunya peluang?
Sekali lagi, kita merujuk kepada undang-undang termodinamik pertama (pemuliharaan materi) yang menyatakan bahawa "Perkara tidak boleh dicipta dan dimusnahkan".
Maksudnya ialah bahawa semua yang kita mampu lakukan adalah menukar satu bentuk bahan ke yang lain. Kita tidak boleh mencipta sesuatu dari apa-apa, dan kita juga tidak dapat mengubah apa-apa perkara. Pokok diturunkan untuk membuat kayu dan kertas, pasir digunakan dalam membuat kaca ......... dan sebagainya, tetapi kita tidak boleh membuat kayu atau kaca dari vakum.
Begitu juga kita tidak dapat memusnahkan kayu atau kaca sepenuhnya, kerana walaupun kita membakar kayu, kita hanya mengubahnya menjadi abu dan gas yang dikeluarkan dalam proses.
Kami juga telah menunjukkan bahawa semua perkara mempunyai permulaan yang pasti atau sesaat pada masa ia wujud, ketika ketika alam semesta diciptakan. Dengan menyertai kenyataan-kenyataan yang seolah-olah bertentangan bersama-sama:
1- Sejak alam semesta mempunyai permulaan yang pasti, kita boleh mengatakan bahawa ia dicipta.
2- Undang-undang fizik menyatakan bahawa perkara tidak boleh dibuat!
Oleh itu, hanya rasional untuk mengatakan bahawa alam semesta telah dicipta oleh kuasa yang di atas dan bebas daripada undang-undang fizik seperti yang kita tahu mereka. Kuasa itu jelas tidak terhad atau terhad kepada undang-undang dasar fizik tetapi jauh lebih unggul. Dan kerana kuasa ini bebas daripada alam semesta fizikal dan semua undang-undangnya, kita boleh mengatakan bahawa kuasa ini tidak boleh menjadi intipati fizikal. Ia juga dibenarkan untuk menjangkakan kuasa ini tidak mempunyai permulaan kerana konsep permulaan, dan untuk masa itu secara umum, telah terbukti menjadi satu dimensi alam semesta fizikal sahaja. Dalam "Teori relativiti" beliau, Einstein menyatakan bahawa masa, ruang dan perkara semuanya dicipta apabila alam semesta dilahirkan, dan sebelum itu masa tidak wujud. Tidak mudah bagi minda manusia untuk membayangkan konsep "tidak ada masa", tetapi jika seseorang menerima masa itu hanyalah dimensi dunia fizikal, idea itu menjadi lebih dapat diterima. Lebih jauh lagi, dan sejak alam semesta mempunyai permulaan yang pasti di mana tidak ada apa-apa, maka kejadian yang mengagumkan (penciptaan alam semesta) tidak dapat dikaitkan dengan peluang, sejak sebelum penciptaan momen awal tidak ada, bahkan tidak ada kesempatan.
Satu-satunya penjelasan yang rasional untuk hujah ini ialah terdapat kekuatan bukan fizikal yang tinggi yang bertanggungjawab untuk mencipta dan mengekalkan alam semesta ini.
a- Hujah mekanikal
Hujah mekanikal juga menyokong konsep pencipta. 'Undang-undang Ketiga Pergerakan' oleh Isaac Newton menyatakan:
"Untuk setiap tindakan terdapat reaksi, sama dengannya dan bertentangan dengan arah."
Segala-galanya telah dipindahkan oleh sesuatu yang lain. Sekiranya kita kembali pada masanya, mengesan segala-galanya dengan penggerak asalnya, kita akhirnya akan mencapai apa yang tidak digerakkan oleh apa-apa lagi. Analisis itu juga akan membawa kita kepada kesimpulan yang tidak dapat dielakkan dari Pencipta awal.
b- Entropi dan Gangguan
Segala pesanan yang ditinggalkan secara beransur-ansur bergerak ke arah gangguan. Jika seseorang membina rumah dan meninggalkannya tanpa pengawasan, dalam beberapa minggu ia akan menjadi penuh debu. Dalam masa tiga puluh tahun, cat akan mula jatuh dari dinding. Selepas dua ratus tahun atau lebih beberapa dinding akan mula melemahkan dan retak. Jika kita meninggalkan rumah tanpa pengawasan selama seribu tahun atau lebih, seluruh rumah akan menjadi rata. Dalam erti kata lain, dan jika dibiarkan tanpa pengawasan, sebarang struktur atau sistem teratur akhirnya akan beralih ke gangguan. 
Tidak akan berlaku huru-hara tiba-tiba muncul dalam sistem. Sebuah rumah tidak akan menjadi kebiasaannya sendiri.
Oleh itu, jika anda mengatakan bahawa entropi adalah ukuran gangguan, dan sifat itu cenderung ke entropi maksimum untuk mana-mana sistem terpencil, maka anda mempunyai beberapa pandangan tentang idea undang-undang termodinamik kedua. 
Jika kita cuba menganalisis apa yang sebenarnya berlaku di bumi kita menyedari bahawa ia agak luar biasa. Apabila bumi mula dibentuk, ia adalah planet panas yang sangat bermusuhan tanpa bentuk kehidupan. Secara beransur-ansur, bentuk kehidupan yang hidup berevolusi menyebabkan segala bentuk makhluk makhluk hidup yang lebih rumit dan memuncak dalam kemunculan manusia. Trend ini telah dibalikkan, bukannya perkara-perkara yang runtuh yang telah mereka sememangnya terus berkembang ke bentuk kewujudan yang lebih tinggi. Chaos telah berkembang menjadi satu sistem.Adakah bumi telah hadir sepanjang masa? 
Dalam gambarajah berikut, konsep entropi (undang-undang dinamik haba 2) memberitahu kita bahawa kotak tangan kanan molekul berlaku sebelum kiri. 

Sungguh menggembirakan, untuk meletakkannya sedikit, untuk memerhati lelaki yang penuh dengan fikiran yang sia-sia dia adalah tuan atas segala-galanya semata-mata kerana dia diberikan beberapa kepintaran untuk menemui beberapa undang-undang alam semesta. Pada hakikatnya, manusia tidak mempunyai kuasa untuk menetapkan atau mengubah undang-undang tersebut. Dengan bantuan deria fizikal, manusia diberi pandangan ke atas karya ilahi, tetapi mengingat manusia adalah penonton semata-mata dalam alam semesta yang besar, dia memang boleh menjadi sangat sombong!
c- Pengekodan DNA
Undang-undang kebarangkalian menawarkan hujah lain yang menarik:
Sekiranya kita membuang dua dadu, peluang mendapatkan double 6 adalah (1 dalam 36). Maksud ini adalah bahawa secara purata jika kita membuang dadu 360 kali, peluang untuk menukarkan double 6 adalah 10 kali (dan 100 double six dalam 3600 throws ... dll). Sekarang jika kita melemparkan dadu 3600 kali dan kita mendapat dua kali ganda setiap lemparan tunggal maka ada satu reka bentuk, satu sistem atau satu pasukan yang mengawal lemparan. Kita tidak boleh panggil kejadian ini secara kebetulan.
Apabila kita bercakap tentang kebarangkalian kita harus berhenti dan mempertimbangkan pengkodan DNA. 
Di dalam nukleus setiap sel terdapat Kromosom yang mikroskopis kecil. Di dalam kromosom adalah struktur yang lebih kecil yang dipanggil DNA .
DNA adalah zarah yang sangat kecil yang menyimpan maklumat keturunan berkod. DNA boleh dianggap sebagai program komputer pada cakera liut. Ia menyimpan dan memindahkan maklumat dan arahan yang dikodkan. Dikatakan bahawa DNAkedai manusia mempunyai kod maklumat yang mencukupi untuk mengisi 500,000 muka surat yang sangat kecil dan teks cetak. Kod DNA menghasilkan produk yang jauh lebih canggih daripada mana-mana komputer. Set instruksi yang hebat ini sesuai dengan mudah dalam sel tunggal dan secara rutin mengarahkan pembentukan seluruh manusia dewasa. Malah DNAbakterium sangat rumit, mengandungi sekurang-kurangnya 3 juta unit, semuanya sejajar dengan urutan yang sangat tepat dan bermakna.

Maklumat ini begitu ringkas disimpan bahawa jumlah DNA yang diperlukan untuk mengecat semua orang yang hidup di planet kita mungkin muat ke dalam ruang yang tidak lebih besar daripada tablet asprin!
Kod jenis ini, yang menyimpan semua maklumat tentang manusia, hanya boleh menjadi kod pintar dan tidak dapat dihasilkan oleh kimia tulen, tidak diarahkan. Tidak kira bagaimana bahan kimia bercampur, mereka tidak membuat spiralDNA atau kod cerdas apa pun.

Dua saintis yang terkenal mengira kemungkinan hidup yang dibentuk oleh peluang semata-mata. Mereka menganggarkan bahawa terdapat kurang daripada 1 peluang dalam 10 hingga ke 40,000 kuasa yang boleh hidup oleh percubaan secara rawak. 10 hingga 40,000 kuasa adalah 1 dengan 40,000 nol selepas itu! Untuk meletakkan nombor ini dalam perspektif, ingatlah bahawa kemungkinan memenangi loteri, dengan cara memilih 6 angka menang dari kemungkinan 49, adalah 1 dalam 14 juta, iaitu 14 diikuti dengan hanya 6 nol (Fred Hoyle dan N. Chandra Wickramasinghe, Evolusi dari Angkasa [Aldine House, 33 Welbeck Street, London, W1M 8LX, JM Dent & Sons, 1981), ms. 148, 24,150,30,31).

Penyelidik yang terkenal Sir Fred Hoyle berkata bahawa mengandaikan sel pertama yang berasal secara kebetulan adalah seperti mempercayai "tornado yang menyapu melalui halaman sampah mungkin memasang Boeng 747 dari bahan di dalamnya."

Ramai, jika tidak, penyelidik asal-hidup kini bersetuju dengan Hoyle: Kehidupan tidak mungkin berasal secara kebetulan atau oleh sebarang proses semulajadi yang diketahui. Banyak ahli Evolusionis sedang mencari beberapa teori teori dalam perkara yang boleh mendorong perkara ke arah kerumitan yang lebih besar. Mereka mungkin mencari, tetapi usaha mereka akan gagal, kerana ia bertentangan dengan Undang-Undang termodinamik ke-2.

Maklumat yang ditulis pada molekul DNA tidak dihasilkan oleh sebarang interaksi alam semulajadi yang diketahui. Matter dan molekul tidak mempunyai kecerdasan semula jadi, membolehkan organisasi diri menjadi kod.

Seperti cakera komputer, DNA tidak mempunyai kecerdasan. Kod kompleks yang bertujuan untuk "program induk" ini hanya boleh berasal dari luarnya sendiri. Dalam kes program komputer, kod asal diletakkan di sana oleh seorang yang bijak, seorang pengaturcara. Demikian juga, untuk DNA , nampaknya jelas bahawa kecerdasan mesti ada dahulu, sebelum adanyaDNA . Secara statistik, kemungkinan besar menyokong teori itu. DNA mengandungi tanda-tanda pembuatan bijak.

Orang hanya perlu melihat dengan teliti pada mana-mana makhluk hidup untuk mendapatkan beberapa konsep kerumitan yang sangat besar. Jika anda mempunyai haiwan kesayangan, pertimbangkan kerumitan yang mesti dilibatkan - membolehkan "pakej perkara" bergerak, bermain, ingat, menunjukkan tanda-tanda kasih sayang, makan, dan menghasilkan semula!
Jika itu tidak mencukupi untuk membuang minda anda, bayangkan diberi tugas membina haiwan peliharaan yang sama dari karbon, kalsium, hidrogen, oksigen, dan sebagainya - bahagian konstituen asas haiwan. Adalah relevan untuk diingat bahawa alam semesta awal, selepas Big Bang, adalah teater perkara, ruang dan masa. Tentera-tentera ini sendiri tidak mempunyai kecerdasan, tidak ada kekuatan pemanduan, tiada tujuan, dan tiada tujuan. Malah undang-undang fizikal yang segera datang ke tempat kerja tidak mungkin hanya berlaku dengan peluang tetapi mesti ditetapkan oleh seorang pereka yang pintar.

d- Kerumitan yang luar biasa dari otak manusia

Semua makhluk hidup sangat rumit, bahkan haiwan dan sel-sel terkecil yang terkecil. Walau bagaimanapun, tiada yang melampaui kerumitan keseluruhan manusia. Bukan sahaja setiap orang dibina dengan triliunan molekul dan sel, tetapi otak manusia sahaja diisi dengan berbilion sel yang membentuk trilion triliunan sambungan. Reka bentuk otak manusia adalah benar-benar luar biasa dan di luar pemahaman kita. Setiap inci padu otak manusia mengandungi sekurang-kurangnya 100 juta sel saraf yang saling terhubung dengan 10 ribu batu serat.

Telah dikatakan bahawa otak 3 pon manusia adalah susunan materi yang paling rumit dan teratur di seluruh alam semesta!Lebih rumit daripada mana-mana komputer, otak manusia mampu menyimpan dan kreatif memanipulasi jumlah maklumat yang tidak terhingga. Keupayaan dan potensinya mengejutkan imaginasi. Semakin kita menggunakannya, semakin baik ia menjadi.

Keupayaan otak bahkan serangga terkecil adalah mind-boggling. Tekstur kecil otak yang terdapat dalam semut, kupu-kupu atau lebah kecil membolehkan mereka bukan sahaja melihat, mencium, rasa dan bergerak, tetapi juga terbang dengan ketepatan yang sangat baik. Rama-rama secara rutin menavigasi jarak jauh. Lebah dan semut membawa organisasi sosial kompleks, projek bangunan, dan komunikasi. Otak kecil ini meletakkan komputer dan avionik kami untuk memalukan, berbanding.

Keajaiban kedua-dua haiwan dan manusia jelas tidak berkesudahan. Dr. AE Wilder-Smith membuat kenyataan yang menggembirakan dan merendahkan ini:
"Apabila seseorang menganggap bahawa maklumat keseluruhan kimia untuk membina manusia, gajah, katak atau anggrek dimampatkan menjadi dua sel pembiakan kecil (sperma dan telur nukleus), satu-satunya hanya boleh terkejut. Selain itu, semua maklumat boleh didapati pada gen untuk membaiki badan (bukan sahaja untuk membinanya) apabila ia cedera. Jika seseorang itu meminta seorang jurutera untuk menyelesaikan pencabulan maklumat ini, seseorang akan dianggap sesuai untuk klinik psikiatri. "

Pastinya benar bahawa mesin yang dibuat dengan hati-hati oleh seorang tukang mencerminkan kewujudan pencipta itu.Adalah bodoh untuk mencadangkan bahawa masa dan peluang boleh membuat mesin taip atau ketuhar gelombang mikro, atau bahawa bahagian-bahagian individu boleh membentuk diri mereka dalam mekanisme yang kompleks ini kerana sifat fizikal bahan. Namun, hidup jauh, jauh lebih kompleks daripada mesin buatan manusia.

Semakin banyak saintis mempelajari kehidupan, semakin mereka menjadi sangat kagum. Alam penuh dengan reka bentuk dan kecantikan yang rumit. Berbeza dengan objek buatan manusia, yang kelihatan semakin mentah dalam penamat dan terperinci lebih dekat mereka dilihat (iaitu, melalui mikroskop kuat), kehidupan yang lebih dekat diperiksa semakin kompleks dan mengagumkan.

Planet Bumi dipenuhi dengan pelbagai bentuk kehidupan, masing-masing dengan tahap kerumitan yang besar. Materialis percaya kehidupan dalam semua bentuknya yang menakjubkan hanya terdiri daripada atom dan molekul. Mereka percaya bahawa atom dan molekul ini membentuk diri mereka menjadi berjuta-juta haiwan dan tumbuhan yang rumit. Pandangan ini dilahirkan pada zaman yang lebih awal, yang lebih naif dalam sains apabila kompleksiti sistem hidup yang melampau tidak difahami. Walaupun alam semulajadi boleh membina protein dan enzim yang diperlukan, ia jauh dari menghasilkan kehidupan. Terdapat perbezaan besar antara menghasilkan blok bangunan dan menghasilkan pencakar langit 100 tingkat yang beroperasi dan dilayani sepenuhnya dari blok bangunan tersebut. Bangunan memerlukan pembina; program memerlukan pengaturcara.

Hari ini, kebanyakan saintis yakin bahawa kehidupan tidak akan pernah wujud tanpa bentuk pereka yang sangat pintar dan berkuasa.
e Corak Makro / Mikro
Jika kita melihat alam semesta secara besar-besaran kita mendapati bahawa ia terdiri daripada kawasan luas ruang kosong dan juga kawasan-kawasan lain yang mengandungi bahan tanpa bentuk dalam bentuk gas panas ditambah bahan gelap dan telah membentuk bintang dan badan-badan lain. Kumpulan bintang ini bersama-sama membentuk galaksi. Galaksi kita, "Bima Sakti" mempunyai di dalamnya tidak kurang daripada 100 bilion bintang individu. Bintang kami, matahari, mempunyai sembilan planet di orbit di sekitarnya. Banyak planet ini mempunyai beberapa bulan lagi di orbit. Daya asas yang mengatur pergerakan semua badan ini adalah graviti. Bulan-bulan berputar di sekeliling planet mereka, yang semuanya berputar di sekitar bintang ibu, yang dalam kes kita adalah matahari. Begitu juga, semua bintang ini berputar di tengah-tengah graviti galaksi.
Kumpulan galaksi bersama-sama membentuk gugus galaksi, dan sekali lagi galaksi individu berputar di tengah-tengah graviti gugus. Kumpulan cluster bersama-sama membentuk kluster super, dan ini mematuhi undang-undang yang sama.Kelompok super adalah unit terbesar di alam semesta seperti yang kita tahu hari ini.
Apabila kita meneruskan arah yang bertentangan, kita melihat bahawa persamaan itu benar-benar luar biasa. Jika kita melihat hujung skala yang lain dan mengkaji atom, yang merupakan bentuk bahan terkecil yang dapat wujud dalam tindak balas kimia, kita mendapati bahawa ia juga terdiri daripada rantau pusat, nukleus, dengan pelbagai sub-atom zarah dalam pergerakan berterusan di sekelilingnya. Reka bentuk kawasan tengah dengan gerakan di sekelilingnya sekali lagi menandakan seorang pereka yang sama.
___________________________
Jika seseorang mencari seseorang pasti dapat mencari Tuhan. Tanda-tanda Tuhan dalam ciptaan-Nya adalah di sekeliling kita. Ia sangat naif ketika lelaki pertama di angkasa, angkasawan Soviet, Yuri Gagarin, berkata ketika ia berada di orbit di sekeliling bumi:
"Di manakah Tuhan, saya tidak melihatnya!"
Nampaknya ironis walaupun dia menemui kematiannya dalam kemalangan helikopter, masih di udara, di mana dia tidak dapat mencari pembuatnya! Tidak dinafikan dia mendapati Dia sekarang!
Sekiranya kita menerima bahawa penciptaan alam semesta mestilah merupakan karya kuasa pintar yang tertinggi, kita menghadapi teka-teki yang lain: Berapa banyak tuhan di sana? Adakah Tuhan satu, atau bolehkah lebih daripada satu tuhan?
Perbahasan Ketiga : Jika "tuhan" wujud, berapa banyak "tuhan" di sana?
Di sini rujukan dibuat kepada beberapa definisi perkataan asas. Perkataan-perkataan mutlak dan saudara adalah agak lurus ke depan dalam apa yang mereka maksudkan. Apa sahaja relatifnya ialah yang dapat dibandingkan dengan atau berkaitan dengan perkara lain. Setiap kali kita menerangkan objek yang kita selalu menerangkannya berhubung dengan perkara lain.Di sisi lain mutlak adalah yang wujud dan dapat dibayangkan tanpa kaitan dengan perkara-perkara lain.
Jika kita kembali kepada contoh bilik dan ketuhar kita boleh mengatakan bahawa ketuhar adalah lebih panas daripada bilik tetapi itu tidak bermakna ketuhar panas dalam pengertian mutlak, kerana jika kita meletakkan ketuhar ini di dalam gunung berapi aktif ia kelihatan sangat sejuk berbanding dengannya. Seorang atlet adalah pelari yang sangat cepat berbanding pejalan kaki jalan raya tetapi memang sangat perlahan berbanding kereta motor, dan sebagainya sehingga menjadi jelas bahawa apa yang kita lihat dalam kehidupan adalah relatif kerana akan selalu ada sesuatu yang lebih sejuk, lebih besar, lebih tua ....dan lain-lain.
Jika kita kembali ke teori Big Bang kita, kita menyedari bahawa apa yang membawanya mestilah kuasa yang di atas semua undang-undang fizik yang mengawal alam semesta. Apabila saintis mengkaji evolusi alam semesta mereka mengesannya kembali ke masa penciptaan atau Big Bang, tetapi ketika mereka mencapai titik itu mereka mendapati bahawa semua undang-undang fizik berhenti. Sekiranya mereka menganggap keadaan yang sama dalam arah ke hadapan mereka akan menyedari bahawa Big Bang adalah masa apabila semua undang-undang fizik telah mula!
Kita juga telah menyatakan bahawa kuasa yang membawa kepada Big Bang, dan kesan penciptaan alam semesta, tidak boleh dikaitkan dengan alam semesta ini dalam sebarang fizikal, kerana ia adalah jelas sebab dan bukannya kesan alam semesta. Oleh kerana kuasa tertinggi ini adalah penyebabnya maka ia mestilah wujud sebelum dan bebas dari alam semesta.Oleh itu, kita boleh mengatakan bahawa tiada apa-apa pun dalam alam semesta ini boleh dikaitkan dengan kuasa tertinggi itu, dan jika tidak ada yang dapat dibandingkan atau berkaitan dengan kuasa itu, maka dengan definisi bahawa kuasa adalah mutlak.
Allah mutlak bermaksud bahawa tidak ada sesuatu yang serupa atau serupa dengan Dia, tetapi jika kita mempertimbangkan kemungkinan adanya lebih dari satu tuhan, segera timbul pertanyaan tentang: tuhan mana yang datang pertama, tuhan mana yang lebih kuat dan sebagainya, dan itu akan mengurangkan dewa-dewa ini menjadi relatif kerana perbandingan akan timbul. 
Jika Tuhan adalah mutlak, dengan definisi, Dia mesti menjadi Satu 
Bahagian Tiga : Kebenaran dan Wahyu
Thomas Aquinas (1225-74), salah seorang ahli teologi Katolik terbesar zaman pertengahan, membuat perbezaan yang jelas antara kebenaran yang boleh ditolak oleh sebab (contohnya kewujudan Tuhan dan hukum moral) dan kebenaran yang harus diberikan dengan wahyu (sebagai contoh, cara untuk keselamatan). (Pilihan Sejarah dalam Falsafah Agama, ed. Ninian Smart, halaman 62).
Pada asasnya, jika Tuhan adalah satu, maka apa-apa wahyu yang diterima dari Tuhan Yang Satu mesti mengandungi "Satu kebenaran" yang sama. Adakah kita menyimpulkan bahawa harus ada satu wahyu? Jawapannya ialah "kebenaran" dan "wahyu" tidak istilah yang sama. Kerana "kebenaran" adalah istilah mutlak yang terletak bebas dari bentuk, sedangkan wahyu berkaitan dengan masa, orang dan tempat, dan dengan itu memerlukan suatu bentuk. Tetapi untuk bercakap mengenai bentuk adalah bercakap tentang kepelbagaian dan dengan demikian pluraliti.
Umat ​​manusia telah melalui perubahan besar melalui zaman dari segi fizikal, mental dan rohani, sehingga selalu ada keperluan untuk berbagai wahyu pada waktu yang berlainan dan untuk orang-orang yang berlainan. Kerana kepelbagaian ini Allah tidak pernah membentangkan wahyu yang sama kepada dua orang yang berbeza. Ini menjadi kenyataan, boleh dikatakan bahawa pelbagai wahyu tidak, dan tidak boleh bertentangan dengan satu sama lain, kerana walaupun mereka berbeza dalam bentuk, "kebenaran" dalam mereka semua adalah satu. Sebenarnya, mereka menambah satu sama lain, satu wahyu yang mempersiapkan apa yang harus diikuti, setiap wahyu menjadi satu bab lagi dalam buku yang sama. Buku ini secara keseluruhan menyokong satu mesej, dan satu "kebenaran".
Sekiranya terdapat sebarang percanggahan yang nyata di antara wahyu yang berbeza, mereka berada dalam wadah manusia dan bukan dalam mesej ilahi. Ini ditunjukkan dalam ketidakmampuan manusia untuk mentafsirkan wahyu-wahyu tersebut dan lebih penting lagi kegagalan untuk memelihara "kebenaran" yang terkandung dalam wahyu, yang selalu berubah dan rusak dengan berlalunya waktu.
Tuhan, ketika Dia berbicara, menyatakan diri-Nya dalam mod mutlak, tetapi kemurnian ini berkaitan dengan kandungan sejagat dan bukannya bentuknya. Wahyu bercakap dalam bahasa mutlak kerana Tuhan adalah mutlak, bukan kerana bentuknya. Dalam erti kata lain, keingkaran wahyu adalah mutlak itu sendiri, tetapi relatif terhadap bentuknya.
Bahasa kitab suci adalah ilahi tetapi pada masa yang sama ia semestinya bahasa manusia. Ia dibuat untuk lelaki dan boleh menjadi ilahi hanya secara tidak langsung. Adakah bahasa atau sememangnya pemahaman kita mencukupi untuk mencapai matlamat ilahi? Kerana jawapannya cenderung lebih negatif daripada positif, keperluan untuk pelbagai wahyu selari dengan kemajuan manusia di sepanjang zaman selalu diperlukan.
Adalah satu perkara yang perlu percaya kepada satu Tuhan, tetapi untuk memastikan bahawa mana-mana satu wahyu adalah tulen dan bukan semata-mata hasil fabrikasi manusia adalah isu yang sama sekali berbeza. Lihatlah tiga wahyu Tuhan, Yahudi, Kristian dan Islam yang merupakan kajian subjek buku ini, mencadangkan bahawa pengasas mereka adalah nabi yang tulen dan bahawa mereka telah diilhami oleh kuasa ilahi atas sebab-sebab berikut:
1- Menurut rekod sejarah, pengasas agama-agama ini adalah orang-orang dengan cara yang langsing. Mereka tidak mempunyai tuntutan status sosial atau kuasa dan tidak mempunyai aspirasi material. Tetapi pada waktunya, mereka berjaya membawa perubahan yang kekal kepada sejarah dan tamadun dunia. Pengikut mereka meningkat dari segelintir berjuta-juta orang. Ini hanya boleh mencadangkan bahawa mereka dikekalkan dan disokong oleh kuasa besar.
2- Para pengasas agama-agama ini semua adalah lelaki yang sangat dihormati dan menganggap integriti dan kesucian hidup mereka walaupun oleh orang-orang yang kemudian, pada pengumuman tuntutan mereka, menjadi musuh mereka. Tidak dapat dibayangkan bahawa orang-orang yang tidak berbohong tentang orang harus tiba-tiba berbohong tentang Tuhan.
3- Pengasas agama-agama ini tidak diketahui sebagai orang-orang yang dipelajarkan atau para ulama dalam seni dan budaya zaman mereka, namun, apa yang masing-masing mengajar menjadi sesuatu yang lebih awal dari waktunya. Dengan mengamalkan pengajaran ini, seseorang mencapai tahap yang lebih tinggi dalam tamadun dan budaya dan mengekalkan kemuliaan selama berabad-abad. Hanya seorang guru agama yang tulen menjadikan ini mungkin. Tidak dapat dipahami bahawa seseorang yang tidak mempunyai pencapaian biasa, dan sebaik sahaja ia mula berbohong tentang Tuhan, harus mempunyai kekuatan luar biasa yang pengajarannya menguasai semua ajaran lain yang ada pada zamannya.
4- Apa yang diajar oleh masing-masing pengasas ini adalah bertentangan dengan semua trend kontemporari. Sekiranya ajaran mereka selaras dengan kecenderungan zaman mereka, boleh dikatakan bahawa guru-guru ini hanya memberi gambaran kepada kecenderungan tersebut. Ini menunjukkan bahawa guru-guru ini bukanlah produk masa mereka tetapi mereka adalah pembaharu dan nabi yang tulen kerana mereka benar-benar mendakwa.
Pada zaman Musa, bagaimana novel sepertinya telah menjadi ajarannya mengenai Tuhan yang tunggal? Ketika Yesus dalam waktunya menghadapi materialisme yang lahir dari keduniawian orang Yahudi dan pengaruh Rom, betapa anehnya tekanannya terhadap kemurnian rohani pastinya? Betapa jauhnya tempatnya adalah pesan pengampunannya kepada orang-orang yang gemetar di bawah kezaliman tentera Rom, mengerang sepanjang masa untuk membalas dendam yang sah? Dan apabila kesatuan Tuhan juga dikemukakan oleh Muhammad, betapa tidak sesuai yang pasti telah disampaikan kepada para pemimpin Mekah yang kepadanya banyak dewa kaabah adalah kehidupan mereka dan pendapatan mereka? Bagaimana gusaran terhadap struktur kehidupan suku adalah panggilannya yang menyatakan hamba menjadi sama dengan tuannya? Itu, dalam masyarakat yang menganggap perbudakan sebagai keistimewaan sosial.
- 5 Ciri umum yang kelima antara nabi-nabi ini adalah unsur mukjizat. Mukjizat-mukjizat ini biasa kepada ketiga-tiga wahyu, dan yang akan dianalisis kemudian, berdiri sebagai bukti lanjut untuk menyokong keaslian masing-masing.
Wahyu dan amalan
Jika kita menerima kesahihan ayat-ayat ini dan cuba membandingkannya dari luar, seperti yang mungkin seorang sarjana, percanggahan mungkin muncul, tetapi kita mendapati bahawa Tuhan memelihara diri-Nya sendiri, sehingga boleh dikatakan, di tengah-tengah setiap wahyu.
Ketiga wahyu ilahi, Judaisme, Kristian dan Islam semuanya monoteistik: kitab suci yang asal diterima oleh tiga nabi dari ketiga agama ini menganjurkan Satu Tuhan.
Sekiranya "kebenaran" yang terkandung dalam ketiga-tiga agama ini adalah satu mengapa ada begitu banyak perselisihan antara pengikut agama ini? Sekiranya kita mengadakan perdebatan antara seorang Yahudi, seorang Kristian dan seorang Muslim dan membincangkan isu-isu asas kita akan mendapat persamaan yang banyak, namun kita juga akan mendapati banyak pertikaian tajam dalam bidang yang sangat penting. Bagaimanapun, dan apabila kita mengkaji tulisan suci, kita menyedari bahawa banyak pertikaian ini tidak berasas. Sudah jelas bahawa walaupun beberapa kitab suci ini telah diubah, dengan keseluruhan bahagian yang dibuang dan bahagian-bahagian baru ditambahkan, masih dan bahkan dalam bentuknya sekarang, terdapat bukti yang ketara untuk menunjukkan kekhususan sumber mereka. "Kebenaran" yang terkandung dalam setiap daripada mereka adalah satu dan sama. Pada kenyataannya, wahyu dan amalan adalah dua istilah yang berbeza."Kebenaran" yang terkandung di dalam wahyu adalah mutlak tetapi amalan iman itu bergantung pada tafsiran manusia tentang wahyu itu. Untuk itu, tidak menghairankan untuk mencari amalan iman yang sama berubah dengan masa.

No comments:

Post a Comment

 
back to top